Motorsåg och handhållet

Fällsax från skogma ??

63 inlägg 23824 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällsax från skogma ??

swe#kipp  
#4478 Nån som provat att använda en fällsax ?
jag är lite sugen på en sån och en rope puller från skogma. men jag vet inte hur mycket man vågar belasta saxen, rope pullern har en dragkraft på 500kg !!
nån som kan vägleda mig lite :)

/K



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4479 trögt det var här idag då :P

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4481 vad har du fäll saxen till och roperullern??

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4482 Man fäster saxen 7-8 meter upp på stammen med en teleskop stång sen kan man dra det i den riktning som man vill med rope pullern, ja det är tanken i alla fall.
Jag tycker att det verkar vettigt när man är kring byggnader och andra dyra saker och fäller träd ,,,,

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4484 Vad är fördelen jmfört med en fällrikt??

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4485 Jag hoppas på mer kraft och mindre påfrestning på brytmånen, visst är det lite kraft på brytmånen med en stalp, men jag tänker på trän med stort bakåt lut och intill byggnader.
Det blir ju en väldig stor hävarm om du får upp saxen runt 8 meter utan att belastar brytmånen så mycket ,,,,

kom gärna med synpunkter !!!

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#4487 Jag använder ett spakblock från Jula för 198:- . Nackdelen med det är att du måste använda stege för att fästa snöret. Ibland så använder jag vinschen på fyrhjulingen. Får du bara upp snöret en bit så hänger det mesta med. Har använt den här metoden en hel del och jag tycker att det funkar bra.

Det du nämner funkar säkert också bra, principen är ju den samma.
Det enda som jag är skeptisk mot är ju om inte saxen greppar ordentligt och du börja spela. Då är det nog inte lika roligt... :(

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4489 Mangelu, tanken har slagit mig med, en sax som ramlar ner och ett träd som lutar sig till ro åt fel håll :(
kanske skulle vara bättre med en kastpåse och dra upp ett rep som man kan snara åt runt stammen istället ,,,,

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#4490 Det känns som att det är säkrare...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4491 Jag provade en sån här vid ett tillfälle.
Var o hjälpte en o fixa lite ledning efter ett träd lagt sig mot.
Slog på den o drog med traktor medans han sågade....


Mycket smidigt.

Tror inte den släpper i hörsta taget direkt...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4494 Det låter ju positivt Mange :)
kanske måste kolla upp det lite mer då !!!

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4495 Jag har nån km allmän väg genom min skog, på bägge sidor om vägen står ganska grov skog, och naturligtvis lutar sig träden ut över vägen med tunga grenar iom att ljuset funnits där. Varje höst och vinter ramlar tunga grenar och ibland hela träd över vägen vilket kanske inte är så kul.
Jag har funderat på att använda en sån sax kopplad till vinchen på huggarvagnen och ta ned träden närmast vägen i förebyggande syfte.

När man har radiostyrning på vinchen så borde man kunna börja dra när fällskäret är färdigsågat men man fortfarande står kvar på "säkra sidan". Det är ju lätt att slå in ett par kilar när man sågar så att inte trädet vickar ner om saxen skulle släppa när man börjar dra.

Lite omständig procedur kanske att rigga om vinch mm inför varje träd, men man får väl ta det på de "värsta" fallen.

/Björken

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4496 Ja det är ju ingen fällnings teknik som är så bra för produktion kanske,,
men just till knepiga träd som riskerar att falla i fel riktning så är det nog bra, och ur den aspekten så är det ju bra för produktionen om man slipper en massa extra arbete när trädet väl är nere på marken :)

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4566 Är det inte för sådana här uppgifter som brytblocket behövs?

Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

röjar kalle  
#310157 Jag har använt skogmas fällsax i många år.Det är en bra grej funkar utmärkt nackdelelen är att den kan gå sönder om man inte har under lägg under trädet när det slår i backen.Har man lite huvud med sig så är det inga problem vilket jag tror att alla har.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).