Uppvärmning

Hur ska veden staplas på bästa sätt?

19 inlägg 25265 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Plauwt  
#447627 Hej!
Jag har en fråga som jag behöver tips med hur jag ska lösa.
Se bifogad bild.

Hur ska jag enklast stapla veden i vedboden för att enklast kunna hantera den i höst/vinter när den behövs som mest utan att det rasar och det blir huller om buller i vedboden?

Väggarna är byggda som staket där jag kan hänga av sektioner för att få bättre luftgenomströmning längst långsidan.
Så enl bilden så kan jag inte hänga av väggarna om jag staplar veden enl dom gröna linjerna, för då ramlar all ved ut. Men staplar jag enl den röda så kommer det vara svårt att få till bra staplar för jag lastar in veden nere i högra hörnet på bilden (den stora ingången)

Detta kanske inte är nånting att viga en tanke åt, men jag har funderat lite på det och undrar vad ni tycker, vad är bäst utan att allt ramlar när vi plockar ved sen och med tanke på luftgenomströmningen.

MVH Peter
Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Bax  
#447630 Jag skulle, helst, stapla så att vinden kan stryka längs med vedträden men rent praktiskt tillåts inte alltid det.
Jag skulle nog stapla enligt grönt, annars får jag raset över mig när jag tar ut veden.

EDIT: ALLRA HELST, har jag en vedbod stor nog att jag slipper stapla veden utan bara kan kasta in den direkt.
Senast redigerad av Bax tor 30 mar 2017, 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Mowi850  
#447637 Har du möjlighet så bygg om. Gör om så hela fram och baksidan är öppna så har du löst problemet och kan du ta från båda hållen så staplar du in från ena hållet och tar från andra hållet och gör tvärt om nästa år om veden inte tar slut. Detta var en väldigt drastiskt metod jag vet. Men går inte detta så är ju ett alternativ att först stapla åt ena hållet och när du kommit fram till dörrarna så staplar du åt andra hållet. Sen måste vi veta är det torr eller ny huggen ved?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Plauwt  
#447651
Bax skrev:Jag skulle, helst, stapla så att vinden kan stryka längs med vedträden men rent praktiskt tillåts inte alltid det.
Jag skulle nog stapla enligt grönt, annars får jag raset över mig när jag tar ut veden.


Precis så har mina tankar gått. Många tack för svaret!
/ Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Plauwt  
#447652
Mowi850 skrev:Har du möjlighet så bygg om. Gör om så hela fram och baksidan är öppna så har du löst problemet och kan du ta från båda hållen så staplar du in från ena hållet och tar från andra hållet och gör tvärt om nästa år om veden inte tar slut. Detta var en väldigt drastiskt metod jag vet. Men går inte detta så är ju ett alternativ att först stapla åt ena hållet och när du kommit fram till dörrarna så staplar du åt andra hållet. Sen måste vi veta är det torr eller ny huggen ved?


Jag är styrd att plocka in veden från ett hål och ta från det andra. Huset, garaget, kapen och klyven är placerad så det är det enda (inte det enda, men annars blir det ett rent hel***e att hålla på.) sätt att plocka in veden är från ett håll.
Vi pratar nyhuggen ved som ska in. Jag hade en blandning av staplarna förra året, och jag blev inte helt 100 nöjd med det. Men absolut, det är ett alternativ.
/ Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Mowi850  
#447660 Ja det var inte lätt då. Nu får jag klura lite får se om jag kommer på nåt. Jag är en riktig vedoman men röra veden för många gånger ska man inte göra. Kan du fixa lite bilder på byggnaden och runtomkring så får man en bättre bild av upplägget så ska vi lösa dina problem. Skogsforum löser allt[emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Plauwt  
#447674
Mowi850 skrev:Ja det var inte lätt då. Nu får jag klura lite får se om jag kommer på nåt. Jag är en riktig vedoman men röra veden för många gånger ska man inte göra. Kan du fixa lite bilder på byggnaden och runtomkring så får man en bättre bild av upplägget så ska vi lösa dina problem. Skogsforum löser allt[emoji2]


Absolut! Ser till att det kommer ut lite bilder i eftermiddag/förmiddagen imorgon!
/ Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Mowi850  
#447683
Plauwt skrev:
Mowi850 skrev:Ja det var inte lätt då. Nu får jag klura lite får se om jag kommer på nåt. Jag är en riktig vedoman men röra veden för många gånger ska man inte göra. Kan du fixa lite bilder på byggnaden och runtomkring så får man en bättre bild av upplägget så ska vi lösa dina problem. Skogsforum löser allt[emoji2]


Absolut! Ser till att det kommer ut lite bilder i eftermiddag/förmiddagen imorgon!
/ Peter

Låter kanon så ska nog detta då att lösa[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Plauwt  
#447759
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Lite bilder! SÅ! Varsågod att brainstorma! Men glöm inte bort huvudfrågan, hur ska ja stapla veden?
/ Peter

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

nattuggla86  
#447760 Jag hade om möjligt inte staplat alls, helst kapat direkt vid/i förrådet för att slippa ett moment. Så gör vi idag med två dåligt genomluftade förråd. Ligger ett år före med veden. Kan de torka sakta över två år, enda gångerna vi fått mögel o haft torkproblem var när en släkting var lite för ambitiös och staplade inne i förrådet. Får de ligga huller om buller torkar de bättre hos oss iaf. Sen tar de kanske lite mycket plats, men funkar bra. Och spar arbete

Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Mowi850  
#447764 Ja det får nog bli på det sättet som dom röda sträcker är målade. Jag tror inte det blir praktiskt på nåt annat vis. Men staplar du in ny huggen ved så stapla med ett bra mellan rum mellan staplarna sen ska det vara bra med luft i staplarna så stapla inte tät eftersträva bra luftgenomströmning. Sen gör vi så hemma att vi staplar inte in ved när det har regnat på den utan barken ska vara torr då undviker man mögel i möjligaste mån och man får torr och fin ved. Nu tror jag inte att jag har mer idéer men har du mer frågor om ved så fråga på det finns inte som är mycket roligare att hålla på med ved [emoji4] Mest ved när man dör vinner[emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447803 Man kan ju dela en stapel på längden för att minska rasmöjligheterna. Eftersom du har långväggen i sektioner så kan man ju sätta en avdelare vid varje sektionsskarv. En stående 2"-regel funkar finfint, t.ex. 2"x4" för 30 cm ved, 2"x8" för 50 cm ved. På detta sätt kan du plocka ut en sektion i taget istället för att ta lita åt gången i varje sektion.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Plauwt  
#447825
nattuggla86 skrev:Jag hade om möjligt inte staplat alls, helst kapat direkt vid/i förrådet för att slippa ett moment. Så gör vi idag med två dåligt genomluftade förråd. Ligger ett år före med veden. Kan de torka sakta över två år, enda gångerna vi fått mögel o haft torkproblem var när en släkting var lite för ambitiös och staplade inne i förrådet. Får de ligga huller om buller torkar de bättre hos oss iaf. Sen tar de kanske lite mycket plats, men funkar bra. Och spar arbete


Absolut! Jag har funderat på det. Med 24 kubik staplad ved blir ungefär 40 kubik ostaplad ved och vedboden rymmer inte mer än 25 kubik staplad. Så ja har tyvärr inte utrymme för det! :(
/ Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Plauwt  
#447829
Mowi850 skrev:Ja det får nog bli på det sättet som dom röda sträcker är målade. Jag tror inte det blir praktiskt på nåt annat vis. Men staplar du in ny huggen ved så stapla med ett bra mellan rum mellan staplarna sen ska det vara bra med luft i staplarna så stapla inte tät eftersträva bra luftgenomströmning. Sen gör vi så hemma att vi staplar inte in ved när det har regnat på den utan barken ska vara torr då undviker man mögel i möjligaste mån och man får torr och fin ved. Nu tror jag inte att jag har mer idéer men har du mer frågor om ved så fråga på det finns inte som är mycket roligare att hålla på med ved [emoji4] Mest ved när man dör vinner[emoji6]


Aa, jag försöker se till så att det finns bra med luft att cirkulera runt staplarna!
Jag hojtar till om det dyker upp några frågor! :D Tack så mycket för alla dina svar!
/ Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska veden staplas på bästa sätt?

Plauwt  
#448608
Mowi850 skrev:Ja det får nog bli på det sättet som dom röda sträcker är målade. Jag tror inte det blir praktiskt på nåt annat vis. Men staplar du in ny huggen ved så stapla med ett bra mellan rum mellan staplarna sen ska det vara bra med luft i staplarna så stapla inte tät eftersträva bra luftgenomströmning. Sen gör vi så hemma att vi staplar inte in ved när det har regnat på den utan barken ska vara torr då undviker man mögel i möjligaste mån och man får torr och fin ved. Nu tror jag inte att jag har mer idéer men har du mer frågor om ved så fråga på det finns inte som är mycket roligare att hålla på med ved [emoji4] Mest ved när man dör vinner[emoji6]


Mowi850, hoppas du har haft en bra helg med allt vad det innebär och att du nu befinner dig framför datorn!
Mina förutsättningar ändrade sig ganska drastiskt på fredagseftermiddagen. Det blev ett inköp av en vedklipp med ett transportband. Så nu har jag all ved liggandes ute, på sj-pallar i solskenet, kapad och klyven!
20 kubik på 8h arbete, vilken underbar maskin!

Hur länge ska ja låta veden ligga ute innan ja travar det i vedboden? Ska ja anpassa mig efter regnväder och inte stapla in det om det har regnat på dom senaste 5 dagarna?
Hur ska ja tänka nu när förutsättningarna är som dom är?

/ Peter

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).