Bilar

Biodrivmedel ska öka..

8 inlägg 3680 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biodrivmedel ska öka..

Hema  
#445458 Såg denna artikel idag: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6653945
År 2030 ska all bensin och diesel innehålla ca 50 procent biodrivmedel. Det är det långsiktiga målet i regeringens förslag om grönare drivmedel idag.

HVO-diesel nämns öht inte i artikeln. Kan man bara gissa att det kommer blir betydligt vanligare med alger i tanken framöver? Borde det inte vara enklare att blanda i HVO i den vanliga dieseln? Samt någon som har koll på hur stor del som HVO kan stå för?

Regeringen vill också ha hållbarhetskriterier för hur man ska undvika råvaror som kan orsaka miljöskador, som till exempel palmolja, odlad på skogsmark som skövlats.

Hoppades först att de även menade hållbarheten på drivmedlet, men det verkar lysa med sin frånvaro. Kanske skulle man kunna blanda in MSB, då det är samhällsviktigt att drivmedlen har en vettig hållbarighet?

Rapsoljan borde användas till motorsågar (sågkedjesmörjning), så spar vi all den andra sågkedjeoljan, som kan användas till annat.


Saknar en drivmedelskategori, så jag valde denna, men det kanske blev tokigt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Biodrivmedel ska öka..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445503 Läste att hvo skall få fortsatt skattefrihet, så inte är det glömt.

Avatar Fallback

Re: Biodrivmedel ska öka..

Hema  
#445513
Mangan skrev:Läste att hvo skall få fortsatt skattefrihet, så inte är det glömt.

Gott, tycker det dock är konstigt att HVO får så lite uppmärksamhet i medierna. Fast HVO kanske inte är så bra det heller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Biodrivmedel ska öka..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445516 Fick det inte en del negativ uppmärksamhet för några år sedan, när den gjordes av palmolja? :)

Finns ingen miljöorganisation som promotar hvo, diselbilar ju deras fiende nummer 1 De kommer säkert liksom etanolen att komma kritik, allt utom elbilar är ju dåligt. ;). Sen vet jag inte hur stora volymer som går att ta fram, men det ser ju bra ut nu.

Användarvisningsbild

Re: Biodrivmedel ska öka..

Experten_Lars  
#448408 Känns som alla dessa experimentella drivmedel inte kommer att leda till någonting i alla fall. Tesla och el-bilar är framtiden!

Användarvisningsbild

Re: Biodrivmedel ska öka..

Experten_Lars  
#448410 Det jag menar är att den kommer att konkurrera ut oljan helt och hållet tills 2030..

Avatar Fallback

Re: Biodrivmedel ska öka..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448481
Experten_Lars skrev:Känns som alla dessa experimentella drivmedel inte kommer att leda till någonting i alla fall. Tesla och el-bilar är framtiden!


Kanske, men inte så troligt. Flytande kemiska bränslen har många fördelar.

Avatar Fallback

Re: Biodrivmedel ska öka..

Hema  
#448499
Experten_Lars skrev:Det jag menar är att den kommer att konkurrera ut oljan helt och hållet tills 2030..

Helt o hållet? Elverk kommer nog inte försvinna och oljan behövs till smörjning och annat.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).