Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragkraft drivna skogsvagnar

26 inlägg 14507 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dragkraft drivna skogsvagnar

New holland patu  
#43016 Hej,

Hur mycket dragkraft ger egentligen en Moheda 120 4wd? Går inte att utläsa på hemsidan. Står inget om storlek på hydraulmotorer heller. På vretens hemsida står det däremot och då ger det dubbel dragkraft när man har extern hydraulpump. Och den ger 190 bar. Skulle vara intressant och veta varför, det ska vara samma motorer.

Någon som kan förklara kanske?

Mvh



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43032 En moheda 120 ska ge 1800kp dragkraft om man driver den från traktorn, med eget hydraulsystem ska dragkraften bli 2650kp.
Har en själv med 400cc motorer, drivs från traktor

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

New holland patu  
#43099 Okej, är det samma motorer då? Eller monteras det olika motorer från fabrik beroende på om vagnen har extern pump eller inte. Om det är samma motorer vad är det som gör att dragkraften ökar så mycket, det måste ju vara något mer än att trycket kan blir något högre med den externa pumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43102 Nej det är säkert inte samma motorer, när jag köpte vagnen ville dom veta vad jag hade för traktor så motorerna passade med flödet.
Det fungerar säkert med för stora motorer, men om flödet är för litet så går det nog väldigt långsamt, därför är det viktigt att pump o motor passar ihop

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

New holland patu  
#43104 Jag funderar på att köpa en beg. vagn utan pump, jag vill komplettera med pump och tank sedan. då gäller det ju att veta hur stora motorer det sitter på just den vagnen. Sen finns det ju risk för att man inte får optimal funktion om inte vagnen är byggd för pump från början antar jag. Knepigt, kanske är bättre att avvakta tills man hittar en vagn som har pump.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43185 I en gammal brochyr från Moheda står följande

Vagn Hjulmotorer Dragkraft traktor 175bar Vid egen pump 200bar
9-4WD 400cc 950 kp 40-65 lit/min 400X15,5
11-4WD 470cc 1150 kp min 48 lit/min 2650 kp vid 90lit/min 400x15,5 alt 400x22,5
13-4WD alt 1 500cc 2850kp vid 90lit/min 500X15,5
13-4WD alt 2 630cc 3000 kp vid 112lit/min 500 alt 600x22,5

Vagnsbeteckningarna har dribblats en del med men du ser lite att mellan 175 o 200 bar mer än fördubblas dragkraften.
Det står oxå att konstanttryckssystem är olämpligt till deras vagnar.
Hursom helst när jag köpte min drivna mohedakärra så testade jag en hel del med flödet o trycket jag skulle
behöva för jag hittade inga enkla svar då(tidigt 90tal, no internet :mrgreen: )
Då kom jag fram till att trycket gjorde allt!
Började testerna med samma systemtryck som till kranen, 160 bar och då hände inte mycket i kraft tillskott,
Men med en separat ventil ,före kranen, från frontpumpen och ökade trycket till 200-210 bar så blev det
sån kraft i kärran att inte brydde mej att byta till 4wd traktor förrän 2000

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

New holland patu  
#43204 okej, jag förstår att trycket är avgörande för kraften, men att det gör så mycket, är lite svårt att förstå. Men det förklarar ju isåfall varför dragkraften dubblas med extern pump på vretens vagnar.

Tack för intressant svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

totte  
#43210 Jo, men det är enbart det aktuella trycket som ger kraften. Den kraft du får ut är direkt proportionell mot trycket. Flödet behövs för att få upp tillräcklig hastighet. Flödet är ur kraftsynpunkt intressant bara utifall det inte räcker, om pumpen inte ger tillräckligt flöde för att hålla motorn med olja i den hastighet du har, så sjunker trycket och kraften minskar då.

I mycket låg fart kan du alltså få mycket stor dragkraft med en mycket liten pump, förutsatt att den ger högt tryck. Men om du ökar farten så räcker inte flödet, därför måste du ha en pump som är stor nog att ge det flöde som behövs, med samma tryck, för den hastighet du vill kunna hålla med bibehållen dragkraft.

Så egentligen är det inte pumpens maxtryck som är det intressanta utan om pumpen orkar hålla uppe trycket även vid högre flöde, därför är det rätt meningslöst att jämföra pumpar utifrån det maximala tryck dom kan ge. Vad man behöver för att kunna beräkna är en tryck/flödeskurva där man kan se exakt vad pumpen förmår ge för tryck vid olika flöden.

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43216 11-4WD 470cc 1150 kp min 48 lit/min 2650 kp vid 90lit/min 400x15,5 alt 400x22,5

Det här är en fysisk omöjlighet om den enda skillnaden är att trycket ökat från 175 till 200 bar. Jag är fö säker på att man inte brytt sig om verkningsgrad, vridmoment vid start- och normalvarv eller rullmotståndet.

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43286 Ja du Morgan, hur Moheda kommit fram till dessa siffror får du nog fråga dom,
detta var bara vad som stod i en av deras brochyrer från ca slutet av 90 talet.
Man kan oxå undra om de mäter kraften på hjulen eller på drivrullen??
De skriver ju inte om nån skillnad om det var 15,5" eller 22,5" fälg heller.
Fast klart däckets yta rör sig mot underlaget med samma hastighet oavsett diameter med
robsondrive till skillnad mot hjulmotorer.

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

New holland patu  
#43296
Valtra6850 skrev:En moheda 120 ska ge 1800kp dragkraft om man driver den från traktorn, med eget hydraulsystem ska dragkraften bli 2650kp.
Har en själv med 400cc motorer, drivs från traktor


När dragkraften blir 2650 kp är det alltså med en annan större motor, eller får din vagn, med 400 cc motorer, en dragkraft på 2650 om du sätter dit en pump?

Jag kanske börjar bli tjatig, med det känns inte som dom som säljer vagnarna (vissa) vet vad dom pratar om när man börjar ställa enkla frågor om det här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

OlaE  
#44617 Undrar då hur dragkraften blir i en Moheda 155 med dubbla hydraulpumpar? :grin:

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44670 i en broshyr jag såg för 1 år sen typ stog de att moheda 100 så låg dragkraften på 1400 kp( med eget hydraulsystem tror jag) och moheda 120 hade 1800.

har sett att weimer rdm 12 har 3600 kp med hydraulisk drivning 6500 kp med mekanisk drivning

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44731 Finns dubbla pumpar som ett tillbehör?
Då hänger det på om dom använder det till att få 2 hastigheter eller om hjulmotorerna är så mkt större?

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

OlaE  
#44741
gnisten83 skrev:Finns dubbla pumpar som ett tillbehör?
Då hänger det på om dom använder det till att få 2 hastigheter eller om hjulmotorerna är så mkt större?


Jag vet dock inte om det var Moheda som monterade dit pumparna original - Högsby gård i Kalmar hade vagnen förut, och då hade dom den till att röja med, hade ett röjningshuvud som de monterade längst upp på kranen, sitter ditsvetsade fästen på utskjutet samt det medföljde ett stag man monterar i sista stöttorna, vilket avlastar kranen.

Så röj-aggregatet gick på de båda pumparna, medan kranens hydraulik gick på Valmetens.
Idag går hela vagnens hydraulik på de båda hydraulpumparna.

Jag kan inte säga exakt hur stora motorerna är till drivrullarna, eller vad hydraulpumparna ger, men de är nog gjorda för 1000-varvstraktorer, och Valmeten har 540varv, och 540E, men det går bra ändå. :)
Ringde nämligen till Moheda och pratade med dom, och de frågade vilken traktor som gick för vagnen, och när jag sa att det var Högsby gårds traktor med, så sa de att det var okej.
Jag ska kolla efter id-brickor nästa gång jag ska ner och rota ibland hydraulmotorerna.

Men det är nog inga vanliga kugghjulspumpar, då det går ner två tunna hydraulslangar till dem, antar att det är för att kunna öka och minska deplacementet, dvs lastkännande system, om jag inte har helt fel.

Just det, det glömde jag nästan - det finns två hastigheter på drivningen också, elektriskt ställbart i 2 lägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).