Skogsnyheter

Ingen skogshistoria på skogshögskolan

5 inlägg 3272 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ingen skogshistoria på skogshögskolan

Torbjörn Johnsen  
#445256 Hans-Jöran Hildingsson (ordf. i Skogshistoriska sälskapet) skriver en kommentar på tidningen Skogens sajt ang avsaknaden av skogshistoria som ämne på landets högsta skogsutbildning hos SLU som bl a utbildar skogsmästare och jägmästare.
Läs hela texten här.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ingen skogshistoria på skogshögskolan

Elias Granqvist  
#447854 Kunskap om historia är viktigt för att förstå nutiden. Så är det inom alla verksamheter och kanske särskilt inom skogsbruksverksamhet, med tanke på att trädens omsättningstid är längre än en människas normala livslängd.

När jag läste juridik var det självklart att det ingick en kurs (om än ganska kort) om rättshistoria, så varför är motsvarande inte självklart för de skogliga utbildningarna?

Användarvisningsbild

Re: Ingen skogshistoria på skogshögskolan

DagL  
#448250 Den ökande vikten naturvård ges, där många ställer krav med liten eller onyanserad kunskap i skogshistoria, gör att behovet av formell undervisning i skogshistoria blivit viktigare. Mycket hur det ser ut i Sverige idag har rötter och bidragande förklaringar i vad man kan kalla för skogshistoria. Det är nog bra om ordenliga kurser också ges på andra ställen än "Skogshögskolan". Man kanske skulle sammanställa de kurser som finns och sedan peka på hur ett tillskott kan göras.

Användarvisningsbild

Re: Ingen skogshistoria på skogshögskolan

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448326 "Ingen skogshistoria på skogshögskolan" bör man ta med en större nypa salt...

Själv läste man en 7,5:a på SLU i höstas i skogshistoria (oerhört intressant och bra kurs). Det är en riktigt eftertraktad kurs med många sökande. Tidigare gick den vartannat år, nu verkar den däremot börja gå varje år så man har möjlighet att läsa den antingen i 4:an eller 5:an. (lite mer valfrihet under de sista 2 åren av utbildningen)

Hade dock gärna sett några fler dagar under grundutbildningen som fokuserade på skogshistorian. Tror att de flesta studenterna faktiskt kommer ihåg de dagar vi hade under grundutbildningen när skogshistorian togs upp! med diverse exkursioner och bra föreläsningar.

Avatar Fallback

Re: Ingen skogshistoria på skogshögskolan

Håkan A  
#448377 Även Skogskandidatprogrammet (Tidigare Skogs och Trä programmet) på Linneuniversitetet innehåller en del utbildningsmoment i skogshistoria. Dock inte som egen kurs utan som delmoment i flera olika kurser. Och precis som SkogsGotte pekar på från SLU:s utbildningar så brukar skogshistoria vara uppskattat av studenterna, även på LNU!
Jag delar dock till fullo Hans-Jöran Hildingssons uppfattning att skogshistoria är viktigt och anser att ämnet kunde få ta ytterligare lite större plats på den skogliga utbildningen vid LNU.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).