Föryngring

Åkerplantering

38 inlägg 34545 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#596 http://www.skogforsk.se/

http://www.slu.se/

http://www.wallonsskogsplantor.se/about.htm

Såja!, leta-studera-fundera! :lol:

Arevo
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#727 Hej igen Nisse!.

Har du tidningen "SkogsEko" från SvS?.

I årets sista nummer följde det med en extratidning om plantering och trädslagsval på olika boniteter.
Faktiskt riktigt bra och intressant för den som funderar över "alternativa" planteringar.

SkogsEko kommer ut med 4 nr/år och prenumeration kan beställas (gratis), på Skogsvårdsstyrelsens hemsida.
(Tror inte ens att man behöver vara skogsägare för att få den).
Den finns även som nätupplaga.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#728 Länk/SkogsEko.

http://www.svo.se/minskog/templates/sko ... sp?id=3562

Avatar Fallback
L-A  
#797 Tänkte bara nämna att det här med röta på åkermark är vad jag förstår inget problem förrän det har gjorts en gallring. För åkermarken har inte det naturliga försvarssystemet som skogsmarken har. Så när rötsporerna väl har fått fäste i en stubbe sprids de mycket aggresivare än i en skogsmark där det tidigare växt gran. Så har jag förstått det iaf. Finns en del forskning på det här gjort av en Stenlid på SLU.

Mina strategi kring det här att i möjligaste mån ha gallringsfritt på granåkrarna. Kanske kan julgranar tas ut i ungskogen. Annars är det bättre o röja till lämpligt förband. Görs ändå en gallring så är pergamentsvampsbehandling ett måste!

Har själv några hektar halvdanna åkrar. Men lite hädiskt kanske på den här sidan så tycker ja att nuvarande gårdstödet på sisådär 1500-1800 kr + ev miljöstöd på nån kilokrona om året känns helt ok kontra skogsproduktion...

Men om skogsplantering blir aktuell så funderar jag på att ta bort en del av matjorden innan ev skogsproduktion. En skaplig intäkt samt att det som nämnts ofta växer för bra många jordar.

Annars vill jag slå ett slag för att ha viltåkrar. Ett tips är oxå om åkern är för mager då, är att ta emot rötslam av nåt slag, då blir det fart på den mest utarmade åker! Dock så kan det bli problem att sälja foder till en del industrier... Men det blir fin fodermärgkål till djuren!

Avatar Fallback
Fredrik  
#856
L-A skrev:
Har själv några hektar halvdanna åkrar. Men lite hädiskt kanske på den här sidan så tycker ja att nuvarande gårdstödet på sisådär 1500-1800 kr + ev miljöstöd på nån kilokrona om året känns helt ok kontra skogsproduktion...


Ja, hybridpoppel läste jag ger 1600:-/ha netto i södra sverige så det är klart. Annars verkar idén om hybridasp eller poppel lite lockande.
Omloppstid på 13 år, då har poppeln växt 24m, det är inte dåligt...

Om vi sen återgår till grundfrågan, du har inte funderat på björk Nisse?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862 Hej igen!

Jovisst har jag funderat på björk. Skulle gärna ha björkbestånd istället för "gammåker". Har faktiskt köpt lite björkfrö från skogforsk i julklapp åt mig själv(och en ny röjsåg..).
Har dock inga större förhoppningar om att lyckas sådär väldigt bra,men prova ska jag!

God fortsättning!

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#867 Javisst, lycka till, och återkom gärna med info.
Björk ska ju tydligen bli ett "hett" trädslag enligt expertis, rätt eller fel vet jag ej.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

Fredrik Reuter  
#44838 Hej
Bumpar en gammal tråd med en PDF om plantering på åker.
Kan vara intressant för den hugade...

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44850 Tack!
Det var inte den nyaste tråden du grävt fram.Här lite av vad jag gjorde:
Hybridasp på ca 0,5ha.
Viltåkrar med havre/ärt,foderraps och lite annat.
4-åriga granplantor på ca 1ha.
Lite svartgran,klippgran och vanlig gran.
Än så länge ser allt hyfsat ut,även om den vanliga granen har det tungt i gräset.I efterhand borde jag ha planterat i raka,glesa rader för att kunna slå av gräset maskinellt.Funderar på en sådan klipp till ATV som nog skulle fungera.Synd bara att de skall vara så attans dyra.

Större delen har jag dock röjt fram och senare kört över med en slagklipp.Tills någon bättre ide dyker upp planerar jag att ha roterande viltåker/träda.

/Hornet

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

flisshejk  
#44857 Under 1960-talet när det var närmast skottpengar på bönder var det många i Norrbotten som slutade med kor för att börja arbeta inom industrin, det gjordes en del försök med planteringar på nedlagd åkermark främst utdikad myrmark, det var i huvudsak gran som planterades, det fanns någon enstaka plantering som lyckades där man hann göra planteringen medan det var tillåtet att spruta mot gräs, själv planterade jag ca 15 ha i början av 70-talet då var det sprut förbud, på dessa marker finns det inte en ända användbar gran inte ens till energived möjligen någon som hararna kan gömma sig under. Däremot har jag utan att lägga ut en enda krona på plantering efter att jag själv slutade med kor 1967 skördat tonvis med självsådd björk i dikena på dessa nedlagda myrodlingar, på en del ställen är det tredje skörden som nu skördas sedan dess. För oss här uppe med dessa rötmarker som vi kallar dem behöver man inte göra annat än att sänka grunvattnet någott så sköter naturen om resten jag lovar. Om inte marken är undantagen som jordbruks mark så skall det inte vara några problem att få rensa diken om det sedan råkar växa skog i dessa kan man ju inte rå för. Vi har ju inte riktigt samma förutsättningar med hybrider som ni som bor på sydligare breddgrader så det gäller att ta vara på det som finns.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

orre  
#44897 Planterade ett surt litet höre bakom lagårn med Balsampoppel för 15 år sedan. Förband ca 1,6 X 1,6 m.
Har börjat att gallra nu.
Längd: 20-24 meter
Förband: fortfarande ca 1,6 X 1,6 m.
Uttag: 50% (vart annat träd nästan oavsett storlek)
Grövsta trädet: ca 60 cm i roten.
Den mörka färgen räknas som kärnved enl.Södra. Hoppas massabruken håller med om det :wink:
Poppel 2.JPG
Senast redigerad av orre tis 23 dec 2008, 15:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re:

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44921
nisse skrev:Hej igen!

Jovisst har jag funderat på björk. Skulle gärna ha björkbestånd istället för "gammåker". Har faktiskt köpt lite björkfrö från skogforsk i julklapp åt mig själv(och en ny röjsåg..).
Har dock inga större förhoppningar om att lyckas sådär väldigt bra,men prova ska jag!

God fortsättning!

Nisse, hur gick det med björksådden?

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Skogsmullle  
#45497 jag lägger en röst på:

Plöjning och sedan plantering av björk som blir som en skärm för granen som kommer att komma av sig själv..

:wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

Torparn79  
#78676
orre skrev:Planterade ett surt litet höre bakom lagårn med Balsampoppel för 15 år sedan. Förband ca 1,6 X 1,6 m.
Har börjat att gallra nu.
Längd: 20-24 meter
Förband: fortfarande ca 1,6 X 1,6 m.
Uttag: 50% (vart annat träd nästan oavsett storlek)
Grövsta trädet: ca 60 cm i roten.
Den mörka färgen räknas som kärnved enl.Södra. Hoppas massabruken håller med om det :wink:
Poppel 2.JPG

hur gick det med virket, fick du medhåll ifrån massabruket om att det var kärnved och inte röta..??

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

alias  
#78696 Hej Nisse!

Själv skulle jag rekommenderat att bespruta arealen med Round-Up el. dyl. för att minska konkurrensen med gräset och sedan, som du var inne på tidigare i tråden, tiltplöjning och därefter plantering av större granplantor uppe på tiltan för att minska risken för marknära frost och minimera risken för att nytt gräs lägger sig över plantorna och kväver dessa.
(såg att tråden hade några år på nacken men du har väl fortfarande lite åkerareal kvar att beskoga)

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).