Trädfällning (arborist)

Ny felleteknikk?

32 inlägg 26023 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny felleteknikk?

Tretoppen  
#446546 Nabotomta der jeg bor skal bygges ut og i går ble det felt ca 30 trær, stort sett furu i dia 10-40 cm. Ut fra hva jeg fant på plassen, virket det ikke som det var profesjonelle som hadde gjort jobben. Eller hva sier dere? Er dette en ny felleteknikk som jeg ikke kjenner til?
En stubbe sier mer enn 1000 ord, eller? :ymparty:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Blivande snickare  
#446548 Bäver inspirerat? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Tretoppen  
#446549
Blivande snickare skrev:Bäver inspirerat? :mrgreen:


Hah hah, ja jeg tenkte tanken!
Beverene er jo veldig treffsikre, er de ikke? :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Blivande snickare  
#446551
Tretoppen skrev:
Blivande snickare skrev:Bäver inspirerat? :mrgreen:


Hah hah, ja jeg tenkte tanken!
Beverene er jo veldig treffsikre, er de ikke? :lol:

Så påstås det :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

Mowi850  
#446554 Det var nåt nytt den metoden har jag inte sett innan[emoji54]

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Tretoppen  
#446556
Mowi850 skrev:Det var nåt nytt den metoden har jag inte sett innan[emoji54]


Det tror jeg kanskje er like greit. Det var flere av trærne som hadde falt 20-30 grader til siden for retningsskjæret og til og med ett som hadde gått nesten rett bakover. :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

röjar kalle  
#446652 Dom har nog varit i sverige och gått mototsågskörkorts kurs :D

Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

anersimyra  
#446656 Det där praktiserades av vissa " skolor " i b.l.a staterna. Teorin bakom var / är att trädet inte kan gå bakåt lika mycket som vid traditionell fällning. Men teorin är inget annat än ett feltänk i geometri.. :ugeek: :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

jannee  
#446662 Håller helt med anersimyra, förekommer då och då i USA. För att fungera optimalt ska dock stubben vara "något" högre.
Tanken är ändå inte så dum. Görs detta på rätt sätt behöver man nämligen inte kröka rygg och behovet av skyddsstövlar minskas också :mrgreen:
Iden eller tanken är bra i.o.m. att man står relativt rak och kan på så sätt snabbt sätta sig i säkerhet om trädet mot alla förmodan inte går exakt som man tänkt :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Brorsan  
#446669 Den tekniken har jag sett att en del sommarstugeägare har använt och fallriktningen har väl inte varit helt optimal i många fall. :-ss
Olle

Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

anersimyra  
#446694 Den tekniken såg jag första gången praktiseras vid en fällning på en tomt mellan Ålstäket och Hemmesta..men det var väl inte du " Brorsan "... :D

Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

JensSkoog  
#446701 Jag har sett det ofta när jag har huggit för sommarstugeägare som har tagit ner några träd
själv, och enligt mig har dom som gör så inte als koll på vad dom gör :surp:

Värsta är doch när dom kapar in i trädet, så det står som spetsad blyerts :lol:
Många som har köpt sig hyllesåg från Jula eller Biltema tror att det bara är att
kapa lite snett, så går trädet åt andra hållet.

Men bävern är inte träffsäker als - det är slump om trädet hamnar i vatnet, oftast
fördi träd bredvid bäckar och ävar lutar mot vattnet.

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Brorsan  
#446703 Varianterna är otaliga här ute på ön men jag är för feg att prova annat än den klassiska. Jag får leta i telefonen om jag hittar några bilder.

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Brorsan  
#446708 En variant: riktskär utan överskär endast vågrätt skär. Såga gärna av brytmånen.
20160302_153502.jpg
20160302_153426.jpg
20160302_153358.jpg
Två gick nästan åt rätt håll den tredje 180 grader fel

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

rikard_e  
#448307 När man inte har det spännande nog i livet :ymparty:


Alltid kul att kolla på stubbar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).