Vedmaskiner, flishuggar

Byta vedprocessor - Vilken ska jag välja?

32 inlägg 27282 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Granstorp  
#434597 Skulle jag vara i investerar tagen för ny vedmaskin så hade jag nog inväntat Elmia-Wood som jag vill minnas går av stapeln nu i Juni! Många utställare uppskattar att få slippa transportera hem sina visningsexemplar! Brukar alltid vara möjligt att få till "heta" mässerbjudanden!

Trejon
Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Tompa Tveskägg  
#434598 Ja Kisa är många otroligt nöjda med, det är uppenbart. Så synd att de upphört. Visst, det finns en del maskiner i omlopp men fasen vet om jag vågar investera i en för säg 10, 15 år framåt. Helt uteslutet är det i alla fall inte.

Ah, så Elmia wood är i år? Ja det är definitivt högintressant i så fall, men det klart, 1 500 kilo drar man å andra sidan inte hem på släpkärra, så det krävs ju lite roddande i så fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Granstorp  
#434601 Fördelen är att i princip alla tillverkare är på plats och man kan klämma och känna i lugn och ro! Transporten löser dom säkert åt dig vid beställning, givetvis till "mässpris"[emoji16]

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434605 Hehe,
ok jag ser kalkylen:-). Den brukar vara bra om man går i köpartagen (använder liknande själv ibland när det behövs)

Jag får revidera min rekomendation om pilkemaster. Den uppfyller inte dina önslemål och du kommer att bli missnöjd.

Bättre matning och joystick är nog att rekomendera. Även tänkvärt som du är inne på att titta på kringutrustning. Detta kan vara väl investerad tidsbesparing.

Om du har möjlighet kanske ett alternativ kan vara att göra sig av med de övergrova och krokiga stockarna (brännved t.ex.) och bara köra "finved"? Går både snabbare och enklare att hålla på med.

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Tompa Tveskägg  
#434608 Vi har funderat på att aptera bort sånt som är svårsågat, men det är inte helt lätt. Är man en liten producent är det inte lönt att sälja så lite, och att låta alla övergrova eller sneda träd stå kvar känns inte som en bra långsiktig lösning heller, hur frestande det än verkar. Men självklart kan man påverka vad man lägger på vedbacken i viss mån, och en del kan man ta med den gamla kapsågen också, eller dela i mindre bitar med motorsåg.

Ja, klämma i lugn och ro är också bra. Jag kollade lite på lite Palaxklipp nu men tilltalas inte av att driva sågarmen manuellt (är nog skadad efter allt strul med Balan, men det känns som föråldrad teknik). Sedan tycks det mig som sågningen är avgjort långsammare än både Tajfun, Kisa, Duun och Dalen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

ananders  
#434613
Tompa Tveskägg skrev:Vi har funderat på att aptera bort sånt som är svårsågat, men det är inte helt lätt. Är man en liten producent är det inte lönt att sälja så lite, och att låta alla övergrova eller sneda träd stå kvar känns inte som en bra långsiktig lösning heller, hur frestande det än verkar. Men självklart kan man påverka vad man lägger på vedbacken i viss mån, och en del kan man ta med den gamla kapsågen också, eller dela i mindre bitar med motorsåg.

Ja, klämma i lugn och ro är också bra. Jag kollade lite på lite Palaxklipp nu men tilltalas inte av att driva sågarmen manuellt (är nog skadad efter allt strul med Balan, men det känns som föråldrad teknik). Sedan tycks det mig som sågningen är avgjort långsammare än både Tajfun, Kisa, Duun och Dalen?


Palax finns med joystick också. Om det är det du menar.
Jag har haft en Palax 35 traktordriven i 10 år och kört mellan 50 och 100 m3 om året och den har fungerat väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434688
ananders skrev:
Tompa Tveskägg skrev:Vi har funderat på att aptera bort sånt som är svårsågat, men det är inte helt lätt. Är man en liten producent är det inte lönt att sälja så lite, och att låta alla övergrova eller sneda träd stå kvar känns inte som en bra långsiktig lösning heller, hur frestande det än verkar. Men självklart kan man påverka vad man lägger på vedbacken i viss mån, och en del kan man ta med den gamla kapsågen också, eller dela i mindre bitar med motorsåg.

Ja, klämma i lugn och ro är också bra. Jag kollade lite på lite Palaxklipp nu men tilltalas inte av att driva sågarmen manuellt (är nog skadad efter allt strul med Balan, men det känns som föråldrad teknik). Sedan tycks det mig som sågningen är avgjort långsammare än både Tajfun, Kisa, Duun och Dalen?


Palax finns med joystick också. Om det är det du menar.
Jag har haft en Palax 35 traktordriven i 10 år och kört mellan 50 och 100 m3 om året och den har fungerat väldigt bra.

Korrekt, man ska inte kapa med manuell spak, det ska vara joystick. Det känns dyrt men de flesta håller
med om att det är värt extrakostnaden efter nåt år, det sliter mer än man tror i längden.
Välja bort svårsågat, det är nog enda sättet.
Jag körde allt möjligt i min Palax KS35S tills jag lärde mig att ta bråkig ved med motorsågen istället.
En viktig grej oavsett maskin är att få hanteringen och logistiken runt om på ett smidigt sätt, där har
jag kvar ännu endel att förbättra.
Tänk igenom och ge utrymme för traktorer, långved, säckar, spån osv osv.

Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

ananders  
#434701
Slurfi skrev:
ananders skrev:
Tompa Tveskägg skrev:Vi har funderat på att aptera bort sånt som är svårsågat, men det är inte helt lätt. Är man en liten producent är det inte lönt att sälja så lite, och att låta alla övergrova eller sneda träd stå kvar känns inte som en bra långsiktig lösning heller, hur frestande det än verkar. Men självklart kan man påverka vad man lägger på vedbacken i viss mån, och en del kan man ta med den gamla kapsågen också, eller dela i mindre bitar med motorsåg.

Ja, klämma i lugn och ro är också bra. Jag kollade lite på lite Palaxklipp nu men tilltalas inte av att driva sågarmen manuellt (är nog skadad efter allt strul med Balan, men det känns som föråldrad teknik). Sedan tycks det mig som sågningen är avgjort långsammare än både Tajfun, Kisa, Duun och Dalen?


Palax finns med joystick också. Om det är det du menar.
Jag har haft en Palax 35 traktordriven i 10 år och kört mellan 50 och 100 m3 om året och den har fungerat väldigt bra.

Korrekt, man ska inte kapa med manuell spak, det ska vara joystick. Det känns dyrt men de flesta håller
med om att det är värt extrakostnaden efter nåt år, det sliter mer än man tror i längden.
Välja bort svårsågat, det är nog enda sättet.
Jag körde allt möjligt i min Palax KS35S tills jag lärde mig att ta bråkig ved med motorsågen istället.
En viktig grej oavsett maskin är att få hanteringen och logistiken runt om på ett smidigt sätt, där har
jag kvar ännu endel att förbättra.
Tänk igenom och ge utrymme för traktorer, långved, säckar, spån osv osv.


Jag kapar manuellt, känner att jag inte kan motivera det högre priset för egen del.
Skickar med en bild hur jag har det ordnat för mig.

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Niklas persson  
#434808 Finns det ingen granne som har en större maskin som du kan leja in till det du inte får igenom balamaskinen? Eller till alltihop. Måste ju va det billigaste sättet. 50-100m3 e ju ganska lite för att ha egen maskin hade jag tyckt. Men det är ju kul med prylar...

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Tompa Tveskägg  
#434841 Förr sågade vi allt med gammal kapsåg med vagga, öppen klinga och tvåstegsmotor, band och harts. Därefter körde vi allt genom en liten Bala-klyv. Det tog två personer flera veckor varje år. Trots vår nuvarande processor lägger jag ändå säkert upp emot två veckor om året, fast då själv. Farsan står för det mesta arbetet i skogen, jag kör hem och sågar. Jag tror kanske inte att vi egentligen behöver lägga 200 papp på att effektivisera vår vedproduktion jämfört med nu. Ett bra stockbord och förbättrad inmatning hade gjort under. Jag tänker samtidigt dels att, uppgraderar vi, är det lika bra att göra det ordentligt, och att man dels kan försöka sälja lite grand framöver. Jag tänker långsiktigt och värdesätter sparad tid högt. Vi tar ner allt timmer själva. Vem vet, framöver kanske man ska köpa hela timmerlass som komplement och såga det för att få mer fart på ev. försäljning.

**edit**
ananders: Är det där Vretens kombivagn? En sådan har jag alltid velat ha. Bra upplägg i all sin enkelhet det där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

ananders  
#434846
Tompa Tveskägg skrev:Förr sågade vi allt med gammal kapsåg med vagga, öppen klinga och tvåstegsmotor, band och harts. Därefter körde vi allt genom en liten Bala-klyv. Det tog två personer flera veckor varje år. Trots vår nuvarande processor lägger jag ändå säkert upp emot två veckor om året, fast då själv. Farsan står för det mesta arbetet i skogen, jag kör hem och sågar. Jag tror kanske inte att vi egentligen behöver lägga 200 papp på att effektivisera vår vedproduktion jämfört med nu. Ett bra stockbord och förbättrad inmatning hade gjort under. Jag tänker samtidigt dels att, uppgraderar vi, är det lika bra att göra det ordentligt, och att man dels kan försöka sälja lite grand framöver. Jag tänker långsiktigt och värdesätter sparad tid högt. Vi tar ner allt timmer själva. Vem vet, framöver kanske man ska köpa hela timmerlass som komplement och såga det för att få mer fart på ev. försäljning.

**edit**
ananders: Är det där Vretens kombivagn? En sådan har jag alltid velat ha. Bra upplägg i all sin enkelhet det där.


Kombivagn? Det är Vretens 9 tons huggarvagn med en 5,3 meters kran. Ja upplägget fungerar bra.

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Tompa Tveskägg  
#434873 Vreten har haft, och har fortfarande ser det ut som, fast de skriver inte ut det lika tydligt som för några år sedan, en vagn med avtagbart flak som man kunde använda både som tipp- och griplastarvagn. Trodde det var en sån först.

http://vreten.se/produkter/kundanpassade-vagnar/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

ananders  
#434875
Tompa Tveskägg skrev:Vreten har haft, och har fortfarande ser det ut som, fast de skriver inte ut det lika tydligt som för några år sedan, en vagn med avtagbart flak som man kunde använda både som tipp- och griplastarvagn. Trodde det var en sån först.

http://vreten.se/produkter/kundanpassade-vagnar/


Aha, ja det ska finnas.

Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446300 Du har inte tittat på hakki pilke? Har en big x47 med woodranbord som jag köpte beg för några år sen. Dyra som guld nya men hittar man en beg för vettig peng så... Jag är väldigt nöjd med min, går som tåget och har inte hittat en pinne som den inte ätit upp. Finns en på blocket nu, ser lite sleten ut och med enklare bord. Funkar den är priset bra.

Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

bm600  
#448758 Vi har ju kört hakkipilke sen typ 20 år tillbaks och alltid varit riktigt nöjda, har dock valt traktor drivna då man kan ändra varvtalet plus att med rätt traktor så blir det billig drift.. Jämfört med kisan (som är robustare) så kör jag hellre hakki som är färre spakar och klarar krokig ved bättre . kisan har lös transportör vilket jag tycker är sämre jämfört med hakki pilkes svängbara med steglös hastighet.. Kisan gick bra i klen ved men till 50cm pannved är vårt val enkelt.. Beror ju på var du bor men du är alltid välkommen på ett studiebesök :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).