Trädfällning (arborist)

Tänka på vid fällning av död gran?

15 inlägg 17499 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tänka på vid fällning av död gran?

Noobe  
#446441 Hej!

Ursäkta en yngling som tränger sig på med ett första inlägg.
Men jag skulle vara ytterligt tacksam för synpunkter från erfaret folk, Är det något speciellt man ska tänka på vid fällning av en stor död gran med långa styva grenar? :-?
Har ju hört historier om nedfallande toppar mm. De långa styva grenarna är en annan sak som gör mig lite betänksam, kan de få trädet att rulla eller skapa andra problem vid fällning?

1490289463_torrgran.jpg


Nybliven innehavare av motorsågskörkort...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

eqlazer  
#446443 Fallande grenar och skörare brytmån är två saker jag direkt tänker på.
För att minska risken att utsätta sig för detta kan det vara vettigt att dra ner trädet med vinsch (spara en förhållandevis stor brytmån) så att man gå undan helt innan trädet ens funderat på att börja falla.

Avatar Fallback

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

jannee  
#446445 Döda granar är lätta och har styva grenar.
I.o.m. att brytmånen är skör finns risken att granen far baklänges om du försöker tränga ned den bland andra stående friska granar - eller blir den hängande :grin:
Å andra sidan är de oftast så pass lätta att man med en massavedsbit kan skota dem bakåt det tiotal meter som ibland kan behövas :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

mooos73  
#446448 Flera gånger har jag varit med om att dom är torr på utsidan och mer eller mindre rutten inuti vilket gjort att brytjärnet eller kilen "spräckt" stubben.

Användarvisningsbild

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

Vardon  
#446449 Jag tänkte nog säga såga först för en ganska stor brytmån, och stanna upp, titta på spånet. Är det träfärgat och ser bra ut är det ett bra tecken. Risken är stor att det är väldigt brunt och troligen ruttet, då kan det bli väldigt skör.

Sen som sagt, tar man torrgranar behöver man inte känna sig värdelös om de fastnar, för de fastnar i minsta lilla.

Kom även ihåg att är det inte ruttet är det utmärkt ved och även såga virke av om du har möjlighet.

Avatar Fallback

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

husqvarna_med_sthil  
#446478 Just brytmånen är verkligen att ta fasta på. Fällde en gran här i anslutning till tomten som hade en ansenlig mängd röta i roten. Den "small" av innan den borde börjat tippa. Jag hade tur och den föll bara lite snett utifrån hur jag sågat min brytmån. Om möjligt skulle jag försöka sikta åt det håll det vill naturligt. Ditt träd ser ut på bilden som det både är tyngst och lutar mot byggnaden, ta det försiktigt !

Användarvisningsbild

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

anersimyra  
#446496 Högt anbringad lina med försiktig förspänning, är den riktigt rutten går det inte få till någon styrande brytmån över huvud taget. Även mindre rötad gran har extremt dålig hållbarhet i " brytmånen.".. :shock:

Avatar Fallback

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

Hema  
#446499 Har du någon aning om hur länge den har varit död?

Användarvisningsbild

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

Noobe  
#446913 Mycket tacksam för alla tips! :-bd
Fantastiskt värdefullt att få så bra hjälp av erfarna huggare!
Misstänkte att det kunde vara lurigt med döda granar...
Enda fällriktningen är åt samma håll som fotot är taget. Precis till vänster är är det en villa och till höger andra träd.
Funderar på att börja med att kvista av den en bit upp 5-6 meter och sätta en lina snett ned till höger för att skydda huset till vänster. Sen en lång lina rakt fram i fällriktningen som jag sätter i ett spakblock dels för att kunna dra omkull trädet om det visar sig ruttet och jag måste lämna en stor brytmån eller andra problem, dels för att säkra för huset bakom, det som syns på bilden.
Hur låter det som strategi?

Hema skrev:Har du någon aning om hur länge den har varit död?

Vet inte, inte den nyblivne husägaren heller. Men all bark och barr är borta, så ett par år minst antar jag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

anersimyra  
#446927 Det är en bra strategi du beskrev.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

Noobe  
#447165 Fick ned den. #:-S
Men den föll snett, trots att den inte var rutten och att jag hade en brytmån på över 3 cm så la den sig ändå ca 25 grader snett gentemot brytmånen. Som tur var åt rätt håll...
Så varningen om skör brytmån var verkligen befogad! Kommer att vara ännu försiktigare nästa gång.
Hade spänt linor halvvägs upp, funderar på om jag kan ha spänt den ena linan för hårt, visserligen bara för hand runt ett annat träd, men är brytmånen så skör kanske man får vara mer lätt på handen när man spänner, eller ha medhjälpare som hela tiden drar lite lätt i repen?

Återigen tack för alla råd! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447169 Det är fördelen med träd de går alltid ner! Kan tänka att det drog åt höger från bilden sett. Hur frisk var den?

Användarvisningsbild

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

anersimyra  
#447216
Noobe skrev:Fick ned den. #:-S
Men den föll snett, trots att den inte var rutten och att jag hade en brytmån på över 3 cm så la den sig ändå ca 25 grader snett gentemot brytmånen. Som tur var åt rätt håll...
Så varningen om skör brytmån var verkligen befogad! Kommer att vara ännu försiktigare nästa gång.
Hade spänt linor halvvägs upp, funderar på om jag kan ha spänt den ena linan för hårt, visserligen bara för hand runt ett annat träd, men är brytmånen så skör kanske man får vara mer lätt på handen när man spänner, eller ha medhjälpare som hela tiden drar lite lätt i repen?

Återigen tack för alla råd! :-bd
Som sagt. Torrgran har ingen som helst styrka i brytmånen, den går som regel av direkt trädet börjar falla.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

husqvarna_med_sthil  
#447275 Skönt att höra det gick bra !

Användarvisningsbild

Re: Tänka på vid fällning av död gran?

Noobe  
#447821
Tåndemåla skrev:Det är fördelen med träd de går alltid ner! Kan tänka att det drog åt höger från bilden sett. Hur frisk var den?

Haha! Ja det är ju sant! Jo den drog åt höger, jag hade också spänt en lina åt samma håll, det står ett hus precis till vänster. Tror att jag kanske inte skulle spänt den linan så hårt.
Den var frisk,(men död...), ingen röta alls.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).