Bioenergi

Bättre betalt för energived

10 inlägg 5080 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bättre betalt för energived

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42754 Energiveden upp i sitt rätta värde nu :?:

Från P1 morgon i morse:

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as ... =&IsBlock=

Och hur länge tar det innan pappers och skogsindustrin startar stora gråtvalsen i media???



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre betalt för energived

masterchief  
#42757 Det här är spännande nyheter.
Kan bli det som håller skogsbranchen uppe framöver nu när efterfrågan på övrig råvara har minskat.

Avatar Fallback

Re: Bättre betalt för energived

flisshejk  
#42782 Visst låter det intresant man pratar om dubbla eller tillochmed tredubbla priset, Sveaskog i Norrboptten aviserar en prishöjning för energiveden till 290 kr/ton för rått virke och 320 kr/ton för det som torkat över en sommar, en tredubbling av detta skulle göra att skogen börjar närma sig det rätta värdet. Skall bli intresant att se skogsindustrins reaktion på detta

Avatar Fallback

Re: Bättre betalt för energived

michaels  
#44704 Alldeles oavsett nuvarande prisnivå känns det föga troligt att skogsprodukter skulle minska i värde.

Sverige dras fortfarande med låga råvarupriser och förhållandevis låg förädling. Skulle lika mycket energi läggas på förädling som volymökning skulle mycket vara vunnet.

Om Svea betalar runt 300:-/ton så innebär det åtminstone en tydlig lägsta nivå för massaved, vilket är en liten början.

Nästa steg är att fundera på tex förädling av Björk och Asp istället för att låta det bli massaved.
Hela lövträhanteringen i norr är för mig en gåta, både norrmän och finnar har en helt annan insikt i att ta hand om tex björktimmer. Men utan lövsågande sågverk är det svårt, ett tydligt moment 22.

Sveaskog har tecknat ett antal stora bränslekontrakt i Stockholm, både Brista och Telge ska förses med flis. Och jag tror att Värtaverket snart är ombyggt för flis.
Med tanke på att flis går alldeles utmärkt att frakta på järnväg är det inte alltför vågat att tro att det kommer att köras flis både från Norrbotten och Värmland på sikt för att säkerställa leveranser. När väl lastningen är gjord spelar inte sträckan så stor roll.

Regioner som förut legat "illa" till kommer att få en tydlig nytta av detta. Och med högre priser ökar sannolikt kvaliten på skötsel av skogen som i sin tur producerar mer, klassisk framgångsteori.
I klartext borde en lägsta nivå om 400:-/m3f för massaved vara befäst.

Avatar Fallback

Re: Bättre betalt för energived

orre  
#44729 En kompis till mig påstår att i februari kommer det att vara "slut" på flis i sverige.
Tror att jag ska sälja en hög energived då :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bättre betalt för energived

Christer j  
#44757 Underbart att höra,snikna massabolag behöver inte göra sig besvär. Jag lägger redan i dag ganska mycke barrmassa i vedhögen
som jag själv sågar.Veden kostar 300 kr m3 + m själpt o en fub blir knappt två kubik ved.Räkna själv,Många gånger har jag frågat mig varför jag inte sågar ved av såtimmret med men det gör ont i bondesjälen att göra det även om det betalar dig bättre.

Avatar Fallback

Re: Bättre betalt för energived

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44760 Jag sitter och klyver övergrovt virke åt Stora Enso, hör på driftingenjörerna på massabruken att de får betala mer för veden av Skog som levererar inom Stora.
Prislistan som virkesinköparna bjuder skogsägarna är en annan.
Vad de betalar får jag inte veta.

Avatar Fallback

Re: Bättre betalt för energived

TommmySpa  
#46886 Sälj veden som boardvirke eller flisved så får man ca 230 kr per meter. Låt de snåla villaägarna elda masonit!
tompaspa@gmail.com

Användarvisningsbild

Re: Bättre betalt för energived

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46898 En länk till från i dag :geek:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=lasmer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre betalt för energived

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46932 Såg ett inslag ang. det där i Göteborg. Det var Thunbolagen som låg i startgroparna på att beställa ett nytt fraktfartyg just för flis från vänerområdet till GBG.

Magnus M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).