Inomgårdsmaskiner

Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

10 inlägg 7101 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

Hema  
#448912 Hej.

Jag tar ved från egen skog som ligger i min närhet och veden beror på vad som blåser ned, blivit angripet, skadat eller står olämpligt, alternativt från någon gallring. Det kan alltså vara allt mellan 5cm och uppåt åt 65-70cm. Har för små volymer för att det ska bli tal om försäljning den närmaste tio-tjugoårsperioden. Eldar idag i en insatskassett (Keddy) så runt 30-33cm är lämpligt (dock funkar kortare bitar då eldstaden blir smalare ju längre in i eldstaden man kommer. Framtidsplanen är dock att installera vattenburet och värmecentral framöver..

Drar idag ut stockarna med ATV och lunningsvagn. Kapar med motorsåg och klyver med en Bergabo, typ Faxe med automatiskt återgång. Saknar idag vedtransportör, men håller utskik efter en med bred matta och justerbar höjd. Håller även på och fundera på en kapstation/bänk, men min fråga är vad för typ av maskin som skulle kunna vara lämplig för ca 15-20kubik ved/år? Har ingen fungerande traktor idag, men den jag har är på ca 30hk tror jag. Jag skulle dock uppskatta eldrift om det inte blir för slött och där begränsas jag idag till 16A, men det går säkert att säkra upp något steg (20A?)

Det kanske inte är försvarbart med någon större investering? Men för något riktigt bra skulle jag kunna tänka mig något närmare 20-25.000:-, men då får det verkligen vara bra. En vedklipp tror jag blir för tungrott med de stora stockarna. Hade man kunnat bestämma att endast få gallringstimmer, ja då hade det säkert varit en annan femma.

Men om man kanske bortser från vad jag har och vilken logistik, så kanske det inte är ovanligt att behöver kapa och klyva upp runt 15-20 kubik i varierande dimensioner, behöver inte vara nytt, begagnat av kvalité funkar för mig iaf. och vad skulle då passa för de flesta? Ja just ja, vedlängden, gärna ställbart mellan 25cm, 30-33cm, 50cm, även 1m kanske vissa skulle uppskatta men då minskar väl alternativen kraftigt.

Har sett några klipp på en vedklyv som hyvelklyver ned kubbarna, vore det något att satsa på måntro? Tycker det verkar smidigt.
Enklare

Bättre ergonomi?

Enkel men med kubblyft




   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

adahlm  
#448939 Ett alternativ är att hyra in en vedkombi för en dag eller två.. Finns ju de maskiner som går att dra med personbil och drift med el... Fanns väl några bra bilder i nån annan vedtråd från förra veckoslutet..

Avatar Fallback

Re: Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

jannee  
#448959 Blir dyr klyvning av ved om du bara ska säkra upp för en vedmaskin. Bättre försöka låna/hyra någon traktordriven, å andra sidan klara oftast en vedmaskin max dia på 30 till 35 cm.
Köpte själv en Bala efter Gudrunstormen, en granne håller med traktor och alla andra som lånar/hyr den står för allt underhåll. :grin:
Kan tänka mig att det knappt går åt 10 liter diesel för att arbeta upp 20 m3 massaved.

Avatar Fallback

Re: Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

axwell  
#448960 Jag går i nästan samma funderingar om en bättre klyv.
Klyver nog inte ens 20 kubik/år och det tar tid men jag får veden som jag vill ha den; anpassad för kamin, dvs blandat klena och aningen grövre.

Klyvmaskiner verkar i det lägre prisspannet vara gjorda för pannved, ger för grova vedträn.

Om det skall bli mer rationellt måste det ju finnas en transportör men på köpet blir det stressigt att hinna sortera ur alla klampar som blivit för grova.

Avatar Fallback

Re: Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

Hema  
#448963 Ett bra alternativ, men om hyra inte är möjligt, brist på objekt osv.

Men är de flesta vedmaskinerna kapabla att klyva större bitar än de kan kapa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

adahlm  
#448964 tex. denna, https://www.blocket.se/orebro/Vedmaskin ... ?ca=19&w=3

Kan klyva nästan 60cm - och blir det för grovt så går det enkelt att klyva på nytt före den stora biten hinner till transportören.. 20fastkubik går på en helg även för en oerfaren användare..

Avatar Fallback

Re: Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

Hema  
#449001 Ja helt klart mycket som talar för att hyra, men om vill äga ensam eller tillsammans en egen maskin, vad är då lämpligt att kolla på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

Göt  
#449099 Tycker du ska fundera på en begagnad klipp, du kan inte ta det grövsta men eftersom du har vedklyv kan du ta det med motorsåg och klyva med vanliga klyven

Avatar Fallback

Re: Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

Hema  
#449164
Göt skrev:Tycker du ska fundera på en begagnad klipp, du kan inte ta det grövsta men eftersom du har vedklyv kan du ta det med motorsåg och klyva med vanliga klyven

Helt klart ett intressant komplement.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved/klyvmaskin för ca 20kubik?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449199 Jag gillar den typen av klyvar som är i filmerna ovan, funderar på om man skulle bygga om lite:-?

Magnus M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).