Motorsåg och handhållet

Behöver jag en 560xpg

31 inlägg 10199 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

husqvarna_med_sthil  
#448381 Jag har i princip bara haft med timmer i år och jag har kört med en 550 och 13tums svärd och jag har fått ikull allt jag gett mig på. Jag kan säga att jag önskat ett 15tums svärd men då hade jag klarat mig hur bra som helst. Hur som, ska det bara fällas omkull någon gång ibland och det är ingen kvistning osv så finns väl ingen anledning att ta hänsyn till vikt osv utan det är väl bara att gå på en grövre motor och längre svärd så du slipper "trula". Ska man gå med sin såg, kvista och göra allt sådant är det ju endera två sågar eller ett längre svärd på den mindre sågen.

För min del personligen som har åtminstone två år till med timmerhuggning i planeringen samt ett gäng grova frötallar så kommer jag att köpa en till såg och då blir det förmodligen en 560 med ett längre svärd som komplement till min 550. Den är ju också utmärkt på vedbacken när man kapar direkt från gripen. I din situation skulle jag köpa en grov stark med ett rejält svärd, du behöver den ju bara ibland och då enbart till fällning.

Maskinklippet brukar ju köra sina kampanjer och då kan det vara läge att slå till !

Husqvarna motorsågar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).