Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hydraldriven vinsch

5 inlägg 3771 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraldriven vinsch

Fergusson  
#4433 hejsan.

Har en mohedavagn med en fmw kran på. på kranen sitter det en hydraldriven vinsch som ligger i serie med ventilpaketet.

På vinschen är det kopplat 3 st slangar, en in å en ut ju. MEN vad är den tredje slangen för nått ?


/ Jonas



   TS
FTG
Avatar Fallback
sverre_99  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4441 Hej!

Det är nog retur till tank för det läckage som blir i "motorn".

/D

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4451 Hmm sitter det verkligen en kugghjulsmotor på vinschen? Då kan det vara en returledning, men det tror jag inte riktigt på.

De vanliga hydraulmotorerna idag har ingen överströmmning utan man kör med två slangar en in och en ut. Skulle snarare tro att den tredje slangen går till frikopplingen av lintrumman. Men som sagt det är min teori utan att ha sett vinschen.

Avatar Fallback

oljeledning

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5109 Har haft en FMV-kran med hydraulvinsch. På till den gick det också tre slangar, två grövre (tillopp &retur) och en klen. Den senare hade inget med frikoppling att göra utan var nog just en läckoljeledning

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5149 Är det kugghjulsmotor lär det vara läckoljeledning, men en nyare vinsch lär det inte sitta kugghjulsmotor på. En bild skulle göra susen om man skall veta vad det är.

Eller sitter det kugghjulsmotorer på prylar fortfarande ;) Har inte sett en sådan på många år och jag ser nya vinschar (visserligen lite störfre prylar) 5 dagar i veckan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).