Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829090 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449073
Hema skrev:
ocke skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hmm, det känns som det finns något paradoxalt här. Dieseln kvävs till döds och kommer delvis ersättas med bensin. Samtidigt skjuter HVO i höjden ... ?

Jag tror förklaring är att det är två typer av miljömål.

Dieseln är bra avseende utsläpp av CO2 och med HVO blir det ju ännu bättre.
Men i miljömålet "ren luft" är det mer partiklar som avgör. Där är det stort minus för diesel även om den tankas med HVO.

Men detta är bara min förklaring och är väldigt osäker på om den stämmer. Men än så länge håller teorin tycker jag;-).

Är det totalmängden av partiklarna eller bara vissa partikelstorlekar? Dagens moderna bensinbilar släpper ut mindre till storleken partiklar men farligare att andas, så det har talats om partikelfilter även för bensinbilar.


Detta är bara en teori från mig så har varken källor eller bevis för att det stämmer. Men skulle tro att både diesel och bensin släpper ut dessa farlig små partiklar men att dieseln även släpper ut de större partiklarna.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449082 Det finns en del elbilsskeptiker på detta forum.
De som har en elbil verkar över lag vara väldigt nöjda.
Jag känner inte till någon som bytt bort sin elbil mot en fossilbil.
Visst det kanske finns, men de verkar vara väldigt få.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449085
ocke skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hmm, det känns som det finns något paradoxalt här. Dieseln kvävs till döds och kommer delvis ersättas med bensin. Samtidigt skjuter HVO i höjden ... ?

Jag tror förklaring är att det är två typer av miljömål.

Dieseln är bra avseende utsläpp av CO2 och med HVO blir det ju ännu bättre.
Men i miljömålet "ren luft" är det mer partiklar som avgör. Där är det stort minus för diesel även om den tankas med HVO.

Men detta är bara min förklaring och är väldigt osäker på om den stämmer. Men än så länge håller teorin tycker jag;-).

Är det totalmängden av partiklarna eller bara vissa partikelstorlekar? Dagens moderna bensinbilar släpper ut mindre till storleken partiklar men farligare att andas, så det har talats om partikelfilter även för bensinbilar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Klazzon  
#449087 Jag tror att en avgörande faktor kommer bli storstäderna, de finns ingen rimlig utväg utan att man hittar en skattelösning baserat på vart du bor precis som om du har hus med sjöutsikt... Sen är jag fundersam på vad ett utbytesbatteri kostar? Ett normalt truckbatteri kan du ladda ca 1000ggr, det ger en normal livslängd på 3år med en laddning per dygn, att byta det kostar mellan 20-40000kr beroende på storlek. Om jag tillämpar samma beräkning på elbil ger det ca 10kr/mil. Tillbaka på ruta 1, storstäderna, kortare resor = färre laddningar längre livslängd lägre milkostnad. Är varken miljömupp eller hipster men är ganska säker på utvinningen av lithium kommer få samma fina (not) resa som oljan har gjort...
Magnus

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#449089
Jag tror förklaring är att det är två typer av miljömål.

Dieseln är bra avseende utsläpp av CO2 och med HVO blir det ju ännu bättre.
Men i miljömålet "ren luft" är det mer partiklar som avgör. Där är det stort minus för diesel även om den tankas med HVO.

Men detta är bara min förklaring och är väldigt osäker på om den stämmer. Men än så länge håller teorin tycker jag;-).


Så kan det nog vara. Fast å andra sidan är väl alla nya bilar Euro6 och där är det kraftig minskning av partiklarna, fast det kanske inte räcker?

Ett bra debattklimat i en het fråga. Håll er lugna och keep up!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#449091 Det är skillnad på folk och folk. De som inte har förmånen att "få" tjänstebil utan själv måste stå för alla kostnader väljer självfallet det mest fördelaktiga alternativet.
Nu ändras spelreglerna dag för dag och vi vanliga löntagare står där med Svarte Petter. Våra begagnade dieselbilar är snart värdelösa, trots detta ska vi betala helt orimliga avgifter. För bara några år sedan när de bilar vi nyttjar var nya var dessa de mest optimala och MILJÖVÄNLIGA - men nu :?:
Ska vi skrota dieseln, trots att bilen kanske kan fungera bra i många tusen mil till eller skuldsätta oss och köpa en ny elbil.
Det lovas idag en bil som ger billiga mil - MEN vad är det löftet egentligen värt.
Svenska miljöpartister håller just nu på med kvalificerad kapitalförstöring.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449095 Ja nu är det krig mot dieselmotorer och detta pga av politikerna tidigare valde att gå efter mängden koldioxid när de bestämde vad som var miljövänligt och inte. Dieseln har lågt Co2 men högt av nån annan gas, kväve? Nu har de ändrat sig, diesel är inte bra alls...
Att bensinbilar kommer att få partikelfilter är helt säkert och det är nog bra, min dieselbil med partikelfilter har gått 24000mil och har original avgasrör och det är helt blankt inuti röret, som nytt! Helt otroligt egentligen...
Men vad hjälper det när diesel ska förbjudas, oavsett vad man kör med för drivmedel antar jag? Jag tankar på Preem där det är ca 50% tall-olja inlandat, samtidigt som bilen drar under 0.6l/mil så jag gör av med 0.3 liter fossilt bränsle per mil. Men nu lär jag väl sluta med det och köpa en bensinare istället, med en förbrukning på uppemot 0.8l/mil för samma modell :roll:

Med det sagt så tror jag på elbilen, köper gärna en nån gång. De är ju mindre komplicerade än bensin/diesel-bilar så service tror jag inte är nåt problem i framtiden. Sen kan man ju fråga sig hur elnäten ska klara av den ökade belastningen och hur länge det dröjer innan elbilen blir pålagd en straffskatt?
Ingen ska ju kunna komma undan billigt i det här landet.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Anders Rydén  
#449102 Intressant ämmne det här.
Drivlinan på en elbil är bra mycket enklare än den i en förbränningsbil, jag gissar att underhållskostnaderna blir betydligt lägre på en elbil.

Batterierna lär också ha ett hyfsat andrahandsvärde.

Den största utmaningen är nog den extra belastningen på elnätet när alla kommer hem och förutom att sätta på spis, tvättmaskin och allt annat som drar el även kommer att börja ladda sina bilar.
Priset på el lär i så fall bli betydligt högre på kvällen än under övriga delen av dygnet.
Så om det gamla batteripaketet som satt i bilen och som har, säg 60%, kvar av sin kapacitet så duger ändå det till att ta hushållsel från det när priset är som högst.

Detta är skälet till att jag tror att batterier som har "gjort sitt" i ett fordon kommer att ha ett fortsatt värde i hushållet.

Själv har jag en ezgo golfbil med tippflak som jag använder på gården.
Den duger till att köra stängselstolpar, motorsåg och röjsåg på åkrar och vettiga skogsvägar.
Jag är helnöjd med den, alltid "full tank" och inte mycket som kan krångla när jag behöver den.
Senioren i jaktlaget lovordade mitt elfordon, han kunde ta sig till flera pass utan att väsnas onödigt mycket.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449103 Det blir väl samma partiklar oavsett vad du bränner i motorn, diesel eller HVO. Och samma NOx.

jag har svårt att tänka mig att sevicekostnad på elmotor och elektronik kommer upp i den mängd som en förbränningsmotor med växellåda har.

Batteriets livslängd är förstås ett litet problem.

Man får inte glömma att elen är ganska väl beskattad redan nu. Ungefär samma förhållande mellan skatt och produkt som bensinen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#449106 All diesel skatt undrar vad dom skall hämta in den någonstans.Lär ju bli ett rejält hål i statens skatt kista. :?:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449108
Zalman skrev:
Brorsan skrev:Jag hoppas i konsekvensens namn att dom som bara kör elbilar även avstår semesterresor/charterresor med flyg.
Olle


Frågar man Björn Ferry så säger han att han ska vara fossilfri 2025.
Inom Sverige så åker han elbil till Umeå, sen tåg till den ort han ska till.

Han fick den kniviga frågan, det är skidskytte i Kanada, du ska åka dit och kommentera på plats.
Då kommer han helt enkelt tacka nej, eftersom man i dagsläget inte kan åka dit fossilfritt.

Men flyget kommer också att köra på el.
"2030 förväntar vi oss att se de första planen för upp till 100 passagerare som har en räckvidd på drygt 100 mil", säger Frank Anton, chef för elflygplan på Siemens.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... la-rekord/

Och vill man trots allt flyga, varför inte köra på bränsle baserat på skogsråvara!


Ferry får köpa sig ett JAS-plan;-).
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/te ... ill-gripen

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Flax12  
#449109
röjar kalle skrev:All diesel skatt undrar vad dom skall hämta in den någonstans.Lär ju bli ett rejält hål i statens skatt kista. :?:

Va lugn dom hittar nog på något [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#449111
Flax12 skrev:
röjar kalle skrev:All diesel skatt undrar vad dom skall hämta in den någonstans.Lär ju bli ett rejält hål i statens skatt kista. :?:

Va lugn dom hittar nog på något [emoji6]

:-ss

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449118
Mangan skrev:Det blir väl samma partiklar oavsett vad du bränner i motorn, diesel eller HVO. Och samma NOx.

jag har svårt att tänka mig att sevicekostnad på elmotor och elektronik kommer upp i den mängd som en förbränningsmotor med växellåda har.

Batteriets livslängd är förstås ett litet problem.

Man får inte glömma att elen är ganska väl beskattad redan nu. Ungefär samma förhållande mellan skatt och produkt som bensinen.


Så bränslet har ingen betydelse?
Att elen redan är högt beskattad spelar ingen roll när politikerna inser vilken otrolig minskning i skatteintäkter det blir om alla går över till elbilar. Inkomsten från bensin och diesel används ju till mycket annat än transportsektorn och de pengarna vill de nog gärna ha in även fortsättningsvis.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449126
Palms skrev:Så bränslet har ingen betydelse?



Inte som jag förstått det, utan det är att temperaturen är så hög så att kvävet i luften bildar NOx. Samt att det alltid blir partiklar vid förbränningen. Beror alltså på motortypen.

Att elen redan är högt beskattad spelar ingen roll när politikerna inser vilken otrolig minskning i skatteintäkter det blir om alla går över till elbilar. Inkomsten från bensin och diesel används ju till mycket annat än transportsektorn och de pengarna vill de nog gärna ha in även fortsättningsvis.


Elskatten är mer än skatten på bensin idag (totalt). Ca 21 resp 19 miljarder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).