Servicebyggnader

takstol

6 inlägg 3488 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

takstol

özach  
#446972 hej ! en takstol som har 4 meters spännvid och 34 graders lutning vad blir då höjden ?? nån som kan räkna ut det :geek: Med vänlig hälsning Özach



   TS
Användarvisningsbild

Re: takstol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446975 https://www.xlbygg.se/kiruna/tipsochrad ... na-vinklar

Kolla där

Avatar Fallback

Re: takstol

lundqvist.r  
#446976 Du menar alltså en takstol med två "ben" där höjden på mitten är det du söker, vinkeln för vardera benet är 34 grader och den totala spännvidden är 4 meter? Då blir höjden 1,34 meter. Hur jag räknat? tangens(34)=h/2, vilket betyder att h=2*tangens(34). Det blir alltså "innermått" i triangeln, med rätt virkesdimensioner blir det lite mer att ta med i beräkningen.

Användarvisningsbild

Re: takstol

Vardon  
#446979 Nu ska jag inte svära på hur din takstol ser ut men om jag antar den ser ut ungefär som bilden nedan.

Spännviden 4 m - det borde göra sträckan b = 2 m.

Vi vet vinkeln 34°

Vi söker höjden a.

Då vet vi att tan 34 = a/b

b x tan 34 = 2 x tan 34 = 0,6745.... * 2 = 1,349...
Avrundat borde höjden vara 1,35 m

Avatar Fallback

Re: takstol

özach  
#446982 tack för supersnabba svar till en som inte är superbra på matte :wink: jo det är en takstol som ett utdraget v ! inte ens en hanbjälke i nocken finns ! för att få ett vindsutrymme ! ska fästas på hammabanden ! 1,35 är från b till ovan nock alltså ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: takstol

Vardon  
#446998 här beror det väl på hur du har mätt. Om du får till nock, centrum på bjälken, innermått etc. Figuren visar ju bara egentligen en oändligt tunn linje. Men nånstans däritrakterna hamnar du.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).