Motorsåg och handhållet

Stor 3/8 semichisel.

86 inlägg 15918 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447511
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:Om man har två rotstockar den ena sen vuxen,den andra frod vuxen.Så skall ingen försöka slå in i mig att den frod vuxna är både starkare och tyngre.Det är som Mange säger rena skämtet.

Det kalle är ju helt avhängigt av om den frodväxta delen består av lätt ljus vårved, eller den tyngre mörka sommar / höstveden. Och tittar vi på t.e.x löv, så är i vart fall frodvuxen Ek, tyngre och hårdare än den mer långsamtväxande diton.. :d Jag får nog föreslå herrar tvivlare att ta en liten googelrunda på nätet.. :grin:

Guurgel i all ära men att använda fler sinnen än ögon ger mer. Klämma och känna ger mer bestående intryck än läsning.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

röjar kalle  
#447512 Vad är dina bevis mot gammal kunskap. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447513 [quote="röjar kalle"]Ja ja ett hus byggt för 300 hundra år sen står fortfarande grant och fint.Undrar om ett hus byggt i dag med det skit virket man använder står om 300 hundra år.Skulle inte tro det.Jag tror inte det är vi som står för teorierna men det är alltid varit lite fint att svänga sig med lite akademiska ordalag och tecknaliteter för att imponera på en akademisk lågutbildad skogs huggare som Röjar Kalle och hans gelikar. :lol:[/quote ......Den senvuxna furan från söder, har HÖGRE densitet / tyngd än den senvuxna furan från norr. Det bekräftas oomkullrunkeligt i samtliga texter som behandlar ämnet. Tror man på det motsatta är det inget annat än hemmasnickrad " vedbodsteori "... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

tallen100  
#447514 Skulle jag bygga en stadig och hållbar vedbod så skulle jag vilja ha sen vuxet virke från norr, däremot kan man ju sedan fylla den med snabbväxt virke från söder som är lätt att bära in, och ha till höst och vårved när det inte krävs så mycket värme :mrgreen: Så ser min vedbodsteori ut :d :lol: .

Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

röjar kalle  
#447517 :-bd
tallen100 skrev:Skulle jag bygga en stadig och hållbar vedbod så skulle jag vilja ha sen vuxet virke från norr, däremot kan man ju sedan fylla den med snabbväxt virke från söder som är lätt att bära in, och ha till höst och vårved när det inte krävs så mycket värme :mrgreen: Så ser min vedbodsteori ut :d :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447518
tallen100 skrev:Skulle jag bygga en stadig och hållbar vedbod så skulle jag vilja ha sen vuxet virke från norr, däremot kan man ju sedan fylla den med snabbväxt virke från söder som är lätt att bära in, och ha till höst och vårved när det inte krävs så mycket värme :mrgreen: Så ser min vedbodsteori ut :d :lol: .

=)) =)) ja den senvuxna furan från norr är ju lättare att hantera då den är lättare än motsvarande från söder, man ska ju inte kånka mer än vad man behöver.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

röjar kalle  
#447519 Men det klart Anders behöver inte bygga någon vedbod han bor i staden. :D

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447520
röjar kalle skrev:Men det klart Anders behöver inte bygga någon vedbod han bor i staden. :D
Och landet på helgerna. Där har vi en vedhög med tall som är så jävla torr att det nästan går att spela flöjt på vedstyckena.. :ymparty:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447529
Mange skrev:Jag kan nu repetera detta och se om det biter.

Samma träslag i Skåne är inte tyngre än i norrland. Det har inte samma densitet.

Vad du eller andra tycker om mig skiter jag fullständigt i. Helt ointressant oavsett lanskap eller träslag.
Du borde bry dig om vad andra tycker Mange, särskilt på skogsforum. Men om du väljer att raljera med insinuationer om dryckenskap när du får fakta presenterade för dig får du räkna med skarpa motkommentarer. Hederligare vore om du sa att du väljer att inte tro på faktan som presenteras av träindustrin, träinstitutens forskare och andra som arbetar yrkesmässigt med trä, det är alltså " andras " fakta, inte mitt tyckande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447537 Jag skiter högaktnings fullt i vad du eller andra anser om mig personligen, det är inte det som diskuteras även om en del av en kanske är ädelträ... Ni kan omöjligt få nån särskilt värdeful uppfattning genom internet. Håll dig till ämnet o bestäm dig för vad du tycker, för det är lite svajigt i texten. Inte konstigt man undrar...
Högre densitet är tyngre, precis som du skriver ibland.

Här finns Gran med upp till 2cm årsringar slutaverkning 35-40 år med massor av röta (enligt mig)... När de torkat är det balsaträ.
Jag har upplevt, sett, kännt o klämmt skillnaderna så för min del kvittar det vad de skriver.

Läs du på internet o förmedla det som dagens sanning det är helt ok. Jag förlitar mig hellre på det jag upplever än läser.
Rätt svårt o acceptera felaktig fakta när den är så uppenbar.

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

totte  
#447546 Nu drar vi streck i debatten här, nu kommer det inget nytt ut, bara tillvitelser och upprepningar av redan fastlåsta positioner. Tråden låst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).