Verkstan

Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

15 inlägg 6383 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

molnia  
#447391 vi har ett lyftbord hemma som min far har kommit över. Det har stått många år i väntan på att ett golv ska gjutas så man kan sänka ner det i.
Huvudsyftet med denna tråden är att jag blir inte riktigt klok på hur jag ska planera med detta lyftbord.
Den är en ca 800 x1200 mm och klarar 1000kg. Men uppå så ligger det en 20mm plåt som är större, ca 1000x1300mm.
Därför klarar den bara att lyfta gissningsvis 800kg idag. Har bild på datorn men hittar den inte nu..
Drömmen hade varit en ny verkstadslokal som man gjuter ner denna i och kan använda den som ett stadigt svetsbord. Men vi har en loge med dåligt golv, halva är sprucket betonggolv och halva är utfyllt med grus. Vi kommer prioritera att gjuta nytt golv på logen före om en ny verkstad överhuvudtaget blir verklighet någon gång. logen är ihop med höskulle och ladugård så det kommer inte bli golvvärme och isolerat. Det är för mycket bök i förhållande till vad vi får för lokal. Bättre bygga en fristående isolerad lokal som är brandsäkrare.

bilder på logen med dåligt golv,;
molnia - Renovering av våra ekonomibyggnader

Det bordet vi har är ju perfekt att ha som svetsbord med den tjocka plåten på. Men vi kommer inte vilja att svetsa inne på logen även om golvet är nytt. Det är för stor brandrisk.
Alternativ 1;
Ska man placera den mitt i golvet på logen så kommer man inte kunna lyfta en bil för reparationer eller däckbyte, då den lyfter för lite. Gillar heller inte meka med bilar på en kall o dragig loge.
Den placeringen av bordet kommer inbjuda till svetsjobb på bordet men ....

Alternativ 2;
vi har en nivåskillnad mellan logen och höskullen på ca 90 cm.
skulle man placera bordet där, plocka av stålplåten och spara inför framtiden. göra en lättare konstruktion av fyrkantsprofiler så det blir en plattform uppå bordet och ha bordet som en "hiss" mellan nivåskillnaderna?

bild på nivåskillnaden mellan loge och höskulle; molnia - Renovering av våra ekonomibyggnader
höskullen används mycket för förvaring under vintern så enklare transporter skulle uppskattas men vi har lastare så anser ni att vi istället skulle ha lyftbordet till något annat?

Alternativ3; tja vad , har ni någon bra ide?

Edit: lägger till lite bilder jag nu har hittat



Senast redigerad av molnia ons 29 mar 2017, 08:19, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Har ni för erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem

Vardon  
#447395 Ett smidigt är ju att ha det som lite arbetsbänk och kunna justera beroende på vad du pysslar med. Har du en hög pryl kan du ha bordet lägre osv. En nackdel för mig med lyftbordär att jag alltid slår i knäna i något.

Har du möjlighet att göra smörjgrop så är de bra som arbetsplatform. beroende på var du vill vara. Men tänk att du skruvar traktor och kan gå fram under till över motorn på ett litet nafs eller bara ha bekväm höjd. Dock kräver det ju plats...

Användarvisningsbild

Re: Har ni för erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem

Seb macahan  
#447405 Hej. Jag har ett Hymo lyftbord som lyfter 3ton. Jag har gjutit gropen i mitt garage/maskinhall och förberett med kabel och rör fram, men det har ännu inte kommit på plats.
Min första tanke var att kunna lyfta bilar mm. Men nu är jag nog mer inne på att ha det som justerbar arbetsbänk för tex mek med gräsklippare moped mm. Man kan även nyttja det som domkraft till framänden på traktorn mm. Jag tror det blir för mycket pyssel o göra någon vettig billyft av det. men det går alldeles säkert.

Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447435 Intressant ämne.
Jag var idag i en hundra år gammal snickeriverkstad med bla fönsterjobb som specialitet.
Det är nerlagt nu men står kvar rel orört.
Där fanns ett jättefint arbetsbord klätt med heltäckningsmatta av modernare snitt just för fönsterjobben
och jag tänkte för mig själv att hade man bara ett sånt bra arbetsbord hade man haft det lätt.
Så i ditt fall så tänker jag mig en nedsänkt montering och lösa skivor av olika karaktär som man lägger på
beroende på vad som ska mekas/svetsas/snickras/målas.
Ej lyftning av tyngre saker således och kanske inte heller svetsning men allt annat.

Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

molnia  
#447485 Snickerijobb eller träjobb har vi en annan lokal till.
Det som kan bli är ju mekande med gräsklippare eller något sånt. Mekande kan man göra vid lyftbordet även om det är en bit ifrån där vi har bult o mutter mm. Har man en verktygsvagn så kan man rulla fram den till lyftbordet.
Ska lägga upp en skiss på lokalen vid något tillfälle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

mikael_s  
#447497 Jag insåg inte hur mycket man kan ha ett lyftbord till innan vi hade vårt, det används till massor av grejer som det egentligen inte var tänkt till. Naturligtvis lyfta tunga saker till bekväm arbetshöjd, svetsa på, skruva fast grejer i, stå på för att komma högre, rikta grejer, etc. En balk till arbetsbänken ger en låg travers, en plattform till intilliggande rum som är 1m högre upp för att köre palllyftare/skottkärra/tegelkärra mellan nivåerna, lasta av släpet/flaket. I och med den försvinner i golvet kan du lyfta en bil och ställa den på en karossvagn, sänka ner bordet och rulla bilen dit du vill. Etc etc

Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

Göt  
#447516 Var på ett studiebesök en gång där man gjort en bostadsanpassning för en rullstol och där användes det som hiss ner i pannrummet

Avatar Fallback

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

krokek70  
#447523 Ett lyftbord är som ni skriver en fantastisk sak att ha i sin verkstad. Den underlättar verkligen jobbet. Skulle finnas i varje verkstad :smile:

För er som har anställda vill jag bara göra uppmärksamma på (tyck nu inte att jag e trist) att lyftbord är besiktningspliktiga, egenkontroll dock OK.

Att svetsa på en plåt ovanpå bordet kan ju tyckas smart för att öka ytan men då sätts klämmskyddet ur funktion, kan gå riktigt riktigt illa om det ej fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

molnia  
#447592 Någon som har efarenhet av ett lyftbord på hjul eller flyttbart med handtruck?

Är nog inne på att ha det nedsänkt i golvet men vill gärna höra tankar o erfarenheter....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447594 Jag har mitt löst på golvet utan hjul.
Går att baxa runt det dit man vill ha det.
Ganska litet o lyfter bara 200kg men det har dubbelsax så det lyfter högt.
Om jag ställer på Stiga Parken o kör upp så ratten tar i taket kommer man enkelt åt undersidan.
Just nu står motorcykeln på bordet.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

molnia  
#447640 Är det inte bökit att få upp sakerna upp på bordet när det inte är nedsänkt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447655 Jo lite, motorcykeln o mopeder o sånt som jag servar o repar ibland har jag gjort en skena som hjulen står i. Sen en lös uppkörningsramp.
Åkklipparn är lite knölig, har bara använt bordet till den vid ett par tillfällen o då var det bökigt.

Bästa vore ju en dedikerad plats där man hålls med detta o sänka ner bordet men jag har lite för litet garage.
Har länge tänkt att bygga ut lite o då blir det nog nedsänkt

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

molnia  
#447775 här kommer lite skisser på logen. Hur den är idag och 2 olika alternativ, stora skillnaden är åt vilket håll porthålet är förskjutet.
såhär är logen idag, gångdörr ut mot gårdsplanen och en port 3x3 m på gaveln
här är efter renovering, alternativ 1, porten är breddad ca 2,5 meter med en "mek och verktygsdel längst in i lokalen från gångdörren sett.
en limträbalk är satt i taket för att slipa en pelare mitt i lokalen.

fördelen med mekdelen längst in i lokalen är att den kommer närmare lyftbordet om det placeras vid nivåskillnaden vid höskullen. nackdelen är att man får gå runt, mellan traktor/vagnar för att hämta något när man kommer in i lokalen från gångdörren.
här är efter renovering, alternativ 1, porten är breddad ca 2,5 meter med en "mek och verktygsdel längst in i lokalen från gångdörren sett.
en limträbalk är satt i taket för att slippa en pelare mitt i lokalen.
försänkning i trägolvet på höskullen är att symbolisera att där tänkte vi först göra trappa ner i ladugården så där är bjälklaget inte lika starkt. vi har därför lyft upp och kört upp saker på högra delen av höskullen där golvet är starkare. därför är en försänkning inritad i betonggolvet där lyftbordet skulle göra mest nytta som hiss.

porthålet förskjutet på gaveln.

porthålet förskjutet på gaveln.
porthålet förskjutet på gaveln.
lokalen sett uppifrån
Senast redigerad av molnia fre 31 mar 2017, 05:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

Seb macahan  
#447806 Nu vet jag inte om jag missat nått men kan det inte vara idé o såga upp befintligt golv o gräva ur och gjuta en ny brunn för bordet. Inget jättearbete jämfört med nyttan.

Användarvisningsbild

Re: Har ni erfarenheter av lyftbord, När använder ni dem?

molnia  
#447960
molnia skrev:Men vi har en loge med dåligt golv, halva är sprucket betonggolv och halva är utfyllt med grus.


Den inre delen av logen mot höskullen har haft trägolv med ett kryputrymme under. Det är uppbrutet och uppfyllt med grus i nivå med betonggolvet. Betonggolvet är väldigt dåligt. Palltrucken fastnar i ojämnheter och sprickor. Lastaren är otäck att ställa av på gruset då den kan sjunka och ramla omkull.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).