Skotare

Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

30 inlägg 8776 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Seb macahan  
#446664 Hej vänner! Vilken dag, underbart väder och fredag. O så lite inplanerad lekstuga...
Måste ge en eloge till entreprenören som utan minsta betänkligheter lämnade ut nycklarna till sin maskin. Nu vet han väl förvisso om min vana och intresse för maskiner men ändå.
Det var helt klart en mäktig känsla, mycket känner man igen sen skördaren och krankörningen påminner förvånansvärt mycket om Keslan. Men enormt mycket starkare, snabbare och bättre precision.
Nu.körde jag bara timmer och fick ungefär samma känsla med 49 timmer som man får med 3m massa med skogsvagnen.
Det blev ingen "vill ha" faktor. Men upplevelsen var rolig. Detta är nog modell stor skotare för o vara i Blekinge. Framkomligheten helt grym o man känner sig lite som en blandning mellan gud och kingkong när man ser stenar som pulveriseras mellan banden och större sten. Komforten är bra men inte milsvidder från en modern skogstraktor. I alla fall inte när man kör, kranarbetet går ju betydligt lugnare.
Får ni möjlighet så prova, man förstår genast hur mycket träning som behövs för o köra som proffsen. Mitt bästa idag var fullt lass med timmer på 18minuter. Säkert inget o vara mallig över men för en stund kändes det som lite flyt i arbetet. Mestadels var kranen för snabb och för stark.....för mig.....
Jag bifogar lite bilder, tycker ni den vuxna pojken på bilden ser löjligt nöjd ut så beror det på att det är just vad han är[emoji1]
DSC_0419.JPG
DSC_0417.JPG
DSC_0416.JPG
DSC_0412.JPG
DSC_0411.JPG
DSC_0408.JPG
DSC_0418.JPG

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Erre  
#446671 Bästa är att kunna ta så mycket gripen rymmer med stock och bara lyfta ut åt sidan och lägga i vältan. Inga stödben eller jippande.
Och såklart framkomligheten.
Bara att åka.

Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Seb macahan  
#446677 Jag kanske ska tillägga att min reflektioner var det som poppade upp i skallen när man satt där. Kände att jag lät stundom väl förlåtande till traktorns fördel, ska man skota hela dagar så märker man nog betydligt mer skillnad. En provtur i bästa tänkbara terräng ger ingen rättvis bild. Men det var skitkul ändå!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

stegmaster  
#446687 Jag blir alltid lite fundersam när jag ser någon sitta i modern maskin med hörlurar. :???:
Larmar den såpass att man får bruka detta, eller nån annan årsak?? :surp:
Själv brukar jag nästan aldrig hörlurar, endast med vedmaskin och motorsåg, aldrig i nåt fordon.

Grattis med en fin dag. :-bd

Edit: såg nu att det fanns en speaker där, er det nåt intercom, eller för att kunna tala i mobilen?
Jag er inte så hemma på dessa moderna prylar.

Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Vardon  
#446689
stegmaster skrev:Jag blir alltid lite fundersam när jag ser någon sitta i modern maskin med hörlurar. :???:
Larmar den såpass att man får bruka detta, eller nån annan årsak?? :surp:
Själv brukar jag nästan aldrig hörlurar, endast med vedmaskin och motorsåg, aldrig i nåt fordon.

Grattis med en fin dag. :-bd


Ser ut att vara ett par peltor med blåtand. Har man börjat använda såna är det lätt att de sitter på hela tiden. Man har radio / musik /talbok och kan ringa och beställa en ny maskin medan man lastar utan att nån störs.

Trevlig dag du haft Seb! Jag har bara haft nöjet att få prova en timmerville från typ 70 talet - det är skillnad mot traktor så jag kan tänka mig vad det där är...

Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

svampbob  
#446692 Hörlurarna är nog för att kunna prata i telefon. Jag sitter själv i sånna i skotaren så att jag kan sköta mina affärer medan jag kör.

Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446693 Jag har mina peltorlurar jämt fråga Fredrik och Torbjön då jag inventerade inför gallringsdagarna med lurar på. :shock: Är radion och telefonen man vill åt! :-BD jag röjer med röjsågen och pratar med brorsan som kör maskin samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446697 Kanskje ett dumt spørsmål men er det iquan styring eller lignande på noke sånt som det der?

Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Seb macahan  
#446709 Mycket riktigt, när man börjat använda lurarna så blir man ett med dom. Som arbetsledare och firmatecknare för en byggfirma åker dom på 07:00 och av nån gång mellan 21-24:00. Det är till 99% blutoothén som jag vill åt för o kunna använda telefonen utan att ta upp den ur fickan när det ringer. Lurarna filtrerar även bort oönskat starkt ljud så andra samtalsparten hör inget eller väldigt lite av sågar och dyl, dessutom förstärker de tal och andra svaga ljud. En säkerhetsaspekt på ett bygge då man är rädd om hörseln men vill ändå kunna bli varnad av kollegor eller bara samtala med dom.
Säkert inte alls bra, men nu har man vant sig.
Styrningen av hydrauliken är säkerligen Iquan eller liknande system. Det kan nog Ponsse folket bättre.
Roligt att ni gläds med min dag :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Torbjörn Johnsen  
#446712 :-BD :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446713 Jätteskoj att följa text och bilder. Jag tror Skogsforum växlade upp ett snäpp nu när man får inblick på det här viset.

Avatar Fallback

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Stenmark  
#446728 Lite besviken ingen film :-(

Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Seb macahan  
#446731 Sorry Stenmark. Jag hade gärna bjudit på film men du inser vad du begär hoppas jag. Att ens ha sinnesro o ta kort när man mer eller mindre kippar efter andan och försöker hålla ner stå fräsen i euroferin som uppstår. Dessutom hade jag lite tight med tiden i går. Hade givetvis lovat o börja med ett markjobb just i går, så hela dagen gick inte åt till Ponsse Buffalo.
Jag skulle bett grabben o filma men han var inte hemma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

Seb macahan  
#446732 Idag är det kalas för frugan på agendan men hinner jag i morgon kan jag kanske filma lite körning. Jag fattar ju själv att man vill se liksom, vi är ju lite smått "störda" så. Ska försöka hinna med.å

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny rolig maskin jag aldrig kört!!!

totte  
#446880 Bara så kul att läsa och inte minst se minen på föraren :ymparty: :d :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).