Öppna kategorin

Såtabell Stegsted 2,5m

61 inlägg 40103 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Amatörhuggare 62  
#446156 Glömde du fråga även om spjäll.
Detalj 26 är spjäll.

Sidan jag skickade kan även heta 24.
För det är samma bild.
Lycka till

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

JohannesG  
#446406 Varken jag eller pappa hittar instruktionsboken (pappa har det nödvändiga i skallen), men det låter som du fått en del via PM.

Lägger upp lite bilder på såmaskinen och såtabellen som sitter under locket ändå. Kan inte garantera att jag kommer ihåg allt rätt, det är ju snart ett år sedan sist. :wink: Men snart blir det dags igen. Har du mer frågor kan jag säkert fråga pappa så skall vi nog kunna reda ut dem.

Tänkte ladda upp ett Zipp-arkiv så bilderna blir i full upplösning och du bör kunna läsa såtabellen. Men verkar inte gå att ladda upp Zipp-filer. @Fredrik Reuter (eller någon annan moderator)

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Fredrik Reuter  
#446411 Hej,
Nej, det är sant, zip går inte idag.
Det är en liten säkerhetsrisk med ZIP som jag i och för sig inte är så stor på skogsforum, men eftersom ZIP-filen kan innehålla i princip vad som helst så har jag legat lågt med denna filtyp. Hoppas det funkar med bilderna ändå?

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

JohannesG  
#446412 Ja, det har du helt rätt i, går ju slänga in vad som helst i ett arkiv. Skulle vilja ladda upp en bild på 31MP med bibehållen storlek. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Larix  
#447408
1490730443_img_1091.jpg
Hej o stort tack för all hjälp o tips.
Har nu tack vare er lyckats med mitt första vridprov på maskinen. Fick justera lite på kulhandtaget samt växellådan för att nå önskad mängd, 24 kg/ha. Mina inställningar blev: Bottenklaff 1, växellåda 10, kedjeväxling C, kasettutväxling 3 samt kulhandtag B. Något som jag upptäckt på, jag tror det var JohannesG bilder, är att jag förmodligen inte har riktigt samma växellåda som han/er. Kanske beroende på att min maskin heter typ 15 och inte typ 30 ? Skulle varit det var möjlig att du/ni kunde fota sidan 6 i instruktionsboken, där det står lite om inställningarna för kasettutväxling. Vad jag antar är att man kan ha samma kassett i 3 olika lägen ? Men på den lite mer avancerade växellådan så finns det något även till höger om handtaget på växellådan.
Hur som helst så närmar det sig att få ner fröna i jorden. :-bd Behöver dock få väck lite sten mm först. :wink:
Vårhälsningar Larix

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

JohannesG  
#454502 Hur har det gått med sådden? @Larix

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Larix  
#454626 Hej !

Ja nu är sådden klar och allt har gått bra med såmaskinen tack vare god hjälp av hjälpsamma personer på skogsforum :-bd Efter ett antal vridprov och justeringar så tycker jag att vi fick till det riktigt bra. Dock har vädret inte varit på vår sida ännu, mycket lite regn samt kalla nätter :cry: Men vad är det de brukar säga, efter solsken kommer......... :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Robertberg  
#454634 Vi har problem med att det går åt mer än vad vridprovet visar, nu med vårkornet hav vridprovet 144 kilo/hektar men i praktiken ca 170. Visst blir det lite dubbelt när vänd tegen är sned mot slagen, men inte så mycket tycker jag.
Vi vrider 27 varv istället för 54 som i boken, men det borde inte heller göra sån skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

JohannesG  
#456418 Nu kom jag på hur jag kan ladda upp den stora bilden, bara att göra en PDF av den. TS har redan löst sina problem, men det kan ju komma någon senare som har användning av den.

Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Bosse1  
#456529 En liten dusch olja under matarvalsarna "matarhusbotten" ger verkligare vridprov rostigt blir det där vid förvaring :oops:

Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Robertberg  
#458148 Här är en reservdelsmaskin om någon vill köpa.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Stegstedts + konstgödselspridare Ystad http://www.blocket.se/vi/73659348.htm

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Marcell  
#560086
Larix skrev:Hej o stort tack igen för de senaste bilderna. Nu börjar snart bitarna falla på plats, tack vare dina bilder/foto. Finns det någon översiktsbild i instruktionsboken som beskriver och visar var på såmaskinen respektive del sitter och vad de heter. Funderar då på t ex tömningsklaffar, bottenklaffar o spjäll. :-BD




Hej jag är på jakt efter instruktionsbok. Verkar som du fått bilder av ngn här men inget som är upplagt på sidan. Är det ngt du har som du skulle kunna dela med dig av? Mvh

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

JohannesG  
#560109 Finns flera bilder och en PDF upplagda över såtabellen, dock inte instruktionsboken. Du kanske använder appen och ser inte dessa? Använd webbläsaren istället, så ser du bilderna!

Fredrik Reuter - Skogsforum appen

Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560128
1554237301_img_20160921_164116.jpg
Jag har nog en likadan.
(det är en dekaltrimmad Stegsted)
Tror att jag har en instruktionsbok, är det något speciellt du undrar över?

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Marcell  
#560132 Jag har en 2.5 21 billar typ 30. Jag undrar över fex Kul handske hur den ska stå i läge a och b. Egentligen skulle jag gärna vilja läsa igenom boken och bli lite klokare. Har gjort ett antal vridprov idag och är 90% säker att jag har rätt inställningar och att kessetter är vända rätt men får ut bara drygt hälften av vad jag ska få ut. Ska ha ut 10.9 kg på 54 varv med 218 kg korn. Får ut ca 6 kg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).