Vedmaskiner, flishuggar

Tajfun 400

11 inlägg 9383 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tajfun 400

Vedproducent  
#446999 Det här har varit uppe som problem i flera trådar tidigare med flera olika sorters vedmaskiner. Jag blev tillfrågad av en bekant om jag kunde titta på hans vedmaskin. Problemet som han sa var att svärdet kör fast i vedkubben. Då tänker man ju på svärd och kedja i första hand. Jag trodde ju absolut att det satt maskinsvärd på en såpass rejäl maskin men icke. Sitter 3/8 17 tum hobbygrejor på maskinen och det är det maskinen säljs med. Hans maskin har gått 200 m3 på 5 år och nu har han stora problem att köra den.

Det var ju ingen tvekan om att problemet beror på svärd och kedja men det kommer ju återkomma om han inte får riktiga grejor på maskinen. Så jag funderar ju om man inte skulle kunna sätta på riktiga grejor med annat drivhjul som passar förstås. Maskinen borde väl klara det? Varför har man inte det från början? Ser att även den ännu större maskinen Tajfun 480 kör med dessa hobbysvärd/kedjor. Vad är egentligen anledningen till det?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tajfun 400

stegmaster  
#447009 Nja, det er er en bra fråga.
Har själv funderat på det samma.
Even Hakki Pilke körte med mindre kedjor tidligare ,325 tror jag var på dom, på alla förutom den största x 47.
Det skiljar ju inte jättesummor i pris, even om ,0404 grejor er lite dyrare
Undrar om det kan vara tillgången på svärd/kedjor som gör att man valt detta.
,325 och 3,8 har man vel på hyllan hos de flesta motorsågsäljare, medans ,404 inte er så vanligt.
Vet ju inte, bara en gissning.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun 400

Vedproducent  
#447013
stegmaster skrev:Nja, det er er en bra fråga.
Har själv funderat på det samma.
Even Hakki Pilke körte med mindre kedjor tidligare ,325 tror jag var på dom, på alla förutom den största x 47.
Det skiljar ju inte jättesummor i pris, even om ,0404 grejor er lite dyrare
Undrar om det kan vara tillgången på svärd/kedjor som gör att man valt detta.
,325 och 3,8 har man vel på hyllan hos de flesta motorsågsäljare, medans ,404 inte er så vanligt.
Vet ju inte, bara en gissning.

Kör du lite mera så blir det ju betydligt billigare med maskinsvärd/kedjor. Tillgången på mindre kedjor finns förstås hos de flesta motorsågssäljare. Tycker kanske det är mindre viktigt. Kör fortfarande med de 3 svärden och 11 kedjorna jag fick med när jag köpte maskinen för sex år sen och gör så ett bra tag till. Men med motorsågskedjor skulle jag nog behövt fylla på förrådet efter första året. Frågan är om det går att hitta svärd, drivhjulen och kedja som passar. Det är ju som natt och dag när man provat riktiga grejor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun 400

80-90  
#447023 Kan inte hålla med helt i vad ni säger !! Har själv en x37 å snart kört 700 m genom den å har haft samma svärd hela tiden plus 4 kjedjor som jag slipar efter ca 50 m . Visst e säkert 404 kjedjor å svärd bättre men tror det skulle gå tungt i en mindre maskin som den jag har . Bara en tanke från mej inget facit :-BD

Avatar Fallback

Re: Tajfun 400

snurra  
#447024 Kisa körde med riktiga gräjer. 404 kedja

Användarvisningsbild

Re: Tajfun 400

Vedproducent  
#447025
80-90 skrev:Kan inte hålla med helt i vad ni säger !! Har själv en x37 å snart kört 700 m genom den å har haft samma svärd hela tiden plus 4 kjedjor som jag slipar efter ca 50 m . Visst e säkert 404 kjedjor å svärd bättre men tror det skulle gå tungt i en mindre maskin som den jag har . Bara en tanke från mej inget facit :-BD

Jag förstår ju bättre att det sitter hobbysvärd/kedjor i de mindre maskinerna. Men jag har ingen förståelse alls att man sätter i hobbysvärd i en Tajfun 480 tex. Det är ju en maskin som de som köper har tänkt att köra igenom lite kubik med. Går det inte att få med riktiga svärd/kedjor så är det ju en maskin som jag aldrig köper i alla fall. Det är nog första kravet på nästa vedmaskin att det sitter maskinsvärd på i alla fall. Allt annat går bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun 400

80-90  
#447026 480 borde verkligen ha riktigt maskinsvärd å kjedja !! Det håller jag med dej på till 100%

Avatar Fallback

Re: Tajfun 400

adahlm  
#447038 Har nu kört med .404 på vedmaskin nu en månad och skulle nog inte byta tillbaka till mindre. Köpte 3st (68dl) extra för 120kr/st och det ser ut som jag inte behöver slipa en enda ked denna säsong..
404 behöver väl även en hel del effekt för att kapa snabbt, kanske man snålat med sågeffekten på dessa taifun?

Användarvisningsbild

Re: Tajfun 400

Vedproducent  
#447048
adahlm skrev:Har nu kört med .404 på vedmaskin nu en månad och skulle nog inte byta tillbaka till mindre. Köpte 3st (68dl) extra för 120kr/st och det ser ut som jag inte behöver slipa en enda ked denna säsong..
404 behöver väl även en hel del effekt för att kapa snabbt, kanske man snålat med sågeffekten på dessa taifun?

Jag har svårt att bedöma hur mycket extra effekt 404 kedjan behöver för att kapa lika snabbt. Jag tycker Kisan kapar snabbt men jag vet inte hur fort det skulle gå med tex 3/8. Men jag vet att jag inte vill byta. Minns Stegmaster la upp ett klipp på en monstermaskin från Palax tror jag. Det var nog det snabbaste jag sett en kedjemaskin kapa i alla fall. Undrar vad den hade för effekt och sågmotor. Var ju som ett skördarkap ungefär och kolven var inte dålig heller.

Så vad tycker du om din nya maskin nu när du provkört ett tag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun 400

adahlm  
#447233 Den har nog gått helt ok, har ca 100timmar (hade tänkt installera timmätare då den var ny men blev aldrig av) på den nu och allt verkar funka som det ska. Sålde bort renstrumman då maskinens transportörrensare fungerar bättre än trumman. Ibland stockar rensaren men transportören går att backa för att få bort den bit som fastnat. Sågen fungerar effektivt men vid klyvkolvens returrörelse är sågen lite svagare och fastnar då lätt om stammen är större än 20cm.
Några gånger har keden hoppat av trots automatisk kedjespänning, är på andra keden nu och den verkar väl gå ännu länge.
Såg&klyv styrs med knappar på joysticken och matningen behöver styrning endast då man kör in en ny stock.
Fallplåtarna fungerar bra och över 99% landar åt rätt håll i klyvrännan.
Som negativt kan sägas att enda möjligheten att stoppa klyvrörelsen om nånting går snett är att lyfta på skyddslocket. Oftast blir det lite bråttom att lyfta på locket om klabben av nån orsak går på tvären mot klyvstålet.
Med 15tn klyvkraft har det inte ännu kommit emot nånting som den inte skulle klyva med 8-kniven. Största härtills va ca 45cm i diameter och var på gränsen att rymmas in i maskinen, fick klyva den många gånger för att få tillräckligt små bitar men det blev en 1,5m3 säck av den ena stocken..
Har för tillfället ganska smått material så det blir bara 2-3 säckar i timmen, men med passlig grovlek kan man nog enkelt komma upp till 10-12 löskubik i timmen

Användarvisningsbild

Re: Tajfun 400

Vedproducent  
#447256
adahlm skrev:Den har nog gått helt ok, har ca 100timmar (hade tänkt installera timmätare då den var ny men blev aldrig av) på den nu och allt verkar funka som det ska. Sålde bort renstrumman då maskinens transportörrensare fungerar bättre än trumman. Ibland stockar rensaren men transportören går att backa för att få bort den bit som fastnat. Sågen fungerar effektivt men vid klyvkolvens returrörelse är sågen lite svagare och fastnar då lätt om stammen är större än 20cm.
Några gånger har keden hoppat av trots automatisk kedjespänning, är på andra keden nu och den verkar väl gå ännu länge.
Såg&klyv styrs med knappar på joysticken och matningen behöver styrning endast då man kör in en ny stock.
Fallplåtarna fungerar bra och över 99% landar åt rätt håll i klyvrännan.
Som negativt kan sägas att enda möjligheten att stoppa klyvrörelsen om nånting går snett är att lyfta på skyddslocket. Oftast blir det lite bråttom att lyfta på locket om klabben av nån orsak går på tvären mot klyvstålet.
Med 15tn klyvkraft har det inte ännu kommit emot nånting som den inte skulle klyva med 8-kniven. Största härtills va ca 45cm i diameter och var på gränsen att rymmas in i maskinen, fick klyva den många gånger för att få tillräckligt små bitar men det blev en 1,5m3 säck av den ena stocken..
Har för tillfället ganska smått material så det blir bara 2-3 säckar i timmen, men med passlig grovlek kan man nog enkelt komma upp till 10-12 löskubik i timmen

Ok tack för info. Alltid roligt att höra vad folk tycker som använder sina maskiner.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar