Gallring

Får den lojala säljaren bäst pris/service?

36 inlägg 17937 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

haggloader  
#445816
Uvskogen skrev:
Göt skrev:Det är ju olika hur man tänker. Långsiktighet så är det skogsägarföreningen som förhandlar upp priserna och så lägger eventuellt dom andra uppköparna på någon krona om man är talför och kan skryta för andra va bra betalt man får.

Själv håller jag mig till skogsägarföreningen jag kanske inte får bäst betalt men jag har mycket annan nytta av föreningen med hjälp om olika saker hur jag skall göra. Jag kan inte allting och där ser jag att jag får ett bra stöd.

Det där är ett val du skall göra själv.

Håller med, har haft samma inspektor i 10 år nu. Fått, och får, massor med bra hjälp!
Håller också med dessutom är min inspektor en lokal förmåga som är bra på gränser.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

haggloader  
#445818
Foxtrot Echo skrev: ...
En bekant belyste vikten av att ha en bra relation med den som köper virket om det ex skulle komma en storm, och massa skog blåser ner. Då får den goda partnern bäst prioritet osv. Hur stor vikt ska man ge denna sidan av frågan?
...

Enligt min åsikt är ovanstående viktigt och då tror jag att inköparen ska vara LOKAL och MINDRE. Alltså inte stora toppstyrda börsnoterade skogsbolag. Fast värst i det avseendet tror jag dock statliga Sveaskog är tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

jannee  
#445823 Inbilla er inget annat än att vi skogsägare är som vilka råvaruproducenter som helst.
Inköparna köper av dem som säljer billigast - just nu.
Inbilla er gärna att ni får bättre service/pris för att ni varit trogna producenter - det är nämligen tvärtom :mrgreen:
Vänd på det hela, försök sätta er själva i inköparnas sits :!:
Senast redigerad av jannee mån 20 mar 2017, 06:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Göt  
#445824 Fast jag måste nog sätta upp en varningslampa på mindre, Vardon har varit inne på det förut, kolla lite referenser så du inte går på en totalnit. Fast jag håller med om att stora bolag inte är så mycket att ha, skulle aldrig falla mig in att göra en affär med Stora.

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

haggloader  
#445835 Jo självklart ska man kolla referenser men det tänkte jag att det som ingick i att inköparen är lokal och man har barnen på samma dagis ex.

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

jannee  
#445861 Min tidigare numera hädangångne inköpare var medlem i samma fiskeriförening som vi var, ändå kom jag underfund med att vi vart förfördelade vid en virkesförsäljning - kanske varit fler vem vet :?: .
När jag konfronterade inköparen med dessa uppgifter fick jag ursäkter som att de just då legat i brist på virke - att betalningstiden varit förlängd och att det vart FÖRSTA gången de köpt virke från denne skogsägare.
M.a.o. TRE goda skäl att betala mer än till en som då levererat troget i över 20 år :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Göt  
#445867 Det är ju så som jannee beskriver dom som kan snacka mest som får bäst betalt, därför jag håller mej till skogsägarföreningen

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

isteskog  
#445876 Sen ska man vara medveten att bolagen har några i varje bygd som de smörjer bra. De hörs sen ute bland folk när de berättar hur bra de fått betalt av "sitt" bolag. Sen att resten av skogsägarna som säljer till detta bolag får en annan betalning är en annan sak! ..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

haggloader  
#445893 Jag tror att skogsbolagen har betydligt bättre förutsättningar att betala olika bra till olika skogsägare, vad gäller föreningen har de en mera likabehandlande princip.

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445906 Ja, själva idén med enokomisk förening är att behandla medlemmarna lika.

Användarvisningsbild

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

T Landström  
#445910 Med tanke på hur det ser ut efter en del av skogsägarföreningarnas entreprenörer så är ju frågan om ett högre virkespris väger upp körskadorna...

En trogen leverantör kanske inte får bästa pris eller får åtgärden gjord med en gång...men virkesköparen kanske väljer en tidpunkt som är bättre med tanke på vädret...

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

haggloader  
#445913 Exakt avverkningstidpunkt och vilken entreprenör som man får är också viktiga parametrar.

Om man som säljare förhandlar ner avverkningspriset hårt tror jag att avverkningstidpunkten gärna kan bli sämsta tänkbara på våren ex.

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

jannee  
#445916 Är inte de flesta av oss typen:
Kan och vet bäst själv :grin:

Har jag gjort en dålig deal med inköparen är det inget jag direkt självmant går ut med :oops:
Har jag däremot lyckats riktigt bra säger jag heller inte för mycket - vill inte riskera att verka skrytsam.
För övrigt tror jag att avverkningsansvarig i möjligaste mån försöker undvika markskador.

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

isteskog  
#445925 Som säljare av virke till Mellanskog genom AU (avverkningsuppdrag) har jag alltid valt vilken entreprenör som ska utföra jobbet. Vidare har jag sagt nej när Mellanskog velat avverka vid dålig väderlek pga sämre klassad väg. Har inte haft några problem att få gehör för mina krav. Dessutom får maskinförarna anvisningar hur gallringarna ska utföras .... kanske inte populärt alla gånger .... men det är ju min skog :-b
Ska kanske tillägga att jag traktplanerar mina AU:n själv så att det blir som jag vill :smile:

Avatar Fallback

Re: Får den lojala säljaren bäst pris/service?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445933
isteskog skrev:Som säljare av virke till Mellanskog genom AU (avverkningsuppdrag) har jag alltid valt vilken entreprenör som ska utföra jobbet. Vidare har jag sagt nej när Mellanskog velat avverka vid dålig väderlek pga sämre klassad väg. Har inte haft några problem att få gehör för mina krav. Dessutom får maskinförarna anvisningar hur gallringarna ska utföras .... kanske inte populärt alla gånger .... men det är ju min skog :-b
Ska kanske tillägga att jag traktplanerar mina AU:n själv så att det blir som jag vill :smile:


Och budskapet går fram?
Listade en rad önskemål när jag skulle gallra som inspektorn lovade att få in i traktdirektivet. När skördarföraren kört en stund kom jag hem från jobbet och pratade med honom. Traktdirektiv? nä, det var så dålig mottagning så jag körde på, tänkte ta det när jag passerar en dator....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).