fre 17 mar 2017, 15:58#445327
Får väl rapportera lite. Tog mig tid på onsdagen att åka och se på lite pickuper. Tog lite bilder nedan.
Det jag kommit fram till var att jag vill ha en pickup med ett mindre baksäte som fungerar att ta folk med i kortare sträckor. Men framförallt för att kunna ha verktyg osv inlåsta i hytten. De stora crew cab är enorma bak, onödigt stora. De säljs nästan uteslutande med mindre flak, 1.65m. Hellre då en mindre cab och en fot längre flak med samma hjulbas. Så jag ha tittat på det som förr kallades extended cab men nu hos GM heter Double Cab och hos ford Supercab. Detta med "långt" flak, 2m. Sätter långt inom citationstecken eftersom det finns ett ännu längre, 2.4m, flak också men nästan bara med enkelcab. GM har en vanlig bakdörr med b-stolpe medans Ford har självmordsdörrar där man måste öppna framdörren för att kunna öppna bakdörren. Bängligt? Kanske men man vinner utrymme då det inte finns b-stolpe, mycket enklare att komma i och ur baksätet. Dörren svänger också ut nästan 180 grader och kommer helt ur vägen.
Motor. Enklaste modellerna har ofta V6. Ford har sedan V6 turbo, kallad EcoBoost. Och såklart V8 som de flesta här verkar välja. Diesel finns inte på de "mindre" pickuperna. Nog skall en jänke-pickup ha en bensin V8? De drar ju klart en del bensin, 1.4-1.5 l/mil enligt fuelly.com vid blandad körning men det är faktiskt jämförbart med de mindre motorerna. Plus att V8 ofta är utrustade att bränna etanol vilket ju gör dem attraktiva i Sverige, i stort sett halva årsskatten då det är FlexFuel!
Utrustning. Man kan ju få i stort sett hur mycket som helst i utrustning, men jag är inte intresserad av att bygga en lyxbil. En komfortabel arbetsbil är målet. Mattor, AC, fönsterhissar, kanske backkamera och bluetooth. Detta innebär att jag tittat på de lägre utrustningspaketen. Hellre 17 eller 18" hjul än 20-22".
Så med denna bakgrund stegade jag först in hos GMC. Fick med en gång prova en vit Sierra med 5.3 V8. Mycket trevlig! I stort sett identisk med Cheva men fronten ser kanske lite trevligare ut? Tyst, bekvämt, mjukt, snabbt tar man sig fram. Och det visar sig att det är "truck month" hos GM, nära 12000 CAD rabatt utan förhandling!
Sedan till Ford. Började med deras F150 XLT med 5l V8. Mumma! Den hörs lite mer än GM kanske men det gör absolut inget då den låter ljuvligt. Igen, bekvämt och enkelt. Förvånansvärt smidiga trots att de är så stora. Rätt utrustad men Forden fås bara med Halogenljus i de enklare varianterna medans GM har Xenon som standard. Förstärkt 3.73 bakaxel med diffspärr. Lastar över 1000kg på flaket och drar 6000kg släp!
Tog också en tur i motsvarande bil med 2.7l EcoBoost V6. Nog går detta fint. Bra vrid men känns kanske lite mer stressad, V8 gick så lugnt och tryggt. Men det hade inte varit svårt att leva med V6 turbon heller.
Sedan till Chevrolet. Största problemet då man kommer till handlaren är att välja vad man vill prova. De har ofta 50-100 att välja på! Det var faktiskt inte helt lätt att hitta en bil med precis den utrustningen jag "behövde" utan att få en massa onödigt extra. Utrustningspaketen hos Ford verkade passa mig bättre. Efter lite diskussion kom vi ut i en Silverado 5.3 V8 med LT utrustning. Det går igen lugnt och tyst men lådan jobbar mer än i Forden. Och jag gillar kanske looken bättre hos Ford och GMC än Cheva.
Det som jag tar med mig är att dessa modeller är oerhört jämna, och lika varandra. Kunde utan problem ta vilken som. Så att välja kommer nog bli en fråga om pris, options och kanske just dörrkonfigurationen. Får nog ta en runda till hos handlarna...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto