Öppna kategorin

Såtabell Stegsted 2,5m

61 inlägg 40091 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såtabell Stegsted 2,5m

Larix  
#445093 Hej !
Finns det någon som har en såtabell till en Stegsted 2,5m såmaskin, 19 släpbillars. Har letat o letat. Är ju en del att ställa in när man skall ut på åkern. Snälla ta några foto o dela med er !!!! :-bd



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

alias  
#445096
Larix skrev:Hej !
Finns det någon som har en såtabell till en Stegsted 2,5m såmaskin, 19 släpbillars. Har letat o letat. Är ju en del att ställa in när man skall ut på åkern. Snälla ta några foto o dela med er !!!! :-bd


Tror nästan att du har bättre chans att hitta någon som kan svara dig på www.maskinisten.net - det förefaller vara mer maskin- och jordbruksfolk där än här.

Är själv inte reggad där, men har hittat en hel del matnyttigt att läsa där.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

JohannesG  
#445118 Jag tror att det är en sådan vi har, skall kolla lite med pappa senare. Om det är samma maskin som du har kan jag ordna bilder på det du önskar. Dock inte omgående då såmaskinen inte står här hemma. Men kan ta det när jag har vägarna förbi.

Stämmer det med bilden?
1489690212_jg_124133249.jpg

Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Robertberg  
#445123 Vi har en 2,50 men med 21 billar, men tabellen kanske inte stämmer om du har 19?

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Larix  
#445136 Hej igen,
Ja, det är exakt en sådan som på bilderna med 21 billar (släpbillar), vet inte var jag fick 19 ifrån. Har ni möjlighet att ta några foto från såtabellen över dels vallfröinställningar, samt spannmål !! Tack snälla.... Skulle vara himla kul att få prova min "nya" maskin i vår ! :-BD
Senast redigerad av Larix tor 16 mar 2017, 20:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

JohannesG  
#445139 Då skall jag ordna detta när jag åker förbi maskinen nästa gång.

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Larix  
#445143 Tusen tack ! Ser fram emot dina bilder ! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

sundelius  
#445146 Se där Sfo slår alla andra forum med hästlängder :grin:

Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Robertberg  
#445149 Jag hittade våran tabell, men den var ganska tummad och skamfilad nu efter snart 40 år, (farfar som köpte den -75 eller -76) och jag vet att Johannes är bättre än mig med kameran :wink:
Vi har även en reservmaskin.

Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Amatörhuggare 62  
#445177
1489696854_20170316_213712.jpg
å
1489696819_20170316_213638.jpg
1489696801_20170316_213828.jpg
Kan d vara denna ?

Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Larix  
#445185 Toppen om du vill skicka bilder på de olika varianterna med respektive inställning, verkar vara fint skick på tabellen. Tror att det är rätt modell. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Larix  
#445435 Hej Amatörhuggare 62 !
Jättestort tack för de fina bilderna från instruktionsboken (kanonkvalitet). Finns det möjlighet så skulle jag vara intresserad av att kopiera/fota fler/hela instruktionsboken. Hade varit bra om jag kunde komma i kontakt med dig så att jag kan ersätta dig för detta arbete.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Larix  
#445819 Hej o stort tack igen för de senaste bilderna. Nu börjar snart bitarna falla på plats, tack vare dina bilder/foto. Finns det någon översiktsbild i instruktionsboken som beskriver och visar var på såmaskinen respektive del sitter och vad de heter. Funderar då på t ex tömningsklaffar, bottenklaffar o spjäll. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Larix  
#446147 Helt perfekt med översiktsbilden med de olika delarna beskrivna. Nu är det mycket lättare att förstå instruktionen för vridprovet. Återigen ett jättestort tack för din tid och kloka råd. Funderade lite på exakt var man skall dela på den övre delen av såbillarna då man skall komma åt med tömningstråget vid vridprovet. Det står något om att man skall svänga billstöden bakåt ? Finns det någon motsvarande översiktsbild med de olika delarna beskrivna på själva såbillarna ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såtabell Stegsted 2,5m

Amatörhuggare 62  
#446154 Hej Larix

Sidan 22
Detalj 28 hårnålar kallar jag dom.
Drar du ur dom. Så lossnar axeln nr 29. Och på 29 sitter ju 31 som är tömmningsklaff. Och då om jag kommer ihåg rätt. Så är dom nu utställda i tömningstråget.
Klart för vridprov.
När prov är klart, fäll upp igen. Och i med hårnålar. 28
Klart.
Mvh Amatörhuggare 62

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).