Verkstan

Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

32 inlägg 47481 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367810 En startbooster åtgärdar ju inte grundproblemet = dåligt batteri i de flesta fall, dålig laddning i några fall. Det är mycket bättre att byta batteri i tid (vilket man ändå behöver göra om en startbooster behövs) och bara investera i en vanlig batteriladdare för att se till att batteriet är normalt laddat.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

Erre  
#367814
th skrev:En startbooster åtgärdar ju inte grundproblemet = dåligt batteri i de flesta fall, dålig laddning i några fall. Det är mycket bättre att byta batteri i tid (vilket man ändå behöver göra om en startbooster behövs) och bara investera i en vanlig batteriladdare för att se till att batteriet är normalt laddat.


Sant!
Sen finns det ingen generator som tål att ständigt ladda upp ett tomt Batteri gång på gång utan att knäckas.
Dom gånger vi använder boostern är för att få fordonet in i verkstaden.
Dom som boostar igång en maskin med tomt batteri åker till slut på att inte bara byta batteri utan även generator.

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

molnia  
#444262 någon som har köpt en produkt från weecare.se ?
http://www.weecare.se/startbooster.html

nyfiken på denna..
http://www.weecare.se/startbooster/kraf ... mpere.html

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

JoTh  
#444284 Även om tråden handlar om vilken startbooster som är bäst, så finns det enligt egen mening ingen!
Det finns flera här som har givit många goda råd om att de inte skall användas, och jag kan bara instämma i deras råd.

Åtgärda grundproblematiken, med dåligt batteri eller laddning eller vad det kan vara.
Eller om hjälpstart måste göras, använd riktiga startbatterier.
Helst via riktiga hjälpstartuttag med typ fastmonterade truckhandskar på fordonet.
Och underhållsladda med Ctek eller liknande intelligent laddare, om fordonet inte används frekvent.
Har genom arbetet kommit i kontakt med alldeles för många dyra reparationer beroende på felaktiga hjälpstarter.

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

nattuggla86  
#444318 @molnia Jag har aldrig handlat där men känner till killen som har firman. Reko kille som driver det vid sidan av sitt vanliga arbete. Produkterna kan jag inte uttala mig om men Björn som har det är som sagt reko.

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

donky-kong  
#444327 När startkablarna blev stulna köpte jag en booster istället.

http://www.swedol.se/powerstart-booster-12v.html

Har använt den två gånger, men den är ju betydligt smidigare än startkablarna, och kräver dessutom inget extra fordon på platsen.

Beträffande "grundproblemet" som tas upp i tråden så vill jag påpeka att batteriet (eller generatorn) nödvändigtvis inte måste vara i dåligt skick för att bli urladdat. Själv glömde jag slå av huvudströmmen (en sådan där medeltida modell med manuellt vred) med pos ljuset på. Då är det gott att slippa vänta 2 timmar på batteriladdaren innan man kan åka ut i skogen ;)

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

molnia  
#444333 Mitt problem är att jag köpte nytt batteri en tid efter att jag köpte bilen då orginalbatteriet var kvar. Dock så visade det sig att generatorn gick sönder o i sin tur förstörde batteriet. (Bytte generator) Fick även fel rekommendation av batteristorlek så ett halvår senare när det blev kallt så orkade batteriet inte med att starta. Har bytt batteri för 3e gången på denna bil o nu i vinter är problemet igen tillbaka med bristande ork vid stillestånd o kyla.
Funderar på om något tjuvdrar ström men hur ska man hitta det...?
Motorn är en 1.9 liters diesel

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444350 Man ska vara uppmärksam och kinkig med batterikabelskorna och jordfläta, kanske det kan löna sig att byta dem
eller ta lös och borsta osv både vid batteriet och anslutningspunkterna.
Syns det mkt oxid så är nåt galet.

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

jannee  
#444353 Molnia, fungerar glödstiften som de ska, om inte går det åt väldigt mycket kraft (ström) för att få liv i en diesel
Använder du defrostern på bakrutan eller stolsvärmen mycket + kör korta sträckor klar inte generatorn av att ladda upp batteriet.
För övrigt räcker det med att bilen står oanvänd men larmad några veckor för att bli svårstartad.
Vintertid med några minusgrader levererar alla batterier betydligt mindre effekt än när det är varmt, kanske bara 50 - 60 % av normal full effekt.
Kan vara ide att lyfta av en strömkabel när du ställer bilen = finns ingen chans för några krypströmmar att tömma batteriet.

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

donky-kong  
#444368
molnia skrev:Funderar på om något tjuvdrar ström men hur ska man hitta det...?
Motorn är en 1.9 liters diesel



Ett sätt att leta tjuvström är att :

1. Stäng av bilen och allt som borde dra ström (stereo, osv)
2. Lossa batterikabel från minuspolen.
3.sätt en 12v glödlampa mellan den lossade kabeln och minuspolen.

Om lampan lyser svagt så är någon krets sluten, vilket innebär att bilen drar tjuvström.

Du kan också ansluta en amperemeter mellan polen och kabeln för att upptäcka tjuvström.


Bilens klocka och stereons minne ska om allt är normalt inte ge utslag i testet då deras strömförbrukning är försummar i sammanhanget.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444672
donky-kong skrev:
molnia skrev:Funderar på om något tjuvdrar ström men hur ska man hitta det...?
Motorn är en 1.9 liters diesel

Ett sätt att leta tjuvström är att :
1. Stäng av bilen och allt som borde dra ström (stereo, osv)
2. Lossa batterikabel från minuspolen.
3.sätt en 12v glödlampa mellan den lossade kabeln och minuspolen.
Om lampan lyser svagt så är någon krets sluten, vilket innebär att bilen drar tjuvström.
Du kan också ansluta en amperemeter mellan polen och kabeln för att upptäcka tjuvström.
Bilens klocka och stereons minne ska om allt är normalt inte ge utslag i testet då deras strömförbrukning är försummar i sammanhanget.
Mvh

Jo men vad gör man med modernare bilar som har en massa datorgrejer som är igång då och då?
Måste man rycka ur nån säkring, eller alla säkringar först och sen sätta i dem en efter en?
Eller blir det till att haka av databoxar åxå?

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

jannee  
#444674 Ni som bor uppe i köldriket har inte de problem som vi i Sydsverige har. Inte ofta ni parkerar en längre tid utan tillgång till ström (för motorvärmaren), självklart har ni då en intelligent batteriladdare också då inkopplad :grin:
Lugnast är nog annars att ha ett reservbatteri stående någonstans i skuffen. Moderna bilar stjäl mer ström än man anar, dessutom kräver de hög voltstyrka för att insprutningen bara ska slå till - går inte ens att bogsera igång när batteriet är tömt 😡

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

Erre  
#444728 En sak som sällan nämns är det att det är få generatorer i modernare fordon idag som klarar att ladda så länge som det krävs för att ladda upp ett tomt batteri ett flertal gånger utan att generatorn tar skada.

En startbooster är en nödlösning för att få igång en maskin.

Sen ska man så fort som möjligt ladda batteriet/batterierna med riktigt laddare för att få tillbaka grundkapaciteten i batteriet.
För att avlasta generatorn.

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

totte  
#444791
Slurfi skrev:
donky-kong skrev:
molnia skrev:Funderar på om något tjuvdrar ström men hur ska man hitta det...?
Motorn är en 1.9 liters diesel

Ett sätt att leta tjuvström är att :
1. Stäng av bilen och allt som borde dra ström (stereo, osv)
2. Lossa batterikabel från minuspolen.
3.sätt en 12v glödlampa mellan den lossade kabeln och minuspolen.
Om lampan lyser svagt så är någon krets sluten, vilket innebär att bilen drar tjuvström.
Du kan också ansluta en amperemeter mellan polen och kabeln för att upptäcka tjuvström.
Bilens klocka och stereons minne ska om allt är normalt inte ge utslag i testet då deras strömförbrukning är försummar i sammanhanget.
Mvh

Jo men vad gör man med modernare bilar som har en massa datorgrejer som är igång då och då?
Måste man rycka ur nån säkring, eller alla säkringar först och sen sätta i dem en efter en?
Eller blir det till att haka av databoxar åxå?


Man behöver ett instrument så det går att mäta strömmen, det som elektroniken kan dra skall normalt vara högst tvåsiffriga milliA, annars är det nåt galet.

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

donky-kong  
#444842 Ja, precis. Styrenheter och liknande ska inte dra några stora strömmar när bilen är avstängd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).