Bilar

Fullsize Pickup by Slurfi

753 inlägg 319010 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

svampbob  
#445384 För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445385
1489775163_2015-chevrolet-silverado2500-wt-doublecab-truck-side-view.png


Oerhört intressant och väldokumenterat.
Extended cab med suicide doors hade jag på min GMC tidigare och det funkar bra
men givetvis är det bättre med vanliga dörrar som det är på Double Cabben.
Jag undrar om du eg måste gå upp en tyngdklass till trekvarttonnaren 2500
och då kolla på en Work Truck med Double Cab och 8 fots flaket, enligt bifogad bild?
V6 må leverera hästar men de är iskalla på begmarknaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445387
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.

I gruvbranschen är det helt ok, alla maskinister när en dröm om att åka jänkare och lyckas man
komma upp sig såpass att man har råd med en fin bil så visar det ju att man åtm har nåt, eller hade nåt.
Men om kunden nekar pga fel bilmärke så är det nog fel kund ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445400
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.


Konstigt det där, det är mer ok att komma i en 500kkr Transporter eller en Santa Fe som fullutrustad väl närmar sig 700k kr än en jänkare som kostar mycket mindre. Men så är det, kör man fullsize så får man leva med sånt.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Peteflamingstar  
#445411
Palms skrev:
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.


Konstigt det där, det är mer ok att komma i en 500kkr Transporter eller en Santa Fe som fullutrustad väl närmar sig 700k kr än en jänkare som kostar mycket mindre. Men så är det, kör man fullsize så får man leva med sånt.


Helt riktig iakttagelse, f.ö kan man undra varför transportern är så hiskeligt dyr, eller caddyn med 4wd likaså?! Blev lite OT, men ovanstående fråga är intressant.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

svampbob  
#445417
Slurfi skrev:
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.

I gruvbranschen är det helt ok, alla maskinister när en dröm om att åka jänkare och lyckas man
komma upp sig såpass att man har råd med en fin bil så visar det ju att man åtm har nåt, eller hade nåt.
Men om kunden nekar pga fel bilmärke så är det nog fel kund ändå.


Jag minns första gången jag skulle ner i gruvan i Kiruna och stod vid vakten och väntade. Det var en strid ström av stora pickuper som åkte in genom grindarna.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445460
svampbob skrev:
Slurfi skrev:
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.

I gruvbranschen är det helt ok, alla maskinister när en dröm om att åka jänkare och lyckas man
komma upp sig såpass att man har råd med en fin bil så visar det ju att man åtm har nåt, eller hade nåt.
Men om kunden nekar pga fel bilmärke så är det nog fel kund ändå.


Jag minns första gången jag skulle ner i gruvan i Kiruna och stod vid vakten och väntade. Det var en strid ström av stora pickuper som åkte in genom grindarna.

Jo så är det, man ser åxå varje fredag ett flertal fullsize pickisar med sled deck med en eller två
riktigt hotta skotrar på som åker ner till hemgården i södra Tornedalen och tibax på söndag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Ent  
#445464
Slurfi skrev:Alltid spännande med fullsize pickisar, givetvis kan man inte jämföra med småpickisar och är man
lite komfortkrävande så duger inget annat än en rymlig och kraftfull jänkare.
Snackade med en kollega som har just en L200, inne på andra motorn nu efter 7000 mil, den verkar
dra strax över litern diesel och då finns ju inga argument öht för att köra med småpickisar om de
både är dyra i inköp och drift.


Off topic i denna tråd, men den L200 som är på andra motorn, vilken årsmodell? De gamla var ju kända problembarn, men jag har fått för mig att de blivit bättre from 2006. Stämmer detta eller har problemen fortsatt?

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445466
Ent skrev:
Slurfi skrev:Alltid spännande med fullsize pickisar, givetvis kan man inte jämföra med småpickisar och är man
lite komfortkrävande så duger inget annat än en rymlig och kraftfull jänkare.
Snackade med en kollega som har just en L200, inne på andra motorn nu efter 7000 mil, den verkar
dra strax över litern diesel och då finns ju inga argument öht för att köra med småpickisar om de
både är dyra i inköp och drift.


Off topic i denna tråd, men den L200 som är på andra motorn, vilken årsmodell? De gamla var ju kända problembarn, men jag har fått för mig att de blivit bättre from 2006. Stämmer detta eller har problemen fortsatt?

Jag är inte helt säker men jag tror det är typ en 2011 ej helt säker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Peteflamingstar  
#445507 Min L200 -08 har gått ca 11400 mil, inga tecken på begynnande motorproblem. 2006 eller 2007 kom ny motor, en common rail som är mycket driftsäkrare än de tidigare. Jag kör då på ca 0,9 blandad körning, lägre på ren landsvägskörning förstås och tvärtom i stan. Apropå inköpspris, jag köpte bilen för ca hundra tusen inkl moms i januari, en ägare och fint skick. Vad får man för fullsize för de pengarna? 20 år gammal och 30 tusen mil?

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445521 Ska du ha en fräsch jänkepickis så måste du betala, de sjunker inte så mkt efter första ägaren verkar det som.
L200 är nog en fin liten japsarpickis, om det är en sån man vill ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Peteflamingstar  
#445526 På små trånga skogsvägar föredrar jag nog en japs, men som hobbybil är jag väldigt sugen på en 60-70-tals jänkepickup! Har en DeSoto -53 som man skulle kunna byta ut mot en C10, F100 eller dylikt!

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445580 Sant japsarna är inget att spara på, bara använd och sälj sen bort.
DeSoto -53 är ju en riktig goding, jag är särskilt svag för 1954 eller äldre årsmodeller på bilar.
Pickisarna börjar gå upp i värde och utbudet minskar känns det som, en mitten åttiotalare som är i
fint skick kostar närmare 100K och jag tror inte du får tag i en 60-talare som är besiktad under det.
Jag kommer nog att omsätta min Suburban och köpa en pickis istället framöver och då blir det
en så gammal som jag har råd till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

JörgenO  
#445613
Slurfi skrev:Sant japsarna är inget att spara på, bara använd och sälj sen bort.
DeSoto -53 är ju en riktig goding, jag är särskilt svag för 1954 eller äldre årsmodeller på bilar.
Pickisarna börjar gå upp i värde och utbudet minskar känns det som, en mitten åttiotalare som är i
fint skick kostar närmare 100K och jag tror inte du får tag i en 60-talare som är besiktad under det.
Jag kommer nog att omsätta min Suburban och köpa en pickis istället framöver och då blir det
en så gammal som jag har råd till.


Akta dig när du skall "omsätta" din Suburban så du inte hamnar i samma nedåtgående spiral som jag gjort.

Jag sålde min 07a hösten 2015, fast besluten att köpa en Durango istället. Hur det nu var så visade det sig att andrabilen, Navaran ändå räckte till hela familjen för det mesta och när jag sen också insåg att jag hade lön kvar i slutet av månaden då jag slapp mata 6,3an så drog jag ut på det ännu längre.

Barnen klarar långresor i det trånga baksätet om jag bara mutar dem med tillräckligt med fri surf. Frun är glad bara bilen ryms i en parkeringsruta och efter 1,5 år är mitt bankkonto så fullt så jag antagligen måste öppna ett till för att få plats med alla pengar...
...det var så ända tills Navaran "råkade" vika sig på mitten när verkstan hissade upp den.
Förutom min krossade illusion om japansk kvalitet så fortsatte jag den snåla vägen istället för den lockande amerikanska. Så istället för Durango är jag nu ägare till en gammal V70, silverfärgad också för säkerhets skull så jag inte sticker ut. Frågan är vad som blir nästa steg... hybridToyota?

Tag lärdom :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445622 Haha!
Tack för varningen, nog känns det ju i börsen den dan man ska investera men eftersom Suburban är
vår tänkta extrabil/nödbil ifall Malibun eller Jeepen strejkar eller om man behöver köra nåt skrymmande osv
så kommer den med stor säkerhet att ersättas med en pickis för samma behov men med mer hobbyvärde
eller hur jag ska uttrycka det, de enda Suburbans jag skulle vilja ha som finbil/hobbybil/samlarbil är 1955-59
men då ska man råka hitta en sån inom budgeten och det är värre.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).