Motorsåg och handhållet

Stor 3/8 semichisel.

86 inlägg 15977 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446750 Får du den inte o skära lika på över och underskär får du nog kolla up vinklar o testa lite mer.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#446760 Överskäret blir av naturliga orsaker mer " segsågat " än underskäret. Vid överskär sågar man ju snett längs med fibrerna, vid underskär tvärs fibrerna. Skillnaden har alltså inget med vinklar att göra.. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446761 Skulle vært testa på ei 560 med denne kjeda samt x cut kjeda. Det er jo ei sag som kan dra begge to. Større tenner og større fil gjer filinga enklare.

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Peteflamingstar  
#446766 Vad finns kedjan i för längder?! Skulle vara roligt att prova på 372:an!

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#446772 Du kan beställa vilken längd du önskar hos Gårab.. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446778
anersimyra skrev:Överskäret blir av naturliga orsaker mer " segsågat " än underskäret. Vid överskär sågar man ju snett längs med fibrerna, vid underskär tvärs fibrerna. Skillnaden har alltså inget med vinklar att göra.. :wink:

Tvärt om. Det har allt med vinklar att göra. Du sågar tvära fiber som vill ha mindre vinkel.
I vissa träslag där fiber är huller om buller är det lämpligt att testa fran nåt som funkar.
15-20 grader är inte fel.

Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446808
anersimyra skrev:Den fungerar som förväntat. Den biter bättre vid överskär vilket främst märks vid sågning av hårda trädslag. Och den håller som förväntat skärpan under längre tid.. :-BD

Vad är hårt träslag enligt din definition.

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#446814 Våra hårda trädslag såklart.. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#446816
Mange skrev:
anersimyra skrev:Överskäret blir av naturliga orsaker mer " segsågat " än underskäret. Vid överskär sågar man ju snett längs med fibrerna, vid underskär tvärs fibrerna. Skillnaden har alltså inget med vinklar att göra.. :wink:

Tvärt om. Det har allt med vinklar att göra. Du sågar tvära fiber som vill ha mindre vinkel.
I vissa träslag där fiber är huller om buller är det lämpligt att testa fran nåt som funkar.
15-20 grader är inte fel.
Nja..jag hävdar nog på goda grunder att det är lättare att såga trissor än att klyva en stock på längden.. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#446829
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Den fungerar som förväntat. Den biter bättre vid överskär vilket främst märks vid sågning av hårda trädslag. Och den håller som förväntat skärpan under längre tid.. :-BD

Vad är hårt träslag enligt din definition.

Nu är det ju så att densiteten till viss del styr " hårdheten." Det ger då vid handen en lista enligt följande: Syren, avenbok, andra fruktträd, ek, bok, ask, björk, alm, lönn, lärk, pil, klibbal, lind, sälg, asp, gråal, tall, gran. Men nu vet vi ju alla att t.e.x björk är mer lättsågat än lönn och alm. Då får vi titta på brinellskalan, listan blir då som följer: lönn, ask, avenbok, bok, alm, ek, björk. Visserligen finns andra trädslag som mer är att betrakta som stora buskar vars hårdhet överstiger de redovisade. Själv tycker jag nog att lönn i stadsmiljö tillhör bland det jävligaste att såga i. Hoppas du nu fått lite mer " kött på benen " och är nöjd med svaret.. :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446962
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Den fungerar som förväntat. Den biter bättre vid överskär vilket främst märks vid sågning av hårda trädslag. Och den håller som förväntat skärpan under längre tid.. :-BD

Vad är hårt träslag enligt din definition.

Nu är det ju så att densiteten till viss del styr " hårdheten." Det ger då vid handen en lista enligt följande: Syren, avenbok, andra fruktträd, ek, bok, ask, björk, alm, lönn, lärk, pil, klibbal, lind, sälg, asp, gråal, tall, gran. Men nu vet vi ju alla att t.e.x björk är mer lättsågat än lönn och alm. Då får vi titta på brinellskalan, listan blir då som följer: lönn, ask, avenbok, bok, alm, ek, björk. Visserligen finns andra trädslag som mer är att betrakta som stora buskar vars hårdhet överstiger de redovisade. Själv tycker jag nog att lönn i stadsmiljö tillhör bland det jävligaste att såga i. Hoppas du nu fått lite mer " kött på benen " och är nöjd med svaret.. :geek:

I vilken proveniens är brinnell proven utförda i inte där jag bor i alla fall
Det som blir fel med brinnell proven är att det växer ganska annorlunda i landet och frågan var är dom gjorda.

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446966 Hårdheten har inte bara med fiber och densitet att göra. Det skiljer en hel del på var och hur de växer, storlek/ålder, TS vikt etc.
Av min ringa erfarenhet blir det: Alm, Ask, Ek, Avenbok, Bok, Rönn, Tall, Al, Lönn, Björk, Poppel, Asp

Avatar Fallback

Re: Stor 3/8 semichisel.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446970 får prøva kjedå då viss ho ikkje er for dyr å få til Norge

Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

anersimyra  
#446973
Mange skrev:Hårdheten har inte bara med fiber och densitet att göra. Det skiljer en hel del på var och hur de växer, storlek/ålder, TS vikt etc.
Av min ringa erfarenhet blir det: Alm, Ask, Ek, Avenbok, Bok, Rönn, Tall, Al, Lönn, Björk, Poppel, Asp

Helt rätt, ålder, proveniens, och växtlokal är viktiga faktorer. Men är verkligen tallen hårdare än lönn i söder Mange.. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor 3/8 semichisel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447004 Det finns lönn som är hårdare men det flesta jag råkat på är balsa hårt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).