Servicebyggnader

Dåligt drag i bastukaminen

19 inlägg 15375 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dåligt drag i bastukaminen

Tjingen  
#448925 Jag har samma typ av kamin och ca 3.5 med skorsten. När jag tänder har jag lite fina stickor och asklådan ute ngn cm. Efter 10 min brukar det vara tillräckligt varm och inget problem med draget. Är det inte riktigt dålig väderlek kan jag skjuta till asklådan helt och ändå har bra drag.

Avatar Fallback

Re: Dåligt drag i bastukaminen

åberg  
#448969
axwell skrev:1 kärring kan inte träta, ett vedträ kan inte brinna 🧠 :mrgreen:


Tror på detta. Sätter fem spänn på att hade du delat det ensamma vedträt i tre hade det brunnit.

Kort sagt: Mer ved!

Användarvisningsbild

Re: Dåligt drag i bastukaminen

Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449585
åberg skrev:
axwell skrev:1 kärring kan inte träta, ett vedträ kan inte brinna 🧠 :mrgreen:


Tror på detta. Sätter fem spänn på att hade du delat det ensamma vedträt i tre hade det brunnit.

Kort sagt: Mer ved!


Håller med. I med mer ved. Jag har samma bastuugn och ett jäkla drag efter tio minuter. I med 3-6 vedträ.
Så här är draget efter 5 minuter.

Avatar Fallback

Re: Dåligt drag i bastukaminen

superdave  
#449597 Exakt, som en ässja... och det är det som är problemet :D dåligt drag. Jag har ju som sagt en likadan kamin i en annan bastu med två meter skorsten där det brinner på samma sätt som i din.

Nu har jag iaf testat med annan ved, den slocknar inte och det är huvudsaken. jag vet inte om pappa inte arbetat upp veden direkt så den kunnat torka ordentligt men han får ha sin ved i fred, det kan jag lova.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).