Öppna kategorin

Nybörjare som behöver litet vägledning

26 inlägg 8816 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare som behöver litet vägledning

Leopold  
#448734 Hej! Vet inte om det kanske fanns en speciell tråd för presentationer men jag kör på här.

Skaffade oss just en mindre skogsfastighet på ca 8 hektar, mestadels ungskog. Läget är mitt i Götaland, god bonitet. Inte mycket akuta röj/gallringsbehov närmaste tiden, välskötta gran- och tallplanteringar efter Gudrun. Planen är i första hand att kompletteringsplantera en del gran på ca ett hektar som en framväxande bullerskärm mot en motorväg ca 150 meter från stugan. Idag ett brokigt bestånd med mestadels lövsly som dämpar dåligt på vinterhalvåret.

Vi är totala noobs på skogsskötsel, detta blev ett förvärv som mest kom "på köpet" när vi köpte loss en stuga som svärmor hyrt tidigare. Vi tyckte det var lika bra att köpa loss hela rasket så man har litet svängrum för vad man vill göra, en ganska kvadratisk fastighet. Tex göra det jag skissade ovan, ordna effektiv bullerskärm över litet tid så det blir ännu trevligare att vistas utomhus kring stugan.

Vi blev varse att vi med automatik blivit företagare genom förvärvet, detta känns som en ny värld. Vet knappt vart man ska vända sig. Fattat att det förmodligen handlar om att man ska momsregistrera sig, begreppet enskild firma har dykt upp när man googlat. Men vi vet verkligen ingenting i dagsläget och undrar om någon vänlig själ kan hänvisa tex till en lämplig tråd för nybörjare inom ett pyttelitet skogsbruk, vad man ska göra och tänka på. Vi har fått en vettig försäkring på fastigheten så långt, men det är allt (förvärvet skedde i fredags...). Vi är på det klara med att ansöka om lagfart osv, inga bekymmer med den biten.

Tänkte ha detta som en fritidssysselsättning mest, gå runt och påta litet med röjsågen och kanske plantera litet där det kan behövas som sagt. Känns väldigt stort och kanske överdrivet att se sig som "företagare"... en värld jag inte vet ett enda skvatt om eftersom vi båda (jag & min sambo) är anställda sedan många år och planerar inga större ändringar vad gäller den biten.

Alla tips är välkomna!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

jannee  
#448747 Ingen brådska med någonting.
Viktigt är dock att du/ni sparar kvitton på alla kostnader som har med fastighetens skötsel, bostadsbyggnaden kommer dock alltid att räknas som privat och kostnader som härledes till denna är ej avdragsgilla.
Först den dagen ni börjar deklarerar näringen blir det aktuellt att göra en momsregistrering.
M.a.o först nästa år det kan bli aktuellt med något över huvud taget.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Fredrik Reuter  
#448749 Hej,
Mitt tips är att ni också ringer Skatteverket och förklarar situationen (ni kan vara anonyma om ni vill).
Man kan säga mycket om Skatteverket men de brukar vara service minded och kunniga i telefonsupporten. Man kan få mycket information helt enkelt om att bedriva enskild firma genom fastigheten.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448794 Skatteverket är bra. Jag tycker dock att ni kan momsregistreta er redan nu, inget att förlora på det. Annars är det bara att spara kvitton och ta det lugnt till nästa år. Det finns en del böcker som kan vara intressanta att ögna igenom, tex
https://www.google.se/url?q=http://www. ... OD-RTG2_IQ

Välkommen som skogsägare, jag är också nybörjare så hjälper gärna till med frågor! :-bd

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448812 lrf konsult brukar köra någon nybörjarkurs för skogsägar i olika delar av landet. Kan den heta Skogsägarskola? Visst är den säljande men tycker den överlag var bra och framförallt träffar man andra människor i liknande situationer. 1500kr tror jag det kosta för 3 tillfällen.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

jannee  
#448815 LRF ska man hålla sig undan för så länge man kan, deras "hjälp" är självhjälp för dem själva.
Många bönder som förlorat mycket pengar på att följa just de råd RLFs jurister givit dem.
RLF har "vett" att ta bra betalt för samma information vem som helst kan finna på nätet, dessutom är de inte alltid direkt uppdaterade i alla nya regler - skiljer sig självklart från jurist till jurist men.....

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Göt  
#448822 En redovisningskonsult kan vara bra brukar finnas lokala som kan hjälpa till med lite rådgivning och deklaration, det blir lite krångligare.

Hoppas att det blir bra för er :-bd

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

anersimyra  
#448834 Vad gäller dina planer på att plantera en bullerskärm, växtlighet över lag fungerar dåligt som bullerdämpare.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448836
jannee skrev:LRF ska man hålla sig undan för så länge man kan, deras "hjälp" är självhjälp för dem själva.
Många bönder som förlorat mycket pengar på att följa just de råd RLFs jurister givit dem.
RLF har "vett" att ta bra betalt för samma information vem som helst kan finna på nätet, dessutom är de inte alltid direkt uppdaterade i alla nya regler - skiljer sig självklart från jurist till jurist men.....


Ja om bönderna gick Skogsägarskola så kan jag förstå att det blev fel;-).

För egen del tycker jag det var väl investerade pengar istället för att surfa runt på nätet timme efter timme. Efter kursen visste jag vad jag skulle googla efter vilket spara mig mycket onödig tid framför datorn. Sedan fanns ju även möjligheten att ställa kritiska frågor till det som lärdes ut vilken är en stor brist med nätet.

Har ingen erfarenhet av hur LRF är som konsulter utan detta är bara ett tips på en bra billig kurs som gav mycket uppslag och svar. Tror att Göt är inne på rätt väg att hitta en lokal konsult som man har förtroende för.

Jannee:
tips gärna om några bra gratissidor.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448843 Jag glömde en sak som jag tycker är viktig men kanske inte direkt berör det ekonomiska och det är att det finns i stortsätt lika många sätt att bruka skogen på som det finns skogsägare. Så lyssna(kanske lite mindre på virkesuppköpare;-)) och ta erfarenhet av andra men skapa ett eget mål med skogen och fundera på vad ni värdesätter. Det är inte alltid som produktionskog med bäst avkastning lämpar sig.

Förutom skogsvårdsstyrelsen hemsida så tycker jag tidningen Skogen ger bra opartisk tips och nyheter. De har även en del bra litteratur att beställa t.ex. PS-Praktiskt skogsbok som ger bra och kortfattad information att bruka skog.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Leopold  
#448863 Tack för ett så varmt och hjärtligt välkomnande!

Har väl varit här och spanat litet tex inför köpet av röjsåg nyligen.. men nu blev det liksom allvar och jag kände att jag måste regga mig. Uppskattar alla tips och råd, vi får se om man kan hitta en liten kurs man kan gå. Bara detta som vi gör här, att kunna fråga och få svar är enormt värdefullt och jag suger åt mig som en svamp.

anersimyra skrev:Vad gäller dina planer på att plantera en bullerskärm, växtlighet över lag fungerar dåligt som bullerdämpare.. :sad:


Jag förstår vad du menar vad gäller typ granhäckar etc men här pratar vi om att på sikt få upp ett granbestånd ca 25 - 50 m djupt på en rejäl bredd runt stugan som barriär mot motorvägen 150-200 m bort, som ett "V" med spetsen mot vägen. Vi märker tydligt hur lövslyet dämpar under sommarhalvåret så vi tror nog detta är en bra idé även om det kommer att ta några år innan man ser avsedd effekt. Uteslutande ett högfrekvent vinande buller så det borde funka rätt bra.

Fastigheten ligger i Växjö-trakten och då undrar jag om någon vet några bra plantleverantörer av gran med rätt proveniens, även vad det är för planttyp och planteringssätt som rekommenderas för hjälpplantering i ett nuvarande bestånd av mestadels ogenomträngligt lövsly.

För en oherrans massa år sedan jobbade jag ett halvår som skogsarbetare bla med plantering, då var det ordentligt markberedda kalhyggen det handlade om och man körde med planteringsrör. Här är det betydligt mindre skala i detta första projekt, markbereder kanske litet fläckvis med röjsågstillsats typ Terracut eller vanlig hacka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

hlb  
#448865 Tror att ett område gran, gärna ungskog med lite varierande storlekar, blir en god dämpare. Ljuddämpning skall ha tunga oregelbundna material så gran är nog inte alls fel. Jag gissar -20 dB,

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448917 Det är inte en motorled som ska dämpas? Finns ju inte direkt någon motorväg i Växjö - trakten.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Leopold  
#448927
ocke skrev:Det är inte en motorled som ska dämpas? Finns ju inte direkt någon motorväg i Växjö - trakten.


Det är en 2+1 sträckning på väg 23 där de flesta kör ca 110 km/h så ja, motorväg är litet mycket sagt. Men det är en hel del tung trafik, intensiteten har ökat successivt över tid och det lär fortsätta öka de närmaste decennierna. Inget jätteproblem idag (hörs inte inomhus i stugan) men behöver motverkas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448932 Ok. Men bättre än riktig motorväg:-).

Vet ej hur det passar för hjälpplantering men jag skulle satsa på flerårig barrotsplant utan markberedning. Jobbigare att plantera men brukar ta sig bra. Plantspade hittar du på nimaab.se (swedol fast för lantbruk ) alt. skogma.
Plantskola är jag osäker på men känns som du inte behöver så mycket plantor så kanske värt att sätta ut en annons och se om någon har några till övers som du kan köpa billigt. Du kan ju annars kontakt en virkesuppköpare t.ex på södra och se vad de har och erbjudande(men tänk på att dessa är säljare så tacka inte ja till allt de säger;-) ). En ny skogsbruksplan kanske är aktuellt? Kan ju vara bra att förhandla med och då få plantorna "på köpet."

p.s det kan ju vara bra att ha en inkomst att kvitta utgående momsen mot. Så kan vara läge att vänta med investeringen i plantor. Men vid nyförvärv tror jag det kan finnas redovisningslösningar för att kunna flytta utgifter och inkomster över de första åren. Men det får någon annan svara på alt. en redovisningskonsult.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).