Bilar

Fullsize Pickup by Slurfi

753 inlägg 319055 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444258 Kul med lite fler inlägg i den här mkt intressanta och välskapta tråden, jovisst allt om Fullsize är välkommet såklart.
Jag skulle nog hålla mig till GM eller Ford, med en viss förkärlek till GM såklart.
Det jag saknar på den svenska marknaden är billiga arbetspickisar, men förmodligen är det sämst
förtjänst på dem så de flesta tar in Silverado High Country mfl superlyxiga mysbilar.
Återkommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

stefanm  
#444334
mikael_s skrev:Hej @Slurfi

Hoppas det är ok att ställa lite frågor i din tråd. Jag funderar på att köpa en fullsize i Kanada och ta in i Sverige, men är osäker på vad och hur man skall välja. För egen del vet jag på ett ungefär vad jag söker men vill ju också att bilen blir attraktiv på andrahandsmarknaden i Sverige. Så vilka modeller är mest eftersökta i Sverige?

"Skall" det vara en "fullsmetad" med utrustning och krom? V6 eller V8? Bensin eller diesel? 4x4 eller inte?

Jag tänker främst på en 2014- Silverado/Sierra eller 2015- F150. Men det finns ju RAM med. Nissan Titan och Toyota Tundra känns lite mer som outsiders?

Tacksam för hjälp/input!

Jag tror att det beror mycket på hur du ska använda den. Ska den fungera som arbetsbil och lasta samt dra tungt, köras i skog och dylikt är det nog bortkastat att satsa på de lyxigare modellerna med mycket krom och annat lull - lull. Den lär ändå bli för sliten för att locka de som bara köper bil för utseendet för att inbringa något större andrahandsvärde. Dessutom är det jobbigt att ha en arbetsbil som är i det skick att man får ångest varje gång en gren skrapar längs plåten. De jänkepickisar jag har köpt har jag medvetet tittat efter såna som kan tuktas utan att ligga sömnlös efteråt.
Ska den däremot användas som en vardagsbil som lastar en del och drar släp ibland skulle jag satsa på så mycket extrautrustning som möjligt

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444342
Bild

http://www.kijiji.ca/v-cars-trucks/gati ... 1243035488

Date Listed 12-Mar-17
Price
$10,250.00 plus applicable taxes
Accident History Report
(What's This?)

Address 815 Boulevard Maloney E, Gatineau, QC J8P 1G5, Canada
View map
For Sale By Owner
Year 2011
Trim WT
Make Chevrolet
Model Silverado 2500
Kilometers 456,000
Body Type Pickup Truck
Transmission Automatic
Drivetrain 4 x 4
Fuel Type Gasoline
No. of Doors 2
No. of Seats 3


Kanada känns ovant för mig, jag har varit där på två korta besök men jag har ingen koll
på import därifrån, aldrig hört nån som gör det.
Men ovanstående WorkTruck ser prisvärd ut ca 70K:-SEK men den har gått mkt och det är budgivning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444345 @mikael_s Vad är orsaken till att köpa den i Kanada istf USA?
Kanada är ju stort så om du ska vara där och köpa på plats då vore det intressant att veta ungefär var i landet?
Har du nån bra länk till lämpligt ställe att kika på utbudet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

mikael_s  
#444400 Tack både stefanm och Slurfi för input.

Ni verkar båda vara inne på en mer funktionell version än full-bling. Bra, för det är en sådan jag vill ha för egen del.

Det går att få nya bilar till under 200kSEK här. Finns en del 2016 års modeller kvar också. Utbudet är enormt, sökte på autotrader.ca en radie om 100km från Toronto och fann över 1000 av vardera Silverado och F150! Var hos ett par handlare igår och det står ofta 50-100 nya pickuper på parkeringen. Skall ta bild nästa gång.

Finns fördelar med Kanada-versioner, som att instrumenten är i km/h, utrustade för kallt klimat som Sverige (-13 just nu), etc. Sedan är jag ofta på plats här och har lätt möjlighet att göra affär i person.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444438 Suveränt, då förstår jag bättre ditt läge och dina möjligheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

skogshasse  
#444487 vad tror ni om en Chevrolet Colorado med 3,5 liters motor

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444494 Ja varför inte, men jag vill ändå slå ett slag för att gå upp till Fullsize.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444581
1489447901_mars2017vehicleclasses.jpg

Sådär nu kan alla se tydligt vilka storleksklasser olika modeller räknas till.
Fullsize borde alltså kallas Standard och de mindre kallas Small enligt EPA

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

mikael_s  
#444735 Imorrn skall jag ut och provköra. Till en Ford och en Cheva handlare. Nyfiken på 5.3 Chevan och 5.0 Forden.

Men skall också kolla en begagnad Silverado 2500HD med 6.6 Duramax diesel och Allison C1000, bara för att se hur 397hp och 1040Nm ur en V8 diesel känns!

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444761 Ojoj, nu är jag officiellt avundsjuk.
Jag grunnade lite på vad som går att omsätta i Sverige, och det jag tycker man ser för lite av öht är extended cab med långa flaket
alternativt regular cab med långa flaket.
Det blir ju några år gamla isf för ext cab finns inte mer, men jag tror det är rätt om man bara hittar en fräsch långflakare.
För min egen del har jag vänslats med tanken på en regular cab dually flatbed med försänkt goose neck hitch i flaket under ett lock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

stefanm  
#444998
skogshasse skrev:vad tror ni om en Chevrolet Colorado med 3,5 liters motor

Jag har haft föregångaren s10 under några år och kommer inte att skaffa en till. Den har en 4,3 liters sexa eller 2,8 liters fyra så motorn är inte samma men jag kan tänka mig att den lider av samma problem. Trots att den är så mycket mindre väger den ändå väldigt mycket och drar därför nästan lika mycket som en fullsize. Lastar du tungt eller drar tungt drar den mer soppa än fullsize. Det i kombination med ett mindre flak, särskilt ifall du väljer en med dubbelhytt, gör att det inte finns någon anledning att välja de mindre varianterna. Komforten brukar också vara sämre.

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

mikael_s  
#445327 Får väl rapportera lite. Tog mig tid på onsdagen att åka och se på lite pickuper. Tog lite bilder nedan.

Det jag kommit fram till var att jag vill ha en pickup med ett mindre baksäte som fungerar att ta folk med i kortare sträckor. Men framförallt för att kunna ha verktyg osv inlåsta i hytten. De stora crew cab är enorma bak, onödigt stora. De säljs nästan uteslutande med mindre flak, 1.65m. Hellre då en mindre cab och en fot längre flak med samma hjulbas. Så jag ha tittat på det som förr kallades extended cab men nu hos GM heter Double Cab och hos ford Supercab. Detta med "långt" flak, 2m. Sätter långt inom citationstecken eftersom det finns ett ännu längre, 2.4m, flak också men nästan bara med enkelcab. GM har en vanlig bakdörr med b-stolpe medans Ford har självmordsdörrar där man måste öppna framdörren för att kunna öppna bakdörren. Bängligt? Kanske men man vinner utrymme då det inte finns b-stolpe, mycket enklare att komma i och ur baksätet. Dörren svänger också ut nästan 180 grader och kommer helt ur vägen.

Motor. Enklaste modellerna har ofta V6. Ford har sedan V6 turbo, kallad EcoBoost. Och såklart V8 som de flesta här verkar välja. Diesel finns inte på de "mindre" pickuperna. Nog skall en jänke-pickup ha en bensin V8? De drar ju klart en del bensin, 1.4-1.5 l/mil enligt fuelly.com vid blandad körning men det är faktiskt jämförbart med de mindre motorerna. Plus att V8 ofta är utrustade att bränna etanol vilket ju gör dem attraktiva i Sverige, i stort sett halva årsskatten då det är FlexFuel!

Utrustning. Man kan ju få i stort sett hur mycket som helst i utrustning, men jag är inte intresserad av att bygga en lyxbil. En komfortabel arbetsbil är målet. Mattor, AC, fönsterhissar, kanske backkamera och bluetooth. Detta innebär att jag tittat på de lägre utrustningspaketen. Hellre 17 eller 18" hjul än 20-22".

Så med denna bakgrund stegade jag först in hos GMC. Fick med en gång prova en vit Sierra med 5.3 V8. Mycket trevlig! I stort sett identisk med Cheva men fronten ser kanske lite trevligare ut? Tyst, bekvämt, mjukt, snabbt tar man sig fram. Och det visar sig att det är "truck month" hos GM, nära 12000 CAD rabatt utan förhandling!

Sedan till Ford. Började med deras F150 XLT med 5l V8. Mumma! Den hörs lite mer än GM kanske men det gör absolut inget då den låter ljuvligt. Igen, bekvämt och enkelt. Förvånansvärt smidiga trots att de är så stora. Rätt utrustad men Forden fås bara med Halogenljus i de enklare varianterna medans GM har Xenon som standard. Förstärkt 3.73 bakaxel med diffspärr. Lastar över 1000kg på flaket och drar 6000kg släp!
Tog också en tur i motsvarande bil med 2.7l EcoBoost V6. Nog går detta fint. Bra vrid men känns kanske lite mer stressad, V8 gick så lugnt och tryggt. Men det hade inte varit svårt att leva med V6 turbon heller.

Sedan till Chevrolet. Största problemet då man kommer till handlaren är att välja vad man vill prova. De har ofta 50-100 att välja på! Det var faktiskt inte helt lätt att hitta en bil med precis den utrustningen jag "behövde" utan att få en massa onödigt extra. Utrustningspaketen hos Ford verkade passa mig bättre. Efter lite diskussion kom vi ut i en Silverado 5.3 V8 med LT utrustning. Det går igen lugnt och tyst men lådan jobbar mer än i Forden. Och jag gillar kanske looken bättre hos Ford och GMC än Cheva.

Det som jag tar med mig är att dessa modeller är oerhört jämna, och lika varandra. Kunde utan problem ta vilken som. Så att välja kommer nog bli en fråga om pris, options och kanske just dörrkonfigurationen. Får nog ta en runda till hos handlarna...

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

JörgenO  
#445336 Tack för trevlig o inlevelsefull rapport Mikael S. Det är roligt att följa andras bilfunderingar.
En sak som slog mig... Dodge, är det något du funderar över?
Det är överhuvudtaget lite Dodge i den här tråden. Jag har haft en i nån dag när min Suburban servades och jag minns den som trevlig o med stor dieselmotor.

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

mikael_s  
#445378
JörgenO skrev:En sak som slog mig... Dodge, är det något du funderar över?


Jo, det är det absolut, fick inte med dem i onsdags dock. RAM 1500 verkar mycket populär och skiljer sig lite mot de andra, spiralfjädrar bak och så finns det en treliters turbodiesel. Hoppas kunna prova snart.

För övrigt kommer Ford F150 att komma med en treliters Powerstroke turbodiesel i höst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).