Motorsåg och handhållet

Problem med Jonsered 45

10 inlägg 9508 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med Jonsered 45

Bergman-88  
#447359 Hallå!

Har problem med den gamle!
Svårstartad och går dåligt på tomgång men annars går den bra, kan hosta till ibland.
Har lämnat in den till den lokala verkstan och dom har rengjort den men ingen skillnad. Även bytt stift och bränsleslang.
Dom tror att det är nålsätena som är slitna. Så därför är jag ute efter en förgasare till en förmodad "Jonsered 45".
Vet ej om det ej är samma till de övriga som börjar på 45 (451, 452....)

Någon som kan ha en aning om fel eller har en förgasare?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 45

totte  
#447397 Det där med slitna nålsäten tror jag inte mycket på, sätena slits inte om man inte håller på att skruva justernålarna i botten stup i ett och det gör väl ingen vettig människa.

Är det bytt membran i förgasaren?

Det är i princip samma förgasare i 45, 450, 451 o 452. Tillotson HK med lite olika nummer. Din förefaller att vara just en 45, är en HK-7 och det är vad den skall ha. Men skillnaderna är små mellan modellerna och jag tror vilken som av HK-modellerna passar i din. Det kan skilja på hur hävarmarna för choke och/eller gas är placerade så man kan få flytta detaljer.

455 har en Walbro HDA.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 45

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447424 Har inte blitt klok på dessa HK även med skapligt mycken träning.

Gå igenom den o kolla så den ör tät och öppnar rätt. Den sks starta och gå vettigt på rund inställning. Sen fin justeras i vsnlig ordning.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 45

Bergman-88  
#447532
totte skrev:Det där med slitna nålsäten tror jag inte mycket på, sätena slits inte om man inte håller på att skruva justernålarna i botten stup i ett och det gör väl ingen vettig människa.

Är det bytt membran i förgasaren?


Dom har inte gjort något sådant, pratade om att en repsats skulle gå på 700
Borde väll fungera och ta någon av dessa http://www.skogsverktyg.se/advanced_search_result.php?keywords=tillotson+hk&x=0&y=0 och byta själv, ingen större kostnad om det inte skulle funka eller?
Minns jag inte fel så är grundinställningarna 1 varv ut på båda! Rätta mig om jag har fel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 45

totte  
#447535 Den där verkstaden tycker jag du skall sluta att anlita. Om det nu inte var så att det i det priset ingick att montera repsatsen också. Det duger fint med vad Skogsverktyg erbjuder. Tar man det bara lugnt och metodiskt är det inte särskilt svårt att byta membran. En fråga om att noga hålla reda på i vilken ordning membran och packningar skall sitta.

Ett till ett och ett kvarts varv brukar funka för att få igång sågen. Får man skruva ut mycket mer än så så finns det fel nånstans, ofta en luftläcka.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 45

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447545 Jag säger det igen... Har aldrig kommit bra överens med en HK förgasare...

Oregon och alla andra reservdels säljare har membran satser och repsatser till dem. Repsatserna är dyrare...

Avatar Fallback

Re: Problem med Jonsered 45

Jocke91  
#447565 Kan bara hålla med Mange om att HK är en förgasare man undviker i det längsta. Finns dock värre förgasare.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 45

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447584 Haha. Var det HDA du inte gillade alls,Jocke?

Avatar Fallback

Re: Problem med Jonsered 45

Jocke91  
#447763 Snarare HDC som jag får humörsvängningar och sömnproblem av. HDA kommer jag rätt bra överens med.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 45

Nils Roland  
#528899 Jonsered 45.Ja JAG HAR KÖRT JONSERED SEDAN DEN KOM UT.VAD JAG VILL SÄGA ÄR ATT KOLLA NÅLHÖJDEN,IMOT NÅL ARM,FÖR DEN SLITS,OCH MÅSTE LIGGA LITE ÖVER PLANHÖJDENPÅ PÅ FÖRGASAREN.DET ÄR MYCKET KÄNSLIG PÅ IN STÄLLNINGEN,SÅ BÖRJA ATT ÖPPNA L PÅ FÖRGASAREN,LÅGFART,DEN SÅGEN JAG HAR NOG AVERKAT CA 500,000 STOCK MED DEN,KÖPTES 1981.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).