Verkstan

Inkoppling av El Onoff

13 inlägg 3996 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inkoppling av El Onoff

Traktordave  
#445524 Ska byta el on off till gripstyrning. Till kopplingsdosan kommer plus och jord från matningen, blå och gröngul.
Från el onoff-knappen kommer svart, grå och röd.
Från ventilstyrningen kommer blå, gröngul och svart. (Tidigare kom det fyra kablar från ventilstyrningen men nu tre då återförsäljaren sa att det skulle fungera med bara tre).
Någon som kan förklara hur jag ska koppla eller förklara hur det är tänkt att fungera.

Har fått gripen att öppna men inte stänga,





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av El Onoff

Vardon  
#445528 Jord till den du tror är gemensam på ventilen, gröngul kanske

Plus in på gemensam på knappen skulle gissa den röda

De andra två på knappen till en varsin från ventilen

Sen går den säkert åt fel håll och du skiftar du

Så hade jag gissat först

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av El Onoff

Traktordave  
#446580 @ Vardon. Tack för ditt tips. Hjälpte tyvärr inte denna gång. Fick kolla med ÅF och det var gröngul ner till ventilen som var plus/konstant matning och svart till elonoff som skulle till minus. Övriga skulle kopplas ihop....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av El Onoff

Vardon  
#446582 Nästa steg hade väl varit att mäta sig fram. Gul/grön som plus matning - varken snyggt eller normalt.

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av El Onoff

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446590
Vardon skrev:Nästa steg hade väl varit att mäta sig fram. Gul/grön som plus matning - varken snyggt eller normalt.

Ja det var nästan för illa, jag säger blä.

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av El Onoff

Traktordave  
#446592 Japp märkligt men funkar...;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av El Onoff

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446608 Som elektriker kan jag bara skaka huvet, gul/grön är jord inget annat.
Vissa tillverkare skiter i alla standarder

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av El Onoff

snurra  
#446788 Finns ingen standard för fordon, Valtra hadde vit på de flesta minus kablar, var lika i en Saab jag hade

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av El Onoff

Vardon  
#446790
snurra skrev:Finns ingen standard för fordon, Valtra hadde vit på de flesta minus kablar, var lika i en Saab jag hade


Just därför är det väl dumt att införa en egen standard som är totalt tvärtemot existerande standarder.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av El Onoff

snurra  
#446838 Det finns egna standarder överallt i världen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av El Onoff

Traktordave  
#446844 Denna reparation var en garantifix från återförsäljaren då elonoff visade sig trasig när vagnen kom.
Tror att knappen är från Mowi, elstyrningen med, men vet att kabeln mellan dosan och elstyrningen av ventil var trasig när mekanikern kom och han åkte då till lokala mekverkstaden och fick tag i en ny kabel, men kanske inte "original". Kanske det som gör att det blir lite okonventionellt med gröngul som plus.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av El Onoff

snurra  
#446853 Inget som är fel med gröngul som plus i ett fordon, kan upplysa elektrikern att den förra standarden jord i Sverige var röd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av El Onoff

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446862 Jo jag vet att Röd har används som jord och till allt annat med.
Följden är att om man hittar röda tråden i en elinstallation ska alla varningsklockor ringa och kolla väldigt noga innan du är säker på att de är en jord.
(Var ute hos en hemmapulare som kunde dödat sina barn för han trodde att den röda var jord och kopplade jorden till ett vägguttag för datorn på den tråden som i självaverket var tändtråd till taklampan. Datorn gick visst sönder...)
Därför ska inte gulgrön användas till annat än jord!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).