SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

51 inlägg 42571 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

sundelius  
#446502 För mig är det här Dream Team i gallringsskogen.
Kanske inte är någon skräll när det kommer från mig :grin:
Tack Torbjörn, uppskattar repotaget :-bd

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Vardon  
#446509
sundelius skrev:För mig är det här Dream Team i gallringsskogen.
Kanske inte är någon skräll när det kommer från mig :grin:
Tack Torbjörn, uppskattar repotaget :-bd


Bara att köpa en H8 Sundelius...

Fint reportage...

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

sundelius  
#446510 På det svarar jag bestämt nej, jag ska bara ha en maskin att sköta om.
Jag tänkte att du skulle lätta på lädret :smile:

Avatar Fallback

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

rikard_e  
#446517 Tackar för ännu ett bra repotage. Denna är nog det bästa hittills!

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Torbjörn Johnsen  
#446520 Det är verkligen inspirerande att ni gillar den här typen av reportage. Sen skulle det vara intressant med lite diskussion kring själva metoden. D v s 14-15 meter mellan stickvägarna och 3-3,5 m breda vägar. Och 10-15 kr/m3fub i ökad ersättning till entreprenören som kör en liten skotare. Räcker det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Andreas99  
#446525 Jag tackar oxå för ett väldigt bra reportage.
Har själv funderingar på att skaffa en gammal beståndsgående skördare och köra den ihop med vår vimek hemma på gården.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Torbjörn Johnsen  
#446527 Tack!
Det låter intressant med egen beståndsgående! Lägg gärna upp lite text o bilder i så fall. Det är många som verkligen uppskattar att få följa med i processen inför ett ev maskinköp:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Mowi850  
#446530 Det är mycket intressant det här med olika vägbreder och stickvägsavstånd. Jag tror att detta konceptet inte är så dumt med 3-3,5 m vägbred. Jag är ju för små maskiner och tror som i filmen på att kunna gå runt huvudstammarna istället för att ta ner dom. Sen så det mest optimala skulle ju va en hypro för egen del. Sen finns det nog lika många åsikter som markägare om hur en gallring görs på bästa sätt. Men en sak vi alla kan vara överens om är att risa ordentligt så man undviker stam och rotskador. Sen så har små maskiner kommit för att stanna är jag säker på.
Sen gallring kan aldrig diskuteras för mycket alltid kul och alla har en åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

skogshare  
#446531 Vilken diameter / volym per träd klarar skördaren med hyfsat bibehållen effektivitet ? Klarar den även en tredje gallring ? Vad är den ev. flaskhalsen ? Instämmer helt i berömmet av videon !

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

mb-man  
#446569 Dom träd som oftast blåser ner i gallringar är de med skadade rötter och med denna metod riskerar man ju skada fler i och med fler stickvägar i beståndet och även mindre ris på varje väg. På fuktig-blöt mark kan det kanske vara sämre än vanlig stickvägsgående gallring med färre vägar. På fast mark går det nog på ett ut.
:smile:
Senast redigerad av mb-man fre 24 mar 2017, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446575 Kör man slingerstråk imellan så hamnar de riset inte alls på körvägen så rismässigt kan de inte bli bättre med längre emellan och större skotare

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446576 Jag gillar idén och har själv kört denna typ av gallring även om det mest var mossar med en hyprobärare och en Vimek 606 efter. Funkade bra men vi gjorde så att jag fällde hela gallringen och min lillebror kom efter och körde med Hypron han gjorde också vägarna så jag tog bara de träden som skulle gallras. Efter kom en Vimek och allt virke låg på en sida av vägen riset mår rötterna på kvarvarande väg. Vägbredd mellan 2,7-3,0 m. Vägavstånd ca 20 meter då det funkade bäst med vinschen.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

mb-man  
#446577 Jag jämförde med vanliga stickvägsgående maskiner. Köra beståndsgående på blöta marker borde ju vara det allra sämsta.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446583
mb-man skrev:Jag jämförde med vanliga stickvägsgående maskiner. Köra beståndsgående på blöta marker borde ju vara det allra sämsta.

Kan ju också vara så att det bara är en gallring under omloppstiden på fuktiga och moss marker! Blöta marker får inte brukas vid certifierat skogsbruk så vad ska man in där och göra.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446587 Så de skulle vara bättre med en mer än dubbelt så tung skotare och skördare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).