Gallring

Erfarenhet av Sydved?

65 inlägg 40155 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447897 Sydved ringde och ville träffas. Har inte hört mycket om dom på forumet, och har ingen pejl på vad de är ute efter för jobb. Är det mest gallring de vill utföra? Säljer de allt timmer vidare?

Någon med bra erfarenhet av Sydved, vad gör de bra?


Senast redigerad av Mangan fre 31 mar 2017, 16:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Erfanhet av Sydved?

Krutkalle  
#447916 Sydved agerar väl som inköpare och säljer det mesta vidare om inte jag har fel. Kan bara komma ihåg att en skogslärare jag hatt en gång sa att om man har välskött skog så tjänar man överlag bättre på att sälja till Sydved än till södra,vet inte om de stämmer men det var en väldigt duktig och påläst lärare jag hade. Tror han var både Jägmästare och virkesmätare.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Ldsaren  
#447937 Vet inte
Men Södra har bra efterlikvider och bra ränta på insatserna som medlem

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

ÅsaNisse  
#447939 Sydved skulle kommit till mig och tagit hand om upparbetningen efter Gudrun. Har fortfarande inte hört av dom.
Jobbade själv och sålde till privat sågverk för ett hyfsat pris. Döm om min förvåning ett år efteråt när det kom en efterlikvid bara lite sådär.
Inte bara Södra som har utdelning.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

hlb  
#447957 Kan nog variera lokalt, men hos oss har Sydved överlägsen logistik , bra timmerpris och sortiment.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447990 Sydved är väl bara ett inköpsbolag åt några olika bolag men utför väl de mesta tjänster man vill ha i skogen

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

Lars.Skogsguide  
#447992 De är bäst på gallring. Professionella å kostnadseffektiva, å de som ofta anlitar Sydved brukar vara rel stora markägare som vill ha välskötta produktiva skogar/fastigheter, god avkastning.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

hlb  
#447993 Javisst Gnisten , men de är duktiga på det de gör (logistiken) Södra och andra betalar nog bra för stora kvantiteter från Sydved.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448001 Skogssällskapet lever nog med på stora volymer med .

Sydved har tidigare använt callcenters för att boka kontakt med nya kunder, har med blitt uppringd med för några år sen o var ute kollade lite på några bestånd.
Trevlig o kunnig kille men de blev inget byte av bolag då

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Sydved?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448014 Har bara positiva erfarenheter av Sydved på uppdrag. Leveransvirke går både till Sydved och Södra.
Sydved har lokal virkesköpare till skillnad från Södra

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448786 Jahapp, då vart Sydved här på besök. Fyra timmar tog det, men så fick han med sig kontrakt på 8 ha förstagallring också. :) Det är mitt "utskifte" som måste köras ut via en grannes väg, och han hade en gallring på gång där i sommar, så han lovade att lösa det utan kostnad för mig.

Om ett halvår kan jag berätta om mina erfarenheter av Sydved. Nu är det dags att börja förröja... :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

valtra mega  
#448821 Hur går ni tillväga i Sverige vet du vad avverkningen ger kr/m3 redan eller påverkar avverkningskostnaden slutpriset

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448825 Det är en kostbad per medelstam, dvs beroende på hur stor den genomsnittliga stammen är som gallras bort. Mäts i skördare. Tillkommer sen en transportkostnad på 4 kr/m3 för var 100:ade meter överstigande 300m som det måste skotas. Jag har nog uppåt 800m som längst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

jannee  
#448833 Vilken typ av skördare blir aktuell, ålder på objektet?.
Beräknas det bli något netto eller kommer du att få lägga till?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Sydved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448854 Vet ej typ av skördare, de hade Gremo och Ecolog. Vet ej något om nettot, antagligen blir det några tior per meter.

Står lite mer här: blog/Mangan/index_b-7435.html

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).