Skogsmiljö och Trädlära

Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute?

22 inlägg 10729 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute?

Fredrik Reuter  
#445868 Halv tolv idag, eller rättare sagt 11:29, infaller vårdagjämningen 2017. Detta är dygnet då dag och natt är i princip lika långa och efter den 20 mars så blir dagarna längre.
Här i Säffle så chockade vintern med ett 3 cm snötäcke nu på morgonen, den verkar göra allt för att försöka hänga kvar, annars så är det plusgrader så troligtvis försvinner allt idag.

Det är också runt denna tid (brukar vara 15 mars) som virke avverkat på vintern ska vara utkört till väg. Snart börjar tjällossningstider med förbud mot lastbilsåkande på många mindre grusvägar.

Hur ser vårdagjämningen ut för dig?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445875 Kämpade på hela förra veckan med att köra ut massaved till skogsvägen för vidare transport till större väg, som tills vidare är stängd för timmerbilar. Räknar med att få ihop 10 fub i år med.

Användarvisningsbild

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445894
lfq skrev:Kämpade på hela förra veckan med att köra ut massaved till skogsvägen för vidare transport till större väg, som tills vidare är stängd för timmerbilar. Räknar med att få ihop 10 fub i år med.

Samma här, fick ut allt förra veckan och hoppas vägen håller den här veckan ut o varje fall.

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

mrvimek  
#445895 I april ska ja börja skota ut nå hundra kubik me alstorn :)

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

axwell  
#445903 Nån gång under april kommer några 10-tal m3 brännved att köras ut.
Hinner jag inte då så går det lika bra senare, miniyanmar är värdelös på att orsaka markpackning. :lol:

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445905 Ligger vid väg, vältlappar på men skall se om jag kan komplettera upp to-fre. :)

Första 30m3 gick iväg i januari.

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

uffejohan  
#445922 Sista lasset med klentimmer hämtades i torsdags, nu blir det lite städning och hopsamling av underläggen på upplagsplatserna. Jag har en hög med gamla telefonstolpar som jag återanvänder varje år. Det blir snyggare vältor med bra underlag och så kommer det inte grus o sten i timret. Åkarna brukar uppskatta rejäla underlag....
Har manuellhuggt och kört ut uppemot 200 m3fub i vinter i första- och andragallring, kan ta en promenad nu och njuta av resultatet många år framåt.

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

uffejohan  
#445923 Sista lasset med klentimmer hämtades i torsdags, nu blir det lite städning och hopsamling av underläggen på upplagsplatserna. Jag har en hög med gamla telefonstolpar som jag återanvänder varje år. Det blir snyggare vältor med bra underlag och så kommer det inte grus o sten i timret. Åkarna brukar uppskatta rejäla underlag....
Har manuellhuggt och kört ut uppemot 200 m3fub i vinter i första- och andragallring, kan ta en promenad nu och njuta av resultatet många år framåt.

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446049 Tjällossning? Vi är fortfarande ute på myrväg med skotarn...
Ca 80 cm snö :-)

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

isteskog  
#446052 Allt timmer förutom ca 75 stock bortkört. Isiga vägar och långt att köra gör att timret får vänta ett tag. Det gallras dessutom i den nedre delen av vägsystemet fortfarande. Massaveden verkar få vänta med utkörningen ....

Användarvisningsbild

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446081 Sista lassen i lördags och söndags morse på nattfrosten, så nu är det bara att vänta på avtransport och casha in...:-)

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446098 Tjällossning? Här har det börjat torka upp rätt bra nu.

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

Amatörhuggare 62  
#446099 Häromkring där jag bor . Kalmar län.
Så är många vägar, nedsatta till så lågt som 4 ton .!

Man kan ju inte äns ,fara å plocka snöpinnar.
New Holland. Väger 7 ton.
Så det är röjning på torpet.
Som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

Amatörhuggare 62  
#446102
1490104301_20170321_144816.jpg
Fast idag stängselsanering.
Å så blåser d som sjutton.
Är rätt dragit.
Här längs hyggeskant.

Avatar Fallback

Re: Vårdagjämning, 20 mars 2017, 11:29 - är vintervirket ute

alias  
#446103
Fredrik Reuter skrev:Halv tolv idag, eller rättare sagt 11:29, infaller vårdagjämningen 2017. Detta är dygnet då dag och natt är i princip lika långa och efter den 20 mars så blir dagarna längre.
Här i Säffle så chockade vintern med ett 3 cm snötäcke nu på morgonen, den verkar göra allt för att försöka hänga kvar, annars så är det plusgrader så troligtvis försvinner allt idag.

Det är också runt denna tid (brukar vara 15 mars) som virke avverkat på vintern ska vara utkört till väg. Snart börjar tjällossningstider med förbud mot lastbilsåkande på många mindre grusvägar.

Hur ser vårdagjämningen ut för dig?


Bra att denna tråd kom till. Jag hade glömt att beställa vältbrickor till barrmassaveden och björkmassaveden och anmäla denna till Södra.

Timret går till en privat, flexiblare aktör när det kommer till virkesanmälan.

Brännveden och Träddelarna avvaktar jag med att anmäla tills nästa vinter, har lite ytterligar röjningsgallringar utmed skogsbilvägarna som skall göras till hösten/vintern som kommer att fylla på dessa travar.

Här är vägarna avstängda sedan några veckor p.g.a. tjälskjutning så ev. kan det gå att hugga lite ytterligare massaved till helgen, innan de kan komma och hämta med lastbilarna. Därefter får det bli ungskogsröjning och plantering på helgerna.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).