Motorsåg och handhållet

Stor 3/8 semichisel.

86 inlägg 15903 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447461 Att det importerats gran hit från norrland i mer än 100 år just för sin densitet är kanske intressant. För en som har kännt o klämt är det svårt o tro motsägande text.
De är ute efter trä massa. Trämassa blir det mer av på samma tid här än i norrland. Tillväxt är högre, likaså rötan.

Densitet/hårdhet/vikt märks tydligt i virke.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

OT: Torr-rådensitet (kg/m3)

traktorz  
#447464
anersimyra skrev:http://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/fran-timmer-till-planka/egenskaper-hos-barrtra/ Läs gärna det jag länkar till om ni tycker jag är otydlig.. :smile:


Inte alls konstigt då, att takstolstillverkare helst väljer gran från södra Sverige, som ju är tyngre, starkare och har högre hållfasthet än virke från norra Sverige.

Tack för länken!

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447466 För mig låter detta som rena skämtet...

Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

röjar kalle  
#447467 Om man har två rotstockar den ena sen vuxen,den andra frod vuxen.Så skall ingen försöka slå in i mig att den frod vuxna är både starkare och tyngre.Det är som Mange säger rena skämtet.

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447468 Dubbelt tjocka årsringar i tex fönstervirke här gämfört med Norr.

I ett försök att hitta fakta för att marknadsföra Skånskt fönstervirke har denna fina redovisning gjorts:
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=4464014

Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

tallen100  
#447483
röjar kalle skrev:Om man har två rotstockar den ena sen vuxen,den andra frod vuxen.Så skall ingen försöka slå in i mig att den frod vuxna är både starkare och tyngre.Det är som Mange säger rena skämtet.

Ja virke av sen vuxet trä är både starkare och tyngre, så vill jag oxå ha det...

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

totte  
#447500 Rensade upp lite av bråket i tråden. Bråka gärna utav bara h-e om var virket är hårdast/tyngst/vad som helst, men inga personangrepp från någon, ingen nämnd ingen glömd.

Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447502 @totte har inte sidodiskussionen hamnat väl långt från ämnet?

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

totte  
#447503
busholle skrev:totte har inte sidodiskussionen hamnat väl långt från ämnet?


Jovisst, men trådskaparen är själv inblandad i det så det får gå vidare.

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447505
röjar kalle skrev:Om man har två rotstockar den ena sen vuxen,den andra frod vuxen.Så skall ingen försöka slå in i mig att den frod vuxna är både starkare och tyngre.Det är som Mange säger rena skämtet.

Det kalle är ju helt avhängigt av om den frodväxta delen består av lätt ljus vårved, eller den tyngre mörka sommar / höstveden. Och tittar vi på t.e.x löv, så är i vart fall frodvuxen Ek, tyngre och hårdare än den mer långsamtväxande diton.. :d Jag får nog föreslå herrar tvivlare att ta en liten googelrunda på nätet.. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: OT: Torr-rådensitet (kg/m3)

anersimyra  
#447506
traktorz skrev:
anersimyra skrev:http://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/fran-timmer-till-planka/egenskaper-hos-barrtra/ Läs gärna det jag länkar till om ni tycker jag är otydlig.. :smile:


Inte alls konstigt då, att takstolstillverkare helst väljer gran från södra Sverige, som ju är tyngre, starkare och har högre hållfasthet än virke från norra Sverige.

Tack för länken!
Visst är det så, men det skojiga i sammanhanget är tvivlarna med sina hemmasnickrade " vedbodsteorier " som vägrar inse fakta.. :-o :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

röjar kalle  
#447507 Ja ja ett hus byggt för 300 hundra år sen står fortfarande grant och fint.Undrar om ett hus byggt i dag med det skit virket man använder står om 300 hundra år.Skulle inte tro det.Jag tror inte det är vi som står för teorierna men det är alltid varit lite fint att svänga sig med lite akademiska ordalag och tecknaliteter för att imponera på en akademisk lågutbildad skogs huggare som Röjar Kalle och hans gelikar. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447508 http://www.svenskttra.se/om-tra/att-val ... s-barrtra/ Som sagt..bevisen är överväldigande.. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447509 http://skumgubben.se/kc-gotene/fastighe ... asmatr.pdf Nämen se här.. :grin: :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447510 Densiteten minskar med ökad årsringsbredd och ju nordligare trädet växer. Vid samma årsringsbredd minskar densiteten ju längre norrut man kommer. I takt med att årsringsbredden ökar på ett och samma geografiska område minskar densiteten. Eftersom årsringsbredden naturligt avtar från märgen ut mot kambiet (tillväxtzonen) så ökar densiteten i princip från märgen mot kambiet. Det är bara den märgnära veden som har en högre densitet. Fibrerna är där korta och små och har relativt sett stor fiberväggsandel. Det är innebörden i just det här stycket vi diskuterar. Så låt höra..vad säger texten om virke som växer långt norrut.. :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).