Traktorer och processorer

Ford 5000

62 inlägg 50411 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#44466
Anders Olsson skrev:Här:
Bild


Lite mer lättstartat blir det med kallstarten men inte så mycket. Är det för kallt så spyr traktorn bara ut ännu mer diesel genom avgasröret..

Se till att byta oljan på insprutningspumpen förresten, för det ser ut som att det var ett tag sedan någon gjorde det sist :)
Oljan ersätts ganska snabbt av diesel nämligen.. Regulatorn fungerar inte så bra om det är diesel istället för olja i pumpen.


Ska prova nästa gång och se vad som händer=)

jo den byttes innan jag körde hem traktorn, var inte mycket till olja i en pumpen inte =/
vart ett tag sedan den fick ordentlig service, ny olja har den iallafall fått iemllanåt då ventilkåpepackningen läcker =P

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#44598 Föresten är det verkligen en knapp du markerat på bilden?
är inte det "spaken" för avstängningen till pumpen. är ju iallafall den som rör sig när man drar i vajern =P

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44613 Hej!

Kallstarten aktiveras med den lilla pinnen som sticker ut där stopp-hävarmen sitter fast i pumpen (precis mitt i ringen på bilden)
Du ska kunna trycka in den så att den stannar inne. Sedan ska den hoppa ut igen när traktorn startat.

Vad jag vet så gör bara kallstarten att den maximala bränslemängden vid fullgas ökar, så du bör gasa lite också för att det säkert ska ge nån effekt.
Motorn kan alltså få mer diesel per varv med kallstarten aktiverad än den kan få maximalt under normal körning.
Anledningen till att knappen sitter där är väl just att den påverkar regulatorn för större bränslemängd. Stopp-funktionen påverkar ju också regulatorn.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#44625 Ok, kan vara värt att prova, tack ska du ha=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44633 Full gas.
Tryck in pinnen. brukar höras ett knäpp.
Starta.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#44634
Henrik K skrev:Full gas.
Tryck in pinnen. brukar höras ett knäpp.
Starta.


ok, ska köpa en starthjälp och se vad som händer men får bli efter jul och stöktiden =)

Aldrig pysslat med disel innan men ehm dränker man inte motorn med maxgas och extra diselflöde? eller funkar det inte alls samma då det är komp som tänder och inte gnistan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44706
Fisketorp skrev:
Henrik K skrev:Full gas.
Tryck in pinnen. brukar höras ett knäpp.
Starta.


ok, ska köpa en starthjälp och se vad som händer men får bli efter jul och stöktiden =)

Aldrig pysslat med disel innan men ehm dränker man inte motorn med maxgas och extra diselflöde? eller funkar det inte alls samma då det är komp som tänder och inte gnistan?

Man startar dieslar med gasen i botten, och släpper när det börjar tända ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#44709 Jaha, då vet man det=P

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Ford Teg  
#47685 såg att ni sökt traktorböcker se här.. http://bok.zoomshare.com/

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#47703 Var lite dyra men jag antar att det är en hel bok man får, läste inte så noga =)

Här kan man annars få bra böcker i pdf.format skaffade några till ford 5000 om någon vill ha täcker även en del övriga ford-fordson modeller.

finnes på denna sidan
http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=5888

Här kan man köpa olika böcker, mycket bra sida och billigt.
http://ekonomi.zoomshare.com/4.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48839 vill minnas att blondin är byggd på ford 5000 eller har jag fel :?:
gör verkligen den forden som blondin är byggd på lika mycket som blondin eller har rottne lekt med något i växellådan.
för det är väl inte någon äldre traktor som gör lika mycket som en blondin.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#48844 Hur mycket gör en blondin då?=)

låg runt 30km/h när jag körde hem 5000en

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48847 blondin gör väl en 40 kanske, lite osäker, hoppas nån vet.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48865 här finns massor med böcker med..

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Husqy  
#53804 gör 5000 30 km i kmh så är det bra de brukar va lågt utväxlade farsans 5000 gör max 25 kmh hans 4000 gör 30

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).