Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63715 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

ÅsaNisse  
#446597 Jag håller på att spara ihop min 2:a million. Den första gick år h---e :lol:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446640
Vardon skrev:Brukar gå att trycka på stopp / trycka ner esc lagomt när den precis har laddat så kan man läsa ändå.


Tackar! man lär sig något nytt varje dag :)

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Vardon  
#446710 Har för mig det är Magan som lärt mig det,

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446718 :-BD dn.se och di.se har samma system, tryck escape vid rätt tillfälle.

   TS
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Hema  
#446720
Mangan skrev::-BD dn.se och di.se har samma system, tryck escape vid rätt tillfälle.

Du är allt en hacker. :)

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

totte  
#446888
Hema skrev:
Mangan skrev::-BD dn.se och di.se har samma system, tryck escape vid rätt tillfälle.

Du är allt en hacker. :)


Hänger mest på den snabba reaktionsförmågan han fått av att köra vajerkran :d

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JensSkoog  
#446897 En miljon i banken - vad tusan ska pängarna vara där för. Skulle väl mycket hellre köpt mig något för dom om jag hade dom. Nej, jag har det så att banken får ha pängar i mig, och det får dom ha så länge jag lever :mrgreen:

Senn är det så att alla som jobbar i bank berättar att de alltid har det över sig att de ska få kunderna till att köpa olika "produkter", aktiesparing och annat. Det är fördi banken gör pängar på det!
En av mina döttrar fick en aktiekonto vid dopen 19 år tillbaka. Den var på 2000 kr. Idag är den på 2075 kr. Varje år har banken haft sitt av den, så banken har inte förlorat, men 2075 idag är i värde långt under de 2000 som det startade med.

Nej! Jag köper heller snus, diesel och nya sågar!
(Och lite aquavit, nu och då)

PS: ursäkta om jag skämtar lite, men enligt mig är aktier och sådant för experterna!

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446909 Ikkje for å vera bedrevitar jens men her er du så langt frå sannheita som du kan komma. Aksjesparing er lika lett som å ta på seg buksene om morgonen, viss du hadde satt deg inn i det så hadde du greid det på ein to tre. Kortversjonen er globalt indeksfond kjøp kvar måne kjøp for alt det du berre kan når aksjemarkedet stuper, eller berre kjøp for ett fast beløp ein gong i månen. Stikkord er bladet dine penger som er ett uavhengig veldigt bra blad. Finansnerden.no der er det og ein del tips samt forumet pengevett.no. Som du sikkert har skjønt treng du overhode ikkje ha peiling på aksjer for å spara. Viktig å tenka på ein må ikkje bli noken gniar men spara jevnt og trutt. Over tid pleie aksjer å slå banksparing men siå eg ikkje er noke risikoperson så ville eg ikkje hatt over 50 prosent aksjefond. Dette er sparing på sikt. For kortare tidsrom og pengar ein er heilt nødt til å ha 100 prosent banksparing. For å finna ut kor stor del av den langsiktige sparinga som bør vera aksjer ta 100 minus din egen alder. Ps viss aksjesparing ikkje et noke for deg fortsett med å kjøpa snus og andre ting og kos deg med det, men ikkje skyld på at det er vanskeligt.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446915 For å skriva litt meir ligg å er sjuk å kjeder vetet av meg. Nordnet er plassen å oppretta fond å klp ett eller anna som eg ikkje kjem på i farten er fondet. Jo kanskje det var klp aksjeverdenindeks . Når det er sagt har sett litt på bildene dine @ jens av ting du har sveist å spikra. Du vil alltid ha jobb. For meg derimot som er meir treneva og trivest best med rutinearbeid som hogging og sånt gjer lurt i å spara mest muligt, at eg har ein kronisk sjukdom gjer ikkje ting bedre. Er jo klar over at det finnest ett sosialt sikkerhetsnett her på berget men greit å spara sjølv og. Ein bra blogg om penga er mr money mustache.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JensSkoog  
#446963 Du har självklart rätt, @Can :grin:

Men jag har förlorat två gånger på aktier (småsummar), och är för gammal till att förlora mer :mrgreen:
Har min pension och betalar på huslånet och lämnar sparing till min fru som jobbar fullt, och om jag har lite extra i plånboken från pension eller firma, köper jag saker jag behöver. :wink:

Hoppas du kryar på dig och blir frisk. Finns inte något tråkigare
än att ligga sjuk och inte få holla på med det en vil :((

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446971 takk for det, virkar som eg er litt på bedringens vei i dag

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Umea  
#447042 Krya på dig @can !

Hoppas du och alla ni andra som är sjuka snabbt tillfrisknar och får njuta av en fin vår.

Hälsningar från Umeå som nyligen legat sjuk i influensa.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447053 Takk for da :)

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466473 Veit ikkje om detta er rette plassen men denne bloggen her er veldig bra http://www.frugalwoods.com/

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498377 For langsiktig sparing har vel eit tradisjonelt råd vært, din alder i obligasjona og resten i aksjar. Obligasjonar/obligasjonsfond gir jo ikkje mykje i dag og har jo litt risiko. Banken skal jo vera risikofri, men får vel ikkje mykje meir enn 2 prosent der heller. Sjølv har eg ca 40 prosent aksjer og ca 60 prosent i banken, er 40 år gammal så burde vel vært omvendt. Aksjemarkedene har jo stege i ca 9 år no så ein kraftig korreksjon er kanskje ventande? For tida spare eg kun i aksjefond for å auka den aksjeandelen i portefølja. Hadde eg vært litt lurere så hadde eg kjøpt mykje meir aksja når eg var yngre, men sån er da når ein har vakse opp i ein familie der detta med aksja var heilt ukjent.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).