Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63727 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437978 Lite bör man såklart ha på banken, men 1 million är kanske att ta i. Två miljoner vore ju rentav dumt. :) Men vad gör man, om det dyker upp lite av grannens mark på marknaden, måste man ju vara beredd?!

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#437981 Sparandemål
En sak som jag jobbar med och har med när jag planerar och väljer risknivå är målet med mitt sparande

Dessa två mål har jag haft några år:
3 månadslöner netto på ett bankkonto - bra att ha när bilen går sönder eller när man vill unna sig något utöver vanlig budget
1 årslön brutto i likvida medel, för mig fonder. Kan vara bra att ha om man blir sjuk eller att familjen behöver pengar på något sätt. Eller om man snabbt vill betala av rörliga lån.

Också har jag ett nytillkommet mål som jag pysslat med en del för att det skall fungera:
Att få utdelningar från preferensaktier varje månad som betalar räntan på mina lån. Här har jag olösta problem än så länge som att vpc drar källskatt på utdelningarna trors att jag kommer att få dra dessa fullt ut mot låneräntorna, dvs jag måste tillsvidare ha 30% för mycket i preferensaktier.

Inga mål är tyvärr uppfyllda ännu. Det som varierar mest är det första (biljävel) och det är det här målet jag fyller på mest i, här fins ju inga möjligheter till värdetillväxt. Sparandet i mål 2 har fått vara med att finansiera mål 3 för det kändes viktigt och som en god ide men nu är jag snart imål där och kan låta dessa pengar vara (om nu inte mina utvalda preferensaktier hamnar i trubbel.)

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

hinowa  
#437984 :grin: Jag sparar ibland till Frälsningsarmen så dom kan ge många uteliggare en smörgås och en kopp varm choklad.
Och även till forskning.Inte fan blir jag lyckligare av att vara en gnet som sitter och kramar sina pengar!
Det finns ju forskning på att människan blir lyckligare av att ge :grin:
Pengar skall rulla :grin:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437986 Jag och en kollega diskuterade hur man ska investera, han är helt inne på aktier och
siktar på tidig pension när han har sin målsumma färdig på banken.
Han har inte helt avslöjat summan och hur nära det är men jag gissar att han inte
kommer att jobba efter femtio års ålder. Han är lättdriven och allt är betalt.
Jag menar att aktier är så trist och brukar alltid säga att jag ska köpa en hyvel för hundratusen
och sen betala av den på tio år med hyvling och sen dessutom hyvla lite till så jag får en
avkastning på 20% varje år, och det kan ingen aktiefond matcha. Efter tionde året blir det
ju ännu mer avkastning för då slipper jag ju amorteringen.
Men han förstår inte vad som kan vara skoj med en hyvel och tror inte på mina fantasier.
Jag har även introducerat en ide om spekulativa husköp men han tycker det är för riskabelt.
Tydligen kan man tycka olika.
Hsh tycker jag att pengarna ska rulla, det är så trist med aktier och pengar på banken.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

mooos73  
#437989
jannee skrev:I ärlighetens namn är man nog bra dum, eller bekväm om man har en mille på banken.
Pengar är till för att arbeta och de pengar banken har jobbar bara för banken och inte för mig som meningen var/är.
Betydligt bättre att investera dessa i något som är värdehöjande, typ mark, fastigheter, aktier, och då fastighetsaktier.
Sparar du via ISK är värdestegringen skattefri.
Den som har mest på banken bör också vara segrare i inofficiellt Skogsforummästerskap :grin:


Kan hända att jag är dum men det får andra avgöra. Bekväm är jag absolut. Spar i fonder och fastigheter men när det gäller fastigheter vill jag äga dem själv eftersom jag har ett stort kontrollbehov. Medans man väntar på den rätta affären är banken ett ok ställe att ha pengar om man inte är beredd att ta risker vilket aktier alltid är.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438016
loppan skrev:Som sagts tidigare så är nog antalet miljonärer kraftigt överrepresenterade härpå skogsforum om man räknar in
fasta tillgångar.

Att bli miljonär i dag är mycket enkelt.
1. skaffa en fast inkomst varje månad.
2. ha disciplin nog att ha 10 % av denna inkomst som netto varje månad (sparande)
3. starta ett autogiro som överför dessa 10 % av din lön till en aktieindexobligation,den följer börsens generalindex.
Koppla detta till ett isk konto så slipper du tänka på skatten.

Om man sparar 1800 kr i månaden med en avkastning på 8 % som är genomsnittet på Stockholms fondbörs de
senaste 20 åren så har du i miljon efter 20 år netto.Skattat via isk.

Räkna gärna själva https://rikatillsammans.se/verktyg/kalk ... ta/#result


Spareraten er alfor lav, må oppi 40 helst 50 prosent av ei normal lønn skal det monna ellers tar det år og dag før ein ser resultat, om 20 år er ikkje ein million så mykje lengre. Skjønner at det ikkje er lika lett for alle med barn, og mange andre utgifter men dersom ein har muligheten bør ein kanskje spara så mykje som mulig. Iverfall ikkje sløsa, Har av og til tenkt på dette: hadde eg hatt alle dei pengane som eg har brukt på tull og tøys i mine yngre år så hadde eg vært mangemillioner no, iverfall viss eg hadde investert dei i aksjefond. Men ein må ikkje bli fanatisk ein må leva i nuet men spara til seinare og.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

hinowa  
#438352 En banks VD :s Lön 19,5 miljon,då går det fortare att bli milljonär :wink:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

loppan  
#438363
can skrev:
loppan skrev:Som sagts tidigare så är nog antalet miljonärer kraftigt överrepresenterade härpå skogsforum om man räknar in
fasta tillgångar.

Att bli miljonär i dag är mycket enkelt.
1. skaffa en fast inkomst varje månad.
2. ha disciplin nog att ha 10 % av denna inkomst som netto varje månad (sparande)
3. starta ett autogiro som överför dessa 10 % av din lön till en aktieindexobligation,den följer börsens generalindex.
Koppla detta till ett isk konto så slipper du tänka på skatten.

Om man sparar 1800 kr i månaden med en avkastning på 8 % som är genomsnittet på Stockholms fondbörs de
senaste 20 åren så har du i miljon efter 20 år netto.Skattat via isk.

Räkna gärna själva https://rikatillsammans.se/verktyg/kalk ... ta/#result


Spareraten er alfor lav, må oppi 40 helst 50 prosent av ei normal lønn skal det monna ellers tar det år og dag før ein ser resultat, om 20 år er ikkje ein million så mykje lengre. Skjønner at det ikkje er lika lett for alle med barn, og mange andre utgifter men dersom ein har muligheten bør ein kanskje spara så mykje som mulig. Iverfall ikkje sløsa, Har av og til tenkt på dette: hadde eg hatt alle dei pengane som eg har brukt på tull og tøys i mine yngre år så hadde eg vært mangemillioner no, iverfall viss eg hadde investert dei i aksjefond. Men ein må ikkje bli fanatisk ein må leva i nuet men spara til seinare og.


Okej.Om vi ska räkna i fast penningvärlde så får vi utgå ifrån att inflationen är densamma de nästa tjugo åren
som den var mellan 1997-2017.
Då behöver man spara ihop 1.250.000 i dagens penningvärlde för att det sa vara en miljon 2037.
Källa scb prisomräknaren http://www.scb.se/hitta-statistik/sveri ... mraknaren/

Då din lön kommer teoretiskt att öka i samma utsträckning så räknar vi ett årsmedeltal på 2050 kr per månad som skall sparas linjärt hela de tjugo åren.Fortfarande ca 10 % av disponibel inkomst

Då Krävs det 20,5 år att uppnå 1,250,000 kr.alltså det samma i princip.
Det är ränta på ränta som ger denna goda avkastningen.
Procentsatsen är linjär men då det arbetande kapitalet hela tiden ökar så blír det mer i kronor hela tiden.

Summan av kardemumman blir fortfarande att man skall spara 10 % av sin nettolön så blir det vad som motsvarat en miljon om tjugo år.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438364 mulig det men det er spareraten eg synes er alfor lav iverfall viss ein har mulighet til å spara meir, men det er mange fristelser å slå til på veit alt om det

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438368 Men no var det jo ein million i banken denne tråden handla om så da har du jo rett.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

loppan  
#438369 Det tar ca en halvtimma för en normalbegåvar person med en dator med bank id att starta ett sådant sparande
som jag gett exempel på.
Sedan sköter sig allt själv via autogiro,indexobligation och isk konto.
Samtliga affärsbanker och fondinstitut har indexfonder,men man får leta lite då de sällan marknadsförs.
Nordnet och Avansa marknadsför dom mer.

Om man nu skall vara petimeter så skall man inflationskompensera månadssparandet ibland genom att öka beloppet.

Självklart så kan allt gå åt helsike om börsen inte fortsätter att stiga men det har den gjort i femtio år nu

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438372 Det praktiske med sparing er egentlig veldig lett ja har nordnet eg, fungere veldig greit.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Hema  
#438378 Pengarna som skulle agera smörjmedel i ekonomin, håller nu på att svälja/dränka oss hela. Hetsen på mer pengar bygger väl på delvis på att man vill försäkra sig om sin trygghet/framtid. Det blir ständigt svårare och svårare att leva på vad man har, om man inte ständigt expanderar. Nu kan jag villigt erkänna att jag inte kan allt om ekonomi, men att det ligger till som så att det är ett mer eller mindre kontrollerat lotto. Med jämförelsen att det i kronor (med inflationen) finns lika många vinnare som förlorare (förutom då de som tar ut avgifter) och att det som oftast tenderar att vara färre som vinner större och fler som förlorar mindre.

Hade vi inte delvis avreglerat bankmarknaden så hade vi haft kvar att vi varit tvugna att amortera våra lån på 30-40år, vilket hade hållit nere priserna. Vilket borde lett till mindre lån, lägre skuldsättning. Skulle vara intressant att se hur stor del av lönen i Sverige som går till just amotering och räntekonstnader idag. Sedan med den globala marknaden så blir det svårt att simma mot strömmen, men det finns undantag.

Mitt mål är att vara skuldfri den dag jag går i pension och att jag till så stor grad som möjligt kan leva gott på det som jorden ger. Många med mig i min generation 70/80-talister har svag tro på att det kommer finnas någon pension, när det är dax för oss att kliva åt sidan.

Så den där miljonen är i relation till hur allt annat förhåller sig, skulle jag vilja påstå, samt vad eller hur mycket säger den egentligen? Hade man haft en större tillit till att skola, sjukvård, pensionen osv. kommer finnas där framöver. Ja då kanske man inte skulle behöva oroa sig lika mycket. Och ist leva mer i nuet.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#446557 Det finns en intressant artikel idag om hur man skall konstruera en aktieportfölj med utdelningar som ger 25 000kr i månaden i arbetsfri inkomst.
Artikeln är tyvärr låst för icke prenumeranter (jag är lite osäker på citeringsregler för såna artiklar så jag avstår.)
http://www.di.se/nyheter/magnus-dagel-b ... utdelning/

Portföljen som behövs, dvs vilka aktier och hur många, är däremot öppen för allmän beskådan. Innehåller både vanliga aktier, preferens och även några amerikanska aktier för att nå målet med utdelning varje månad.
https://interactive.sanoma.fi/arkku/pub ... 52nZPVmRY/

Nackdelen är att det idag kostar runt 7,5mkr att kunna köpa sig en månadsinkomst på 25 000.

Själv håller jag på att bygga upp en sån här portfölj i blygsammare skala. Målet är att den skall betala huslånen. Än så länge håller jag mig till bara svenska preferensaktier, billigare men alls inte utan risk samt att preferensaktier sällan får någon värdeökning.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Vardon  
#446584 Brukar gå att trycka på stopp / trycka ner esc lagomt när den precis har laddat så kan man läsa ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).