Motorsåg och handhållet

Batteribälte till Stihls såg MSA 200 C-BQ, erfarenheter?

4 inlägg 3634 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batteribälte till Stihls såg MSA 200 C-BQ, erfarenheter?

brassel  
#446212 Köpfunderar på Stihls batterisåg MSA 200 C-BQ.
Det jag läst hittills verkar positivt med sågen, men inte sett någon video eller så mycket åsikter om batteribältet med adapter, så att sågen blir 1,7kg lättare. Någon här som har erfarenheter av batteribältet?
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... C-BQ.aspx#



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteribälte till Stihls såg MSA 200 C-BQ, erfarenheter?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446218 Har förvisso bara Husqvarnas batterisåg (536 LiXP), men till den skulle jag aldrig fundera på en batterilösning där batteriet bärs på den egna kroppen och det går en sladd mellan batteriet och motorsågen.

Anledningen är enkel. En motorsåg vill du lätt kunna ställa ifrån dig för att t.ex. kunna brossla och då vill du inte krångla med någon j-vla sladd och sele/bälte varje gång det ska brosslas. Dessutom är ju risken betydande att sladden skulle fastna i grenar, vilket snabbt skulle fresta på både kontakt och sladdens infästningar.

Sedan påverkas ju också balansen en del av batteriet. På en motorsåg är ju balansen viktig för att minimera risken för stensågningar och dylikt. Åtminstone Husqvarna 536 LiXP är i god balans med ett batteri och således i obalans utan ett batteri.

Hade det däremot varit en grästrimmer, lövblås, häcksax eller gräsklippare, så hade nog saken kommit i ett helt annat läge. För dessa verktyg körs ju som regel nonstop tills antingen batteriet tar slut eller tills att jobbet blir klart. Å risken för att sladden ska fastna i grenar är här betydligt mindre än i skogen.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 19 nov 2019, 09:45, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Batteribälte till Stihls såg MSA 200 C-BQ, erfarenheter?

Tretoppen  
#446229 Har heller ingen erfaring med verken MSA 200 eller batteribelte, men må si meg helt enig i det #Niking skriver. Vil tro det blir mer irritasjon enn glede.

Avatar Fallback

Re: Batteribälte till Stihls såg MSA 200 C-BQ, erfarenheter?

brassel  
#447862 Bra reflektion, köper att nackdelarna kan vara stora som ni skriver!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).