Gallring

Erfarenhet av Sydved?

65 inlägg 39962 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

valtra mega  
#448870 Är en fördel som vi har i Finland att uppköparen direkt sagt vad dom ger /m3 netto

Malwa
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Flax12  
#448884
valtra mega skrev:Är en fördel som vi har i Finland att uppköparen direkt sagt vad dom ger /m3 netto

Det där är det nog inte många som skulle våga göra här. Bara att gratulera er!

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448949
Flax12 skrev:
valtra mega skrev:Är en fördel som vi har i Finland att uppköparen direkt sagt vad dom ger /m3 netto

Det där är det nog inte många som skulle våga göra här. Bara att gratulera er!


Är det verkligen en fördel??
Uppköparen gör "bara" en gissning, även om man kan säga ganska säkert vad utfallet blir borde det ändå vara en viss osäkerhet? Och uppköparen vill inte gå med förlust, och bör därför ge något sämre betalt än vad han tror att utfallet kan bli, bara för att skydda sig mot oväntade händelser?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Flax12  
#448956
Zixten skrev:
Flax12 skrev:
valtra mega skrev:Är en fördel som vi har i Finland att uppköparen direkt sagt vad dom ger /m3 netto

Det där är det nog inte många som skulle våga göra här. Bara att gratulera er!


Är det verkligen en fördel??
Uppköparen gör "bara" en gissning, även om man kan säga ganska säkert vad utfallet blir borde det ändå vara en viss osäkerhet? Och uppköparen vill inte gå med förlust, och bör därför ge något sämre betalt än vad han tror att utfallet kan bli, bara för att skydda sig mot oväntade händelser?

Jag backar på det om förutsättningarna är så att du själv är osäker på vad som är rimligt. Men vet du om och kan få netto från flera olika så tycker jag att det är bra.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

valtra mega  
#449056 Om det är en fördel eller nackdel går det att tvista om .De ger endast m3 priset mängden mäts med skördaren en erfaren uppköpare borde kunna uppskatta medelstammen rätt så bra .
Säljer man på rot hugger firman och man får rotpris men man kan ju också sälja på leverans då hugger man själv eller har någon att hugga och säljer virket vid väg till ett högre pris men tror man har svårt att komma till högre netto efter man betalt för huggningen och utkörning av virket .Verkar som de är villiga att betala bättre för virket på rot än leverans vid slutavverkning är rotpriset på stock det samma som leveranspriset vid större rotförsäljning kan det vara högre än leveranspriset.
Själv utför jag alla gallringar och säljer på leverans

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

Sågomanen  
#449237 Värdelösa. Anlitat dem för 2 år sedan i en sistagallring på tall på 3ha. Berggrund, breda körvägar, högst 200 m till skogsbilväg. Resultat blev bleckor på 14 träd, all björk som jag bad dem spara avverkades och de få granar som fanns ville jag spara men de avverkades. Dyra drivningskostnader och allt tvärtmot instruktioner så aldrig mera. Blir ett lokalt skogsföretag istället som hittills hållit dem dom lovat.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

Lars.Skogsguide  
#451386 Tråkigt men ingen organisation är bättre än dess sämsta medarbetare.
Jag har nyttjat både lokala sågverk, skogsägarföreningar å Sydved. Å i min skog blir det Sydved pga sina fina resultat, mest kvalitet kvar i skogen, bäst lönsamhet å rakhet i varje affärstillfälle.
På slutavverkning blir det rotpost för bäst pris och raka hederliga affärer.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Anebotorparn  
#453545 Mycket nöjd med Sydved. Har haft dom både i sistagsllringar och två slutavverkningar, 2,5 respektive 1,5 ha. Dom har gjort vad dom lovat, hänsynsinriktade och kunniga vad gäller kultur och natur. Och jag är liten skogsägare. Men det är ju alltid viktigt med rätt person.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472148
1505226483_foerstagallring_sydved_ca_6_ha.png


Ca 8 ha förstagallring från 8m gles tall till 15-16m gran som kunde gallrats för 10 år sedan. Dåligt risat vid en överfart, trots att de hade mattor med sig till avlägget så utnyttjades inte dessa. Basvägen genom beståndet blev halvmeterdjupa spår på sina ställen, även där de kört ny väg genom en G2 med tall, där det blev nya bleckor. Missat några små bitar av bestånden.

På något surdrag hade de lagt i lite gagnvirke i alla fall efteråt. Inne i gallringsbestånden såg det rätt OK ut, tagit rejält men det var också planen, och inga nämnvärda markskador där. Hoppas slippa komma hit fler ggr med maskin innan slutavverkning.

Torrt och fint i början, men de körde vidare när det regnade rejält också.

Så det blev varken bättre eller sämre än förra gallringen jag lejde ut. 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

bodaedet  
#472153
Mangan skrev:
1505226483_foerstagallring_sydved_ca_6_ha.png


Ca 8 ha förstagallring från 8m gles tall till 15-16m gran som kunde gallrats för 10 år sedan. Dåligt risat vid en överfart, trots att de hade mattor med sig till avlägget så utnyttjades inte dessa. Basvägen genom beståndet blev halvmeterdjupa spår på sina ställen, även där de kört ny väg genom en G2 med tall, där det blev nya bleckor. Missat några små bitar av bestånden.

På något surdrag hade de lagt i lite gagnvirke i alla fall efteråt. Inne i gallringsbestånden såg det rätt OK ut, tagit rejält men det var också planen, och inga nämnvärda markskador där. Hoppas slippa komma hit fler ggr med maskin innan slutavverkning.

Torrt och fint i början, men de körde vidare när det regnade rejält också.

Så det blev varken bättre eller sämre än förra gallringen jag lejde ut. 😡


Lång skotväg?
Vet du medelstamen?

Inte kul med halvmeterdjupa spår[emoji35]

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472176 Jo, det var ganska långt. Runt 5-600m medelväg tror jag. Har inte fått någon mer info, inga mätsedlar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

bodaedet  
#472188
Mangan skrev:Jo, det var ganska långt. Runt 5-600m medelväg tror jag. Har inte fått någon mer info, inga mätsedlar.


Den betalningen för skotning vill jag ha!![emoji16]

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

alias  
#472194
Mangan skrev:
1505226483_foerstagallring_sydved_ca_6_ha.png


Ca 8 ha förstagallring från 8m gles tall till 15-16m gran som kunde gallrats för 10 år sedan. Dåligt risat vid en överfart, trots att de hade mattor med sig till avlägget så utnyttjades inte dessa. Basvägen genom beståndet blev halvmeterdjupa spår på sina ställen, även där de kört ny väg genom en G2 med tall, där det blev nya bleckor. Missat några små bitar av bestånden.

På något surdrag hade de lagt i lite gagnvirke i alla fall efteråt. Inne i gallringsbestånden såg det rätt OK ut, tagit rejält men det var också planen, och inga nämnvärda markskador där. Hoppas slippa komma hit fler ggr med maskin innan slutavverkning.

Torrt och fint i början, men de körde vidare när det regnade rejält också.

Så det blev varken bättre eller sämre än förra gallringen jag lejde ut. 😡


Hur stort var gallringsbehovet i ursprungsläget?
Jag kanske läst fel någonstans men jag tolkar det som att man gallrat ut totalt 187 m³fub på 8 ha, vilket borde innebära ca 23 m³fub/ha eller ca 28 m³sk/ha. I mina öron låter det som ett rätt försiktigt uttag, men jag har ju ingen aning om hur skogen såg ut innan.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

alias  
#472195
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Jo, det var ganska långt. Runt 5-600m medelväg tror jag. Har inte fått någon mer info, inga mätsedlar.


Den betalningen för skotning vill jag ha!![emoji16]


Vad är normal skotningskostnad där du kör @bodaedet, ligger det runt de summor som anges för gallring i södra Sverige i tabellen som Fredrik publicerade i länken nedan (jag klarar inte att utläsa skotningsavstånd för kostnaderna i tabellen)?

Fortsatt ökande kostnader för skogsbruket 2016

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

bodaedet  
#472196 Ligger på 80-85 kr i Mangans exempel, kör med en 10tons skotare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).