Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 läcker olja

8 inlägg 7560 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 55 läcker olja

Uffe.svensson  
#447037 Hej! Jag har en husqvarna 55 som läcker olja när den står och inte används. Jag har plockat isär och gjort rent. Monterade ihop utan att montera svärdet för att se vart det läcker. Det kommer i nederkant på täck plåten. Någon som har någon idé om vad som behöver bytas?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 läcker olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447040 Otätt runt pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 läcker olja

Uffe.svensson  
#447041 Vad ska jag göra för att få det tätt, byta pump?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 läcker olja

johan eriksson  
#447058 Om man tittar i sprängskissen
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 00014_.pdf

Så skulle jag säga gummitätningarna runt pumpen. 501 76 37-01 samt 503 10 16-01
1490557670_img_6923.png

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 läcker olja

Elfving  
#447109 Byt inget, förvara den med svärdssidan uppåt, samt kör alltid slut på oljan så mycket som möjligt.
Allt går att fixa men vad duger det till i detta fall? Sågen är gammal och problemet är litet. Gör inget är min filosofi med sånt här. Slutar ofta med att man skrotar grejorna och tänker, synd att jag hann byta det där och det där. Sågen är dessutom fullt användbar med det där problemet! Att byta till annan sågkedjeolja kan göra lite skillnad det med. Ren rapsolja är troligen värst vad gäller att smita genom otäta packningar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 läcker olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447145 Det är plåten som ger spänning på gummi bitarna. Är den ur form så blir det mindre spänning.
Är gummit hårt eller skadat är det bara att byta.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 läcker olja

Uffe.svensson  
#447196 Gummit är nog lite hårt. Svårt att avgöra då jag aldrig plockat isär och känna på Gummit innan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 läcker olja

Peteflamingstar  
#447224 Mina sågar läcker olja allihop, i varierande grad. Dels blir gamla sågar lite otäta och dels beror det väl på vilket läge oljepumpen står i efter avslutad sågning. Ställ sågen på något som samlar upp oljan eller häll ur överbliven olja när du sågat klart.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).