Motorsåg och handhållet

Timmermåttband

18 inlägg 9462 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmermåttband

Sturestelben  
#424817 Har testat både Husqvarnas och Stihls måttband och tycker inget av dom är bra...
Framförallt tappar returfjädern kraft efter ett tag...
Vad används ute i skogarna och vad rekommenderar ni!?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Timmermåttband

Sti L  
#424821 Husqvarna siste 8 år og feilfritt utenom endenålen.Fjæren kan strammes på en eller kanskje begge,husker ikke hvem.

Användarvisningsbild

Re: Timmermåttband

paan14  
#424827 Har haft mitt Husqvarna i över 12 år o funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Timmermåttband

protwia  
#424831 Har haft EIA's måttband med aluminiumhus, i drygt åtta år utan bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: Timmermåttband

Mats_Orberga  
#424836 Om fjädern blir slapp är det väl bara att spänna den, eller byta. Jag har inte djupdykt i måttbandsvärlden men tycker det ser ut att vara ungefär samma grejor oavsett om det är husqvarna, stihl eller oregons logga på.

Avatar Fallback

Re: Timmermåttband

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424939 Har ett gammalt jonseredband som funkat bra. Bytt band ett par gånger men aldrig fjäder. Spänna görs enkelt genom att vrida på skyddskåpan över bandet.

Användarvisningsbild

Re: Timmermåttband

halvproffs  
#424947 Alla jag har haft har fungerat perfekt. Tror som övriga att du får spänna fjädern.

Avatar Fallback

Re: Timmermåttband

bgl  
#424958 Ett av få tillfällen när man kan vara nostalgisk och ändå få bra funktion är när man får använda ett äkta "Spencers loggers tape".
Finns på blocket för 390 inkl moms i Vetlanda . Länk:
https://www.blocket.se/jonkoping/Spence ... 261638.htm

Användarvisningsbild

Re: Timmermåttband

Göt  
#425006 Inget ont om Spencer men det är skönt att ha ett nyare band som lättare att spänna, jag har ett från Husqvarna men det kanske finns fler som har såna

Avatar Fallback

Re: Timmermåttband

alias  
#425012
Göt skrev:Inget ont om Spencer men det är skönt att ha ett nyare band som lättare att spänna, jag har ett från Husqvarna men det kanske finns fler som har såna


Håller med, det Spencer-måttband jag har haft är inget jag saknar i jämförelse med HVA & Jonsered med justermöjlighet.

Guld värt att kunna justera spänningen, antingen för att man irriterar sig på att halva måttbandsrullen inte vill åka tillbaka in på rullen eller om kroken kommer farande som en missil och hugger in i baksidan av låret :sad:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Timmermåttband

Carlfritidshuggare  
#425037 ...eller om kroken kommer farande som en missil och hugger in i baksidan av låret :sad:

Huggarens variant på bilarnas trötthetsvarnare.

Vänligen

Avatar Fallback

Re: Timmermåttband

jannee  
#425039 Bättre med en sax, då slipper man riskera otrevliga sårskador :grin:

Avatar Fallback

Re: Timmermåttband

550  
#425080 Någon annan som har märkt att Husqvarna använder en annan längd på krokarna nu? Åtminstone jämfört med Bahco/Eia. Bytte en krok och det var en annan längd, då kan längden bli fel! Det är alltså viktigt att kontrollmäta bandet när man har bytt/lagat något.

Användarvisningsbild

Re: Timmermåttband

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448050 Lyfter tråden lite. Jag lät skomakaren göra en skyddande klocka till mitt Spencer huggarmåttband (30 m).
DSC_0309.JPG

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Timmermåttband

anersimyra  
#448066 Stiligt!! Var har du köpt hölstret som syns överst i bild? Jag har nämligen sökt efter just dessa utan resultat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).