Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur tungt lyfter ni?

33 inlägg 18641 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

Vedproducent  
#446824


En Mac-Track som kämpar med några grova.

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Simon.M  
#446828 Beundrar er när ni kämpar på med stockarna själv skulle jag få panik o ringt in någon med grövre grejer

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446831 Den där mactrac såg ut att ha lite problem faktiskt. Och stocken var inte över 3m vad jag såg.

En stötta har jag funderat på, finns inga fästöron på min kran. Nån gång skall jag pröva med lite olika trästöttor och se om jag får till det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

skogshasse  
#446841 största stock jag har kört med min maskin var en bottenstock (tall) den var 87 cm i dia på stubben ca 500 cm lång
och den vägde 1470 kilo enligt vågen på timmerbilen. då fick alstorn bekänna färg

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446842 Skulle varit kul att se dig köra den på Alstorn! :shock: Jag har slutat ta långa stockar som är grövre än 50cm i botten, det får bli 3,8m. Får det till ca 2 fub. (72 cm medeldia, gissat).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

Vedproducent  
#446845
Mangan skrev:Skulle varit kul att se dig köra den på Alstorn! :shock: Jag har slutat ta långa stockar som är grövre än 50cm i botten, det får bli 3,8m. Får det till ca 2 fub. (72 cm medeldia, gissat).

1470 kg säger nog mer 1,5 m3 fub. Väger väl precis under 1000 kg/m3 fub i snitt på tallen.

Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

stegmaster  
#446850 Som syns i början på denna filmen, så gillar inte riktigare skotare heller grova grejor.


Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446876 Ja, det såg inte helt enkelt ut. Är det en gallringsskotare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Hema  
#446898
axwell skrev:
Mangan skrev:Jo, men får du upp den på kärran?


Självklart, den går även ev. att krångla upp med griplastare men det är tveksamt pga för liten grip.
Elvinschen drar lätt upp den sista biten av lastningen, lossningen får ske på plan mark med frontlastaren.

Har ett alltför långt videoklipp med en liknade stock, spola fram till 7 minuter där elvinschen får ta över det hydrauliken inte orkar med.
Traktorn lossar stocken vid 12 minuter.
Det här skulle vara en enkel sak för en MF 135 med lastare.

Du är välkommen på besök så ska du få se på vändradie :)

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

rikard_e  
#446904 Största var väl en gran på 110 i rot, 80 i topp och 460 lång. Fick då lossa stötterna. annars brukar det inte vara några problem.
1490489361_img_20170321_133146.jpg


Mäkta imponerad av ditt arbete Mangan. Jag hade gett upp. #:-s

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

axwell  
#446936
Hema skrev:Du är välkommen på besök så ska du få se på vändradie :)


Hänger på men hänger inte med i vad du menar :?: :roll:

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Ferguson system  
#446941 Jeg bruker ei Hiab kran til å løfte stokker med. Sterk kran i forhold til størrelsen. Løfter 1,1T på 1M og 330 kg på 3.3m. Gran stokker på Ø.60 cm løfter den lett. Bruker den også til å løfte 500 kg vedpaller.

Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

halvproffs  
#446952
stegmaster skrev:Som syns i början på denna filmen, så gillar inte riktigare skotare heller grova grejor.



Kanske misstar mig på storleken på stocken men nog tror jag att min Vreten 6,5m hade lyftat på den stocken utan större problem. Nu vid min slutavverkning hade jag flera 5,5m stockar som var 40+ i topp och det var inga problem när man drog in dem mot vagnen. Däremot så sjönk kran sakta vid avlägget och man hade gripen en bit ut.

Användarvisningsbild

Re: Hur tungt lyfter ni?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447032 Varför lyfta upp på kärran när man kan rulla upp istället. Med en 2-metersslana rullar man lätt manuellt upp en 50+ stock på ett lågt fordon som t.ex. en Järnhäst eller en låg kärra. Det går dessutom mycket fortare än i filmen ovanför :grin:
th - Dagens prestation
På samma sätt rullas de av vid avlägget, vilket dock kräver en viss planering då det gäller att ha de största stockarna i botten för att slippa rulla i alltför mycket uppförbacke.

Avatar Fallback

Re: Hur tungt lyfter ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447061 Vilken av alla filmer menade du?

Av två skäl rullar jag inte upp stockar.
* Man måste stå bredvid med kärran, vilket sällan går.
* Det går inte att rulla upp en stor stock på kärran. Det är svårt nog att rulla de stora på avlägget , när de ligger plant på bra underlag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).