Motorsåg och handhållet

Stor 3/8 semichisel.

86 inlägg 15910 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447364 http://www.svenskttra.se/om-tra/att-val ... s-barrtra/ Och så var det ju det här med att virkets hårdhet är intimt förbundet med densiteten.. :d

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447367 beroende på hur mycket vatten trädet har sugit upp påverkar tyngden .

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447371 Det tillhör väl allmänbildningen att känna till skulle jag tro. Men vid given fuktkvot har barrvirke från landets södra delar betydligt högre densitet. Mina två arbetskamrater från Hälsingland berättade om " chocken " över det tunga virket när de flyttade och började arbeta i mälardalen, de beskrev barrveden i hemtrakterna som rena " balsan " i jämförelse.. :lol:
Senast redigerad av anersimyra tis 28 mar 2017, 19:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447377
anersimyra skrev:En kubik gran från ystad är alltså betydligt tyngre än samma volym från t.e.x kiruna.

Borde vara tvärt om.
Högre densitet borde väl ge högre TS Vikt.
Det är det i min ringa erfarenhet i alla fall.
En Asp är lättare än en ask.

Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

tallen100  
#447383 I norr är väl virket mer senvuxet så nog borde det vara rejält tyngre än granen från söder :???:
Om du räknar i kubik.

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447384
Mange skrev:
anersimyra skrev:En kubik gran från ystad är alltså betydligt tyngre än samma volym från t.e.x kiruna.

Borde vara tvärt om.
Högre densitet borde väl ge högre TS Vikt.
Det är det i min ringa erfarenhet i alla fall.
En Asp är lättare än en ask.

1 m3 stål är tyngre än 1 m3 bommul.. :mrgreen: det p.ga. HÖGRE densitet, men volymen är densamma. Barrvirke i södra sverige har högre densitet än motsvarande virke från norra sverige. Virket med högst densitet är alltså tyngre än lättare virke med samma volym, precis som beskrivs i texten jag länkade till.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447386
tallen100 skrev:I norr är väl virket mer senvuxet så nog borde det vara rejält tyngre än granen från söder :???:
Om du räknar i kubik.

" senvuxet " har ingen koppling till densitet ( tyngd ) virke norrut har kortare tillväxtperiod med tung sommarved. Ju längre tillväxtperiod med tung sommarved, desto tyngre virke per volymenhet.
Senast redigerad av anersimyra tis 28 mar 2017, 19:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447387 http://www.svenskttra.se/om-tra/att-val ... s-barrtra/ Läs gärna det jag länkar till om ni tycker jag är otydlig.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447393
anersimyra skrev:http://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/fran-timmer-till-planka/egenskaper-hos-barrtra/ Läs gärna det jag länkar till om ni tycker jag är otydlig.. :smile:

Här ser man ett klassiskt fel dom har glömt snickarnas fasa Gotland . och det är ganska enkelt och testa hur hårt virket är med ett instick och mäta tiden på instiket .
Jag har sågat alm som har vart så hårt och tungt att en ponnse vincent inte har fått upp det i från marken och då är det bara 2 meters bitar.
Det har hänt att man har sågat på så hårt virke att man trodde man sågade på en glasskiva .
men det går en båt i från Nynäshamn så du är välkomen att testa det ultimata virket så skall du få en lektion i filning med. :d

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447403 Jådå, den båten känner jag mycket väl till, bror min är en av styrmännen ombord. Men själv sjösätter jag järnspisen och ror mellan nynäs och Visby när andan faller på, och den spisen rubbar ingen ponnse i världen.. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447430 Virke från södra Sverige är tyngre, starkare och har högre hållfasthet än virke från norra Sverige....Kopierat från texten jag länkade till.. :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

tallen100  
#447440 Undrar om den där texten stämmer :d, jag vill ha det tvärtom :???:

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#447443 Den stämmer mycket väl. Torr sommarved hos gran har densiteten 900 kgm3, och vårveden 300kgm3. Eftersom tillväxten är högre längre söderut innehåller virket mer sommarved med den högre densiteten, eller mer allmänt uttryckt..TYNGDEN. Men den informationen vill vissa inte ta till sig då det rubbar djupt rotad okunnskap som uppenbarligen är svår att bära, och då tänker jag inte på dig " Tallen.".. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

tallen100  
#447445 Okej då har man lärt sej nåt nytt :smile:

På honom bara :lol: :mrgreen: :-bd fortsätter följa tråden med spänning :d :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447459 Jag kan nu repetera detta och se om det biter.

Samma träslag i Skåne är inte tyngre än i norrland. Det har inte samma densitet.

Vad du eller andra tycker om mig skiter jag fullständigt i. Helt ointressant oavsett lanskap eller träslag.
Senast redigerad av Mange ons 29 mar 2017, 07:25, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).