Sågverk (mindre)

Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

35 inlägg 34649 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448213 Hej!
Jag har sedan ett antal år ett Logosol M7 kedjesågverk som är 8,5m lång, 8kW motor inkl elektrisk matning och timmerfräs.
Det används främst för att tillverka block till hustimmring, men också till vanlig sågning.

Med resultatet är jag för det mesta nöjd (hade delvis problem med vågmönster)
Men det tar så mycket tid att såga! Det beror delvis på själva såghastigheten men till stor del också på stockhanteringen. Allt ligger ju på samma sida av sågen.
Jag sågar nästan bara tall och oftast grova stockar 40cm+ som är mellan 5,4-6,5m delvis upp till 7,5m. Och då är det inte så lätt att hantera tynga bakar och kantsåga de.

Jag var redan tidigare lite missnöjd med mitt sågverk men sedan jag sågade några stockar på en enmanssågverk (Kara) förra veckan funderar jag allvarligt på att bytta sågverk.

Typ Kara är för stort, så mycket sågar jag inte.
Men hur är det med mindre Bandsågverk?
Duger det med 32mm sågblad för att öka kapaciteten nämnvärd? Eller behöver man köpa typ Serra med 80mm sågblad? Fast de spränger nog mitt budget [emoji6]

Finns de några här som har sågad både med kedjesågverk och bandsågverk?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Bax  
#448231 Och jag grubblar på om jag ska gå andra vägen, från band till kedja. Detta pga lite specialsågning med märgklyvning etc.
Det är inte sågsnittet som är den stora tidsboven utan all logistik runt omkring. Tiden man lägger på att rulla fram, ta bort bakar, vända stockar lägga bort bräder/plank mm, det är där man kan spara tid. Börja fundera på det innan du byter såg.

Som exempel: med Bamsesågen kan du skicka iväg såghuvudet att såga nästa bräda, samtidigt kan du plocka bort baken eller brädan du nyss sågat, vips har du sparat ett antal sekunder.

Användarvisningsbild

Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448245
Bax skrev:Det är inte sågsnittet som är den stora tidsboven utan all logistik runt omkring.


Det stämmer! Men det är väldigt tråkig att står där och observera sågmotorn i 5 minuter ☹️
Och Logosols matning sköter sig inte själv man behöver att reglerar hastigheten. Fast ibland lägger jag en järnbit på dödmansgreppet [emoji56]
Men då kan man inte såga lika snabbt.
Jag sågar med 50cm svärd och ibland är även det för kort då får man hjälpa till med motorsåg. Det går extremt sakta när man sågar hårda tallrotstockar som kräva hela svärdlängden. Kedjan blir snabbt slö och svärdet varmt.
Men jag vet inte om det blir bättre med en bandsåg.

Bax skrev:Tiden man lägger på att rulla fram, ta bort bakar, vända stockar lägga bort bräder/plank mm, det är där man kan spara tid. Börja fundera på det innan du byter såg.


Trodde att just den delen blir bättre med ett bandsågverk. Man har mera plats rund stocken, kan lägga bakar och bräder till höger och vänster. Grova stockar kan man lasta på med kranen utan att vara rätt om Sågverkets linjal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448246 Vad har du för såg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Brorsan  
#448251 Kolla i tråden såghastiget m/min så har du ca tider. Själv har jag en WoodMizer LT 15. Jag lägger alltid på stockarna med gripen och lyfter på bakarna på kärran när det börjar bli trångt, kärran står alltid bredvid när jag sågar. Det jag saknar på min såg år hydraulisk vändning o klampning för det blir tungt manuellt. Jag behöver även höja den lite för bättre arbetshöjd.
Olle

Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Pabene  
#448267 BjörnS,
Jag tycker absolut att du är inne på rätt tankar. Jag har svårt att låta bli att tala om hur bra och roligt det varit för mig att såga sedan vi köpte stockbandsågen. För att inte upprepa allt för mycket om vad jag tidigare skrivit här kanske du kan läsa mina tidigare inlägg. Jag har sågat 12 stockar i de storlekar du nämner, nu i veckan. Det är gjort på "lediga stunder". Min kompis har sågat betydligt mera, 25 -30 stockar, och vi har använt två Munkfors blad, 38 x 1,25 m 22mm tanddelning, till allt utom då vi märg-klöv en tallstock ca 65-70 cm diameter. Naturligtvis har vi slipat och skränkt emellanåt. Jag blir störd av att det skrivs en del felaktigt om bandsågar. I ett inlägg i denna tråd antyds att det inte skulle gå att märg-klyva stockar, det går utomordentligt bra. Vi stjärnsågade också en fin tallstock i veckan.
När det gäller att plocka bort det man sågat, så kan man i bandsågen "skiva ned" en hel stock utan att ta bort något. Allt kan ligga kvar och lyftas av med grip eller gafflar, om man har sådana finesser.
Beträffande måttnoggrannheten på sågat material så är du välkommen till mig för att mäta. Du får låna skjutmått och rätskiva.

Användarvisningsbild

Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448274 Ur tråden Brorsan - Såghastighet M/minåghastighet#p446665

Pabene skrev:Stocken i sågen enligt bild, är ca 45 cm i diameter, 4,3 meter lång ganska jämntjock tätvuxen gran. Sågsnittet är 41 cm brett under bark. Tiden för att såga detta snitt var 34 sekunder, det blir 8 meter /minut i matningshastighet.
En något grövre granstock, ca 55 cm, med samma längd, sågades till plank och några 1" brädor av min kompis som var helt ensam. Tiden, från att börja rulla på stocken, såga och bära ut och ströa och stapla, blev 1 timma och 20 minuter.
Hela stapeln med 2"-plank enligt bilden, + en mindre del 1"-brädor, har sågats "på lediga stunder" under två veckor.
Om man har en stark medhjälpare, som bär undan bakar och plank, är det möjligt att såga 3-4 liknande stockar på en timma.


Brorsan skrev:Jag har liknande tider i m/min som Pabene på min Woodmizer lt 15. Antal stockar per dag ca 6 st diam 30 -45 cm stabbat och klart i en och två tums stabbar, ev. någon extra stabbe för kort virke, bakar undan plockat och allt kantat.
Det är som många andra sagt i liknande trådar att det är på logistiken runt i kring man spar tid och kraft. Jag jobbar nästan alltid ensam.
Olle


För mig tar det ungefär 1,5 timmar för att såga en stock som är 30cm i roten och 5,6m lång. Då blir det en färdig 6" timmerstock inkl långdraget, och kantning av sidoutbyten.

Att sågar en mjuk granstock som är 20cm i roten och 3,6m lång går förstås mycket snabbare att såga. Då flyter stockhanteringen på ett helt annat sätt och den tidskrävande kantsågningen bortfaller med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Brorsan  
#448277 Jag håller helt med pabene. Det är roligt att såga när man får rätt mått och det blir bra. Stadig bänk o enkel skötsel. Att det blir tungt beror kanske på att jag börjar bli för klen :roll: Jag har aldrig ångrat att jag skrotade den gamla cirkelsågen.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Bax  
#448298 Jag har aldrig antytt att det inte går att märgklyva med en bandsåg. Jag har skrivit att det inte går att märgklyva grova stockar med MIN såg, då det är för litet avstånd mellan bladet och stommen.
Jag håller helt med er om bandsågens förträfflighet, men håller fortfarande på att det är allt runt omkring man kan spara tid på.

Så: Pabene jag är ledsen att jag störde dig. Och du får gärna lägga upp en film där du sågar en stock utan att plocka bort bakarna, för såga upp ett block utan att plocka bort brädor och plankor det kan jag också.

Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Pabene  
#448316 Bax,
Det var bra att du klargjorde den saken. Jag har tidigare påpekat att vissa sågar är bättre än andra i det här avseendet. Att kunna gränsla och såga djupt ner i en stock är en värdefull egenskap hos en såg.

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Bax  
#448320
BjörnS skrev:
Bax skrev:Det är inte sågsnittet som är den stora tidsboven utan all logistik runt omkring.


Det stämmer! Men det är väldigt tråkig att står där och observera sågmotorn i 5 minuter ☹️
Och Logosols matning sköter sig inte själv man behöver att reglerar hastigheten. Fast ibland lägger jag en järnbit på dödmansgreppet [emoji56]
Men då kan man inte såga lika snabbt.
Jag sågar med 50cm svärd och ibland är även det för kort då får man hjälpa till med motorsåg. Det går extremt sakta när man sågar hårda tallrotstockar som kräva hela svärdlängden. Kedjan blir snabbt slö och svärdet varmt.
Men jag vet inte om det blir bättre med en bandsåg.

Bax skrev:Tiden man lägger på att rulla fram, ta bort bakar, vända stockar lägga bort bräder/plank mm, det är där man kan spara tid. Börja fundera på det innan du byter såg.


Trodde att just den delen blir bättre med ett bandsågverk. Man har mera plats rund stocken, kan lägga bakar och bräder till höger och vänster. Grova stockar kan man lasta på med kranen utan att vara rätt om Sågverkets linjal.


Jo, visst är det som du skriver med mera plats osv och nog kan du spara några sekunder på det.
Är det tiden du siktar in dig på så är det ett Kara- eller Laimetverk som gäller.
Annars ett bandsågverk med hydrauliska tillbehör som hanterar stocken, lyfter, vänder och håller fast. Samt drar tillbaka brädan/plankan när såghuvudet går tillbaka.
Men dom blir ju så förbaskat dyra då, iaf för en hobbysågare.

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448329 @Pabene vad är det för sågverk som du har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

octavianus  
#448521 Intressant tråd. Går själv i samma funderingar. Sågar idag med en solosåg med e5000 motor, tycker det är svårt att få det bra och effektivt i framförallt grövre stockar. Sågar ytterpanel som ska vara kilsågad, och det betyder att det behöver ibland sågas många snitt som är 40 cm i diameter. Då blir det antingen randigt om man tar det lugnt, eller så överhetter man prylarna. Överhettat svärd och kedja går ju att avhjälpa med vattenkylning, även om svärdet tycks slitas onödigt mycket ändå. Däremot motorn stannar ibland för man matar för mycket.

Funderar på om en bandsåg skulle vara ett bra alternativ när man vill uppgradera. Antingen det eller en Bamse. Tycker logosol e för rappligt och inte alltid genomtänkt för den prislappen man betalar. Problemet med bandsåg är väll att man inte kan ta hur grovt som helst, en kedjesåg är det ju bara sätta på ett längre svärd. Å andra sidan är det ju vid de grova dimmensionerna som det känns som kedjesågen inte är optimal. De normaltjocka stockarna, och framförallt när man blockar till standard virke går det bra. Kanske blir bättre med starkare motor, så man kan mata på mer utan att den överhettas. Slipper man ju dessutom att ledsna för det går för långsamt. Bamse har ju 10kw motor.

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448532 Överhettning av motorn var aldrig ett problem för min del. Men jag har en 8kW motor. Lyckades en gång att motorn stannade.
Köpte Logosol efter att jag gick en timmringskurs i Härnösand. Och det var inte bara timmringskurs utan också en hel del marketing. Men på ett positivt sätt alltså. Då sågade jag också en stock. Alla medarbetare var väldig trevlig och hjälpsamt. Och det är de fortfarande. Om någonting krånglar gör de allt de kan för att det ska fungera igen. Fick till och med ett helt nytt linjal efter 4 år och betalde inte en enda krona. Men om man använda sågverket stationärt så kan jag tänker mig att bamsesågens tunga stålkonstruktionen är bättre. Har dock inte sett någon i drift. Vet inte heller hur bamses elektriska matning fungerar. Logosols matning anpassar sig själv när det går tungt.

Jag är faktiskt väldigt osäker. Tittade på många Youtube filmer idag och då ser man att det gå riktigt bra att såga med de större sågverken som Wood Mizer LT20. Men jag såg också några exempel där jag tyckte att jag såga åtminstone lika snabbt.


Vet någon hur mycket jag kan får för mitt sågverk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448555 Jag har en WoodMizer LT15 och trivs bra med den, det blir fina ytor och god måttriktighet.
Har man bråttom kan man välja bort de sämsta stockarna och bara såga fint timmer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).