Socialt (mer om oss)

Nystart

58 inlägg 11867 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nystart

jannee  
#445100 Flera av oss har vitt skilda åsikter om i princip samma sak. Ibland händer det att någon då och då ventilerar sin eller sina åsikter och som oturligt kanske går stick i stäv med någon besserwisser.
Har då denne besserwisser ordets förmåga kan han/hon svavla ned motparten så att denne inte känner sig vatten värld.
Detta förekommer relativt OFTA i detta forum - och med moderaternas goda minne. Tror att det kan vara en orsak till att många inte vågar/kommer sig för att visa sin åsikt.
Forumet blir på så vis ganska blekt och tydligen vill moderatorerna detta :mrgreen:
Många av oss jobbar i ensamhet och kanske tysthet, hinner tänka över eller tänka efter många gånger över livets alla orättvisor. När då denne kanske framför sin åsikt - ja då passar inte detta in i forumets policy, enligt bl.a. Fredrik.
Detta kan kan man dock ha en helt annan åsikt om. Bara för att du jobbar i eller med skog kan du även ha åsikter om annat än bara det som direkt är relaterat till skog - men icke sa Nicke då kan du dra till ett annat forum - men varför, kan inte skogsfolk ventilera annat än just skog i detta forum?
Tänk efter lite innan just DU tycker jag är helt pantad :!:
Vi skogstöntar resonerar kanske lite annorlunda mot vad stadsgerillan gör, vi vill kanske resonera med jämlikar om saker som inte direkt har med skogsbruk att göra - men.......
Nu är det upp till Fredde om han vågar eller vill :d

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nystart

husqvarna_med_sthil  
#445120 viking är borta och Niking har blivit tyst ... jag har missat vad de gjorde tokigt... jaja. Problemen blir väl att många av de problem som bla vi skogstokar ser inte är så kallat "politiskt korrekta." pk är ett dolt regelverk om vad man får uttrycka och en del saker som ska ses som grundläggande i en persons värderingar. Att alla inte kan vara finstämda skribenter är ju självklart. Grejen att man får tycka vad man vill men ett forum är ingen allmän arena så att ventilera det som går emot inställning/policy från forumägaren är inte möjligt oavsett vilken inställning detta är. Det är bara att finna sig i det eller dra, för det valet har man själv. Jag är minst sagt nyfiken på vad som hänt... är trådarna borttagna eller vad är det som hänt ?

Avatar Fallback

Re: Nystart

röjar kalle  
#445129
husqvarna_med_sthil skrev:viking är borta och Niking har blivit tyst ... jag har missat vad de gjorde tokigt... jaja. Problemen blir väl att många av de problem som bla vi skogstokar ser inte är så kallat "politiskt korrekta." pk är ett dolt regelverk om vad man får uttrycka och en del saker som ska ses som grundläggande i en persons värderingar. Att alla inte kan vara finstämda skribenter är ju självklart. Grejen att man får tycka vad man vill men ett forum är ingen allmän arena så att ventilera det som går emot inställning/policy från forumägaren är inte möjligt oavsett vilken inställning detta är. Det är bara att finna sig i det eller dra, för det valet har man själv. Jag är minst sagt nyfiken på vad som hänt... är trådarna borttagna eller vad är det som hänt ?

Det har varit lite utrensningar i sann öststats anda. :wink:

Avatar Fallback

Re: Nystart

axwell  
#445161
jannee skrev:Flera av oss har vitt skilda åsikter om i princip samma sak. Ibland händer det att någon då och då ventilerar sin eller sina åsikter och som oturligt kanske går stick i stäv med någon besserwisser.
Har då denne besserwisser ordets förmåga kan han/hon svavla ned motparten så att denne inte känner sig vatten värld.
Detta förekommer relativt OFTA i detta forum - och med moderaternas goda minne. Tror att det kan vara en orsak till att många inte vågar/kommer sig för att visa sin åsikt


Stämmer till stora delar att om en besserwisser missar ironin i ett inlägg, går upp i falsett i sina protester.

Det behöver inte betyda att den attackerade behöver känna sig som "inte vatten värd", snarare "visst i fan, han brukar ju bete sig så här" ingen idé att ta en debatt med en sån, skulle bara leda till ett eskalerande.
Följden skulle kunna bli 1 till 2 ytterligare i karantän. :roll:

Avatar Fallback

Re: Nystart

tallen100  
#445167
axwell skrev:
Stämmer till stora delar att om en besserwisser missar ironin i ett inlägg, går upp i falsett i sina protester.

Ja det är ju tyvärr så det är för det mesta, en del här tar allt direkt personligt :|
Oftast sitter det en sån här :wink: bakom, men det går ändå inte fram.

Användarvisningsbild

Re: Nystart

Seb macahan  
#445173 För den nyfikne så är Niking kvar tack o lov men länkar inte längre pga att man/han var tvungen o skriva ett visst antal tecken i trådens första inlägg annars lades inte länk och inlägg ut. Och någon blev (tror jag) först varnad och sen bannad för väl många inlägg om invandring och propaganda, rätta mig om jag har fel. hlb lämnade gjorde timeout på forumet pga en olik åsikt än vissa moderatorer. Och resten av forumet satt o suckade och tyckte allt var drygt och tråkigt. Återigen rätta mig om jag har fel. Många har nog åsikter om händelserna men behåller de för sig själva.
Själv väljer jag nog o fokusera på det som är bra, och det är mycket. Min politiska agenda om tyckande och yttrandefrihet lämnar jag därhän till förmån för många andra intressanta trådar. Men det är ju jag det.
Senast redigerad av Seb macahan tor 16 mar 2017, 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nystart

tallen100  
#445175 Och ännu en till tror jag också blev bannlyst, vet inte riktig varför.

Användarvisningsbild

Re: Nystart

Fredrik Reuter  
#445181 Hej,
Nu spretar det iväg lite i denna tråd och det blir svårt att svara på allt känner jag.

Postningsstandarden som ändrades i vintras är viktig att förtydliga egentligen hur många gånger som helst - genom den tekniska ändringen jag gjorde så gick vi tillbaka till ett läge som vi tidigare haft, krav på antal tecken vid trådstart.
Det finns en att beskylla för orsaken till detta och det är jag själv. Vid en teknisk ändring så valde jag den lätta vägen och tog i princip bort spärren, se det som lättja eller något annat, men så var det.

Med facit så var det inte lyckat, vi blev vana en lättare väg och när vi nu går tillbaka så blir det givetvis reaktioner.

Anledningen till att vi nu går tillbaka är att vi riskerar att inte följa webbstandard och praxis för webben idag och det för i sin tur med sig en del icke önskvärda tekniska fenomen.
Jag har skrivit det förut och skriver det igen, det har inget att göra med att jag skulle vilja stoppa medlemmar att posta trådar, det går stick i stäv mot alla visioner och mål jag har med skogsforum.

Jag tycker det är olyckligt att Niking tagit illa upp om denna ändring. Jag försökte verkligen slimma ner ändringen till max (10 ord krävs vid trådstart), allt för att få en så liten tröskel som möjligt var.

Så här är ändringen gjord:

Ny tråd, t.o.m 2009, minst 120 tecken var ett måste. 2010 - 2016, minst tre tecken var krav. 2017: minst 10 ord är ett krav.

Nytt inlägg i tråd: 2009 tom idag: min 3 tecken (ingen ändring).

Det är min förhoppning att vi kan få det bästa möjliga ut av detta, nöjda medlemmar och en sajt i fas med dagens internet, det är i alla fall vad jag oförtrutet kommer jobba mot, in i kaklet.

husqvarna_med_sthil skrev:Jag är minst sagt nyfiken på vad som hänt... är trådarna borttagna eller vad är det som hänt ?


Ja, trådarna är satta i karantän och innehåller till mångt och mycket invandringskritiska inlägg och invandringspolitik, något som vi sedan några år har Stopp för diskussion om invandring

jannee skrev:men varför, kan inte skogsfolk ventilera annat än just skog i detta forum?
Nu är det upp till Fredde om han vågar eller vill :d


Det kan vi, absolut. Problemet har varit invandringsdiskussionerna som kraftigt riskerat att ta fokus från kärnämnena - skog, skogsbruk och skogsmaskiner. Läs mer i länken ovan.
Vi har helt enkelt inte resurserna för detta, lite som om Säffle skulle arrangera OS, det skulle inte funka...

Jag är fullt medveten om att vi valt en försiktig och kanske "tråkig" väg i detta. Men det är hela filosofin bakom skogsforum, det ska vara fokus på skogen och skogsbruket och det ska vara säkert, trevligt och förkovrande för alla som gillar skog, skogsbruk och skogsmaskiner och vill vara på skogsforum. Över tid, inga dagsländor, inga dolda agendor, ingen algoritmer som styr vad du ska se, ingen dold insamling av data om dig som använder skogsforum (det är bl a därför vi inte har så kallade insticksprogram från Facebook). Kort och gott - det ska vara som i skogen.

Ni som vill och kan vara med på detta är hjärtligt välkomna!

Användarvisningsbild

Re: Nystart

totte  
#445193
tallen100 skrev:Och ännu en till tror jag också blev bannlyst, vet inte riktig varför.


De som blev bannlysta blev inte det för enstaka feltramp, det är sånt som kan hända vem som och som händer ibland när det blir lite upphettat i diskussionerna. De som blev bannlysta var personer som under lång tid medvetet och provokativt brutit mot reglerna. Två personer blev permanent bannlysta, en person i en månad.

Avatar Fallback

Re: Nystart

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445205 En fråga från en som inte vet hur moderatorerna jobbar,
Tar moderatorn en enskild kontakt med dem som börjar passera "gränsen" eller sker varningen utan föregående dialog?

Förövrigt så hänger jag på forat rätt regelbundet men producerar inga mängder med inlägg. Gillar att snappa upp ny kunskap och följa den oftast trevliga atmosfären.
Ha det gott alla så hoppas jag att nystarten blir bra!

Avatar Fallback

Re: Nystart

tallen100  
#445206
totte skrev:
tallen100 skrev:Och ännu en till tror jag också blev bannlyst, vet inte riktig varför.


De som blev bannlysta blev inte det för enstaka feltramp, det är sånt som kan hända vem som och som händer ibland när det blir lite upphettat i diskussionerna. De som blev bannlysta var personer som under lång tid medvetet och provokativt brutit mot reglerna. Två personer blev permanent bannlysta, en person i en månad.

Okey, ja är det så är det ju rätt och riktigt, trodde det gick lite av bara farten där ett tag, man ser ju inte allt :oops:

Och jag har full förståelse för att varken tid eller ork finns till för att ha diskussioner om invandring o.s.v,
för det går ju sällan att mötas på mitten i såna diskussioner och slutar med anmälningar om inlägg m.m. som ni måste bedöma.

Men nu får vi gå vidare och försöka uppföra oss :-bd , även om det skiter sej lite ibland :oops: :d

Användarvisningsbild

Re: Nystart

totte  
#445209 Gott så tallen :grin: !

@DanK: Vanligtvis tar vi bort inlägg eller redigerar i inlägget och meddelar att vi tagit bort. Om det verkar behövas så skickar vi PM. Det mesta kan hanteras på det sättet.

Varningar och bannlysning använder vi mycket sparsamt och då i fall när det inte längre finns någon tvekan om vad det handlar om. Genom alla år är det bara fem personer som bannlysts p g a regelbrott i diskussioner. Sen är det en bra bunt med spammare också, men det är en annan historia.

Avatar Fallback

Re: Nystart

husqvarna_med_sthil  
#445227 Tackar för svaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).