Öppna kategorin

Rådvill hur jag går vidare...

13 inlägg 3873 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rådvill hur jag går vidare...

husqvarna_med_sthil  
#445944 Jag tycker utvecklingen för min egen del varit god på flertalet olika sätt men den stora tröskeln var ju skotningen av virke från huggning till väg. Detta löstes effektivt med en huggarvagn, fungerar hur bra som helst. Bättre grejer över lag har också gjort det enklare att utöva skogskötsel och skogsarbete, motorsågar, röjsåg osv.

Fick också möjlighet att såga egna stockar men har nu köpt in mig i ett lite bättre sågverk.

Nu är jag rådvill för jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, ena stunden funderar jag på att köpa en solohyvel på utförsäljning, vid ett annat tillfälle funderar jag på att göra något åt verkstaden, svag där. Jag behöver en atv likväl men jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja. Skulle gärna ha någon sorts elstyrning till kranen så jag slipper ett tungt paket var gång vagnen ska till eller ifrån.

Förslag, hur har ni gjort eller vad skulle du satsa på i min situation ?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rådvill hur jag går vidare...

Vardon  
#445953 Intressanta funderingar. Det enkla svaret är väl att säga gör allt.... :)

Frågan är väl även vilken budget du tänkt dig.

Min första tanke är tex, kan du sätta upp en balk och hänga i en kedjetelfer på vagn för att lyfta hydraulpaketet med. Det kan man lyfta annat med också och kanske inte är så dyrt. Kanske till och med räcker med en ögla i taket. Kroka i paketet, köra undan traktorn och låta det hänga kvar.

Köpa elpaket är nog smidigt men det kostar en slant med.

Hyvel tänkte jag själ skaffa mig, men egentligen bara för eget bruk. Fast har du större renovering på gång har du ganska bra förtjänst på att hyvla eget med. Hur ser det ut i din ogivning, finns det folk som listhyvlar tex redan eller skulle du bli lite ensam.

Spontant hade jag nog först skaffat stegmatare / hypro / dy. Ev en ATV som kompelment när man hugger men mest som redskapsbärare av sågar och annat.

Avatar Fallback

Re: Rådvill hur jag går vidare...

Brorsan  
#445961
husqvarna_med_sthil skrev:
Nu är jag rådvill för jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, ena stunden funderar jag på att köpa en solohyvel på utförsäljning, vid ett annat tillfälle funderar jag på att göra något åt verkstaden, svag där. Jag behöver en atv likväl men jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja. Skulle gärna ha någon sorts elstyrning till kranen så jag slipper ett tungt paket var gång vagnen ska till eller ifrån.

Förslag, hur har ni gjort eller vad skulle du satsa på i min situation ?

Köp en hyvel så du får bra virke till verkstaden. När den är klar kan du ta in vagnen och fixa till ett bra ventilpaket. :smile:
Olle

Avatar Fallback

Re: Rådvill hur jag går vidare...

alias  
#445963 Spontant hade jag ställt mig följande två frågor:
Vad räknar du att du kommer att nyttja mest under de kommande åren? Fler timmar motiverar ju mer till köp än få.
Hur mycket tid tjänar du per kr du investerar i respektive alternativ?

Vad man väl kanske bör utröna för att kunna ge vettiga förslag är:
Anser du att du hinner med skogsvård, avverkning skotning m.m. i dagsläget (om inte, vad behöver förändras?)?
Har du vettiga utrymmen för t.ex. hyvling m.m.?
Nu vet jag inte hur du har det med ytor, men kanske finns det behov av nya byggnader för verkstad och sågning/hyvling för att få vettig logistik, uppvärmning och belysning? Går det i så fall att kombinera byggnation av dessa funktioner så kan man säkert få bra "value for money".

Personligen hade jag valt bort ATV och lättviktspaket till huggarvagnen (tyckte Vardon hade ett vettigt lösningsförslag på kopplandet av hydraulpaketet).

Vad är huvudsyftet med ATV:n? Kanske finns det något som verkligen motiverar inköpet?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rådvill hur jag går vidare...

Mowi850  
#445970 Hade jag varit i din sits så hade nog verkstad varit prioriterat. För har du så du kan vara inne och skruva när det går sönder eller vid underhåll så är det helt klart bra. Det är inget vidare och stå ute om det regnar, blåser, är kalt, snö eller vad det nu är. Men alla har olika prioriteringar. Men tänk när det är - 20 och du köpt ditt lättvikts paket och du kan stå i en varm verkstad och montera[emoji6]

Avatar Fallback

Re: Rådvill hur jag går vidare...

husqvarna_med_sthil  
#445999 Väldigt vettiga förslag med mycket klokskap i. Jag ska helt klart fundera på bättre sätt att hänga dit paketet, då finns utrymme för andra investeringar istället. Just verkstadsbiten är i dagsläget dålig. Har ett garage men det är oisolerat, bygge av en ny maskinhall är i dagsläget för dyrt.
Hade en tidigare kollega som tittade på det och han tyckte jag skulle gjuta en hel sockel runt och sedan golv på befintligt och det är på inget sätt omöjligt att göra. Det känns lite bökigt att vibba och sloda golvet med bygnaden där bara men det går ju att lösa ganska enkelt. Vidare isolera byggnaden som är rak och frisk i övrigt, ibland önskar man att det vore halvruttet, snett och halvfallet alltihop :mrgreen: Hur som kan jag både armering och gjutning när jag jobbat med det och vet hur det ska göras. En minigrävare löser grävningen, har en på armlängds avstånd dessutom, ägd av en bekant.

Nytt, ett lån och en avbetalning med nästa avverkning.... eller kanske gräva och gjuta platta i sommar och fortsätta med byggnaden året därpå och göra klart inne år 3...

En stegmatare skulle öka produktionen i skogen men jag har ingen gallring ännu på tio år. Atv vore användbart som bärare till skogs, speciellt om/när traktorn behöver vård på plats vore det skönt att få ut elverk och verktyger i tillräcklig mängd... har en del plantering framöver men där går det hyfsat att bära fram med traktorn. Egentligen tjänar jag inga verkliga pengar på en atv om man ska vara hård, men det ökar bekvämligheten.

Jaja, det är ju ingen brådska men service av grejerna är viktig, en vinter i skogen går snabbt bort ekonomiskt om något går sönder, är det dessutom pga av att man varit för snabb i service för att man vill bli klar fort pga av dåliga förhållanden för att skruva, obekvämt, dåliga verktyger osv... att satsa här är nog inte helt fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rådvill hur jag går vidare...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446006 Inte jämförbart kanske, men jag har ju precis dragit igång min firma. Inriktning skogs och marktjänster med små maskiner (typ Atv). Listan på "borde ha" grejor är lång men efter att i åratal varit hänvisad till att skruva utomhus sommar som vinter ska jag nu bygga isolerad verkstad/maskinförråd. Blir dyrt för en ny som jag men det går inte jobba yrkesmässigt annars.

Avatar Fallback

Re: Rådvill hur jag går vidare...

Hema  
#446045 Med tanke på att du är delägare i en såg, borde inte samma delägare kanske vara intresserade av delägarskap av en hyvel?

Avatar Fallback

Re: Rådvill hur jag går vidare...

husqvarna_med_sthil  
#446386 Ja jag har funderat runt detta men tror det blir ganska svårt tyvärr...

Tror faktiskt i det här läget efter mångt och mycket funderade att jag kanske ska göra årets satsning på det jag redan har. Fylla i hålen där det behövs. Jag har tex dålig smörjspruta och en svets som sjunger på sista versen. Svårt att få till riktig värme i hytten och dåligt med lyse. Har en fin rastkoja men som behöver nytt virke. Ytterligare en motorsåg och en klingröjsåg behövs också och i slutändan när jag tittar blir det hela ganska dyrt men det är sådant där smått att ställa med som gör helheten, att det fungerar i praktiken när man behöver. Lägger man sedan till uppriktning, gjutning sockel garage och platta så är måttet rågat närmaste tiden. Det är så det får bli.
Samtidigt känns det lite tråkigt, man vill alltid ha den där nya grejen men den får nog vänta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rådvill hur jag går vidare...

Vardon  
#446388 Det är aldrig fel att få klart sina projekt. Lyse på traktor kan jag rekommendera inför vintern. Även värme. Det är nog inget dåligt alternativ. Som vanligt hejar skogsforum på :)

Avatar Fallback

Re: Rådvill hur jag går vidare...

husqvarna_med_sthil  
#446565 Ja nu har jag gjort ihop en lista på saker jag skulle vilja åtgärda samt inköpslista och det blev en hel del... undra vad sambon hade tänkt på semestern tro, kanske vill hon ta sig en tripp till gran canaria med ongan :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rådvill hur jag går vidare...

Umea  
#446568 Klokt att du gjort en lista på vad du önskar och som behöver göras.

Var sak har sin tid.

Lycka Till och Trevlig Helg !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Rådvill hur jag går vidare...

husqvarna_med_sthil  
#446602
Umea skrev:Klokt att du gjort en lista på vad du önskar och som behöver göras.

Var sak har sin tid.

Lycka Till och Trevlig Helg !

Vänliga Hälsningar från Umeå


Tack och trevlig helg till dig med Umeå !

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).