Skogsnyheter

Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

25 inlägg 7694 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

alias  
#444703
hfab skrev:Utgifterna är lägre än köttvärdet. Räknar vi sedan in rekreationsvärdet så är jag nog snart miljonär.
Om vi envisat med att lövsanera vid röjning och planterar gran på tallmark, så kommer tillgängligt foder inte att öka. Tall är aldrig och har aldrig varit första valet för älgen.
Betas tall i stor utsträckning betyder det att det saknas annat tillgängligt foder.

Att vi skulle ha världens tätaste älstam är nog en sanning med modifikation.
Vissa delar av landet har absolut väldigt mycket älg, medans vissa ej har någon älg alls.

Tips!!!
Tycker du att älstammen är för stor och "jägarna" inte gör sitt jobb?

Gå samman med grannarna och skrapa ihop en gemensam jaktmark på ca 3-4000 ha.
Bjud sedan in mig eller någon annan norrländsk hundförare av rätt virke.


Styckena ovan kan jag tycka tyder på en viss historielöshet. Jämför man vilken tolerans som finns idag för att släppa upp löv i föryngringarna, med hur det var tidigare när lövet skulle utrotas så håller jag inte med gällande lövsaneringen. Jag vill dessutom hävda att tallplantor klarar sig betydligt bättre ifrån betning om de inte överskuggas av lövträd. Kollar man sedan på friska och fuktiga goda granboniteter så vill jag hävda att man gör klövviltet en tjänst genom att röja ner lövet - på mina marker kommer det ofta så mycket stubbskott från nerröjda lövträd att jag inte klarar mig med endast en röjning utan brukar få sikta på 2-3 st (då har man tagit ner knopparna/bladbiomassan på en höjd som fler av hjortdjuren kan nå jämfört med om man inte hade röjt lövet alls).

Problemet på många håll tycker jag är att man från jägarhåll inte inser att älgstammen (och ev. övriga klövviltsstammar) måste sänkas först för att tillräckligt många markägare skall våga föryngra med tall. Det är ju på markägarens ansvar att se till att få upp ny skog på hygget.

Jag jagar själv och visst är det roligare när det händer något och man får se djur på passet, än om man inte ser en klöv - men jag står hellre en jaktdag och ångrar att jag inte tog motorsågen istället för bössan istället för att behöva irritera mig över ett sönderbetat bestånd under resten av dess omloppstid.

Det går snabbare att reparera en sönderskjuten älgstam än en sönderbetad ungskog!

MVH
Alias

Elmia
Avatar Fallback

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

hfab  
#444711 Problemet med att "jägarna" inte är villiga att sänka älgstammen, kan där finnas någon koppling till höga priser på jakt?

Jag har helt riktigt liten erfarenhet av Västra Götaland. Men en gedigen erfarenhet av älg. Och hävdar bestämt att om tall betas av älg så finns det för lite bra tillgängligt foder.

Kan även hålla med om att älgstammen är för stor på vissa håll. Problemet med en för stor älgstam löses bäst med riktiga jägare och smarta markägare i samförstånd.

Att lövröjning många gånger gynnar fodertillgången råder inga tvivel om.
Röj rätt och hyr ut jakten till riktiga jägare, så lär problemen minska ganska snart.

Användarvisningsbild

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

Seb macahan  
#444797 Måste hålla med @hfab.
Älg/viltstammen är utsatt för en hel del "lobby verksamhet" från olika håll. och resultaten av Äbin, eller kanske mer mätmetoden och hur den appliceras kan ibland behöva ifrågasättas. Dessvärre görs den av merparten jägare. Sen förstår jag att det är som o svära i kyrkan och vissa län har givetvis problem. Men i vilka län anser man att man har för tät älgstam? Detta är en fråga och inget sarkastiskt svar.
I mitt nästa påstående och reflektion finns ingen fakta mer än vissa noteringar. De som sköter sina skogsfastigheter "bäst" och noggrant här i närheten är de som klagar minst på älgstammen, de är ofta ute i marken och ser både spår och spillning av älg. Visst har vi älgar här med och de äter men inte ska vi väl tömma skogen på vilt för o maximera virkestillväxten (vi får ju ändå så dåligt betalt för virket :wink: så nån liten älg kan väl få skrota omkring).
Om vi nu skulle hävda att 200kr/ha och år är rimligt (vilket jag tycker låter lågt) så skulle man istället kanske diskutera vilka andra åtgärder man skulle kunna lägga mer fokus på som ökar värdet med betydligt mer än 200kr/ha och år och tar bara nån bråkdel av tid och engagemang mot vad timmar per kg älgkött gör, tex rensning av diken, röjning, gallring etc.
"Vi" pratar ofta som det skulle ha någon avgörande betydelse (vilket det för en del har) men det finns så mycket mer vi kan göra än o skjuta fler älgar. Jag är själv jägare och skogsägare. Jag blir inte heller glad av o se skador, men det är ju en del av skogen på nått sätt. Inte springer alla omkring o letar barkborrar i flera veckor per år. Inte heller stubbbehandlar varenda skogsägare så fort det är +5 ute.

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444798
hfab skrev:Utgifterna är lägre än köttvärdet. Räknar vi sedan in rekreationsvärdet så är jag nog snart miljonär.
Om vi envisat med att lövsanera vid röjning och planterar gran på tallmark, så kommer tillgängligt foder inte att öka. Tall är aldrig och har aldrig varit första valet för älgen.
Betas tall i stor utsträckning betyder det att det saknas annat tillgängligt foder.

Att vi skulle ha världens tätaste älstam är nog en sanning med modifikation.
Vissa delar av landet har absolut väldigt mycket älg, medans vissa ej har någon älg alls.

Tips!!!
Tycker du att älstammen är för stor och "jägarna" inte gör sitt jobb?

Gå samman med grannarna och skrapa ihop en gemensam jaktmark på ca 3-4000 ha.
Bjud sedan in mig eller någon annan norrländsk hundförare av rätt virke.

Vad är problemet, vet ni inte vad samfälld jakt är, har totalt i två hemman 44 ha som gränsar mot varann = två viltvårdsområden, totalt 3000 ha att jaga på, älg och småvilt utlovad gratis på det ena och småvilt på det andra

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

Klingstedt  
#444799 I Oskarshamns trakten kostar det 185 kr /ha att arendera jakt.
På jaktmarker där det finns gott om vilt.

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

boksson  
#444802 Ett problem är att i vårt viltvårdsområde får fastigheter under 50 ha får endast kalv skjutas.
Ännu värre är det när man endast får ta en dubbelkalv. Det uppmuntrar inte till jakt.
Mina julgranar, vanlig rödgran, har ökande betesskador. Bete på toppskoten kan i de allra flesta fall korrigeras men bete på översta sidogrenarna är värre. Ofta är det ordentliga bett på flera grenar där inga knoppar lämnas. Det blir helt enkelt ingen julgran av det :sad: .

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444805
hfab skrev:. Men en gedigen erfarenhet av älg. Och hävdar bestämt att om tall betas av älg så finns det för lite bra tillgängligt foder.

Kan även hålla med om att älgstammen är för stor på vissa håll. Problemet med en för stor älgstam löses bäst med riktiga jägare och smarta markägare i samförstånd.



Innan man löser problemet, får man bestämam sig för vad målet är. Hurt stor älgstam skall vi ha, vad är rimligt?Intye ens en tiondel av dagens skulle antagligen vara något problem varken för stammens överlevnad eller biodiversitet. Men kanske börja med en halvering - där vi har stora problem - på 5 års sikt. För det verkar som det bara blir värre.

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

r93  
#444834 Det här maldes väl igenom innan jul?

Men håller med @hfab, stora jaktmarker, samt riktiga hundar!!!
Det går inte och jaga effektivt på småplättar, drevdjur och hund är ute ur marken på nolltid!

det konstigaste av allt är att vi har fina tallgallringar hemma, när det sköts runt femton älgar om året på 90-talet, nu skjuter vi runt 3 i snitt per år.

Det borde inte finnas en enda tall här......

När man var liten pojk så var det inte ngt speciellt att se en älg i skogen, det gjorde man ofta.
Nu sliter man upp mobilen och fotar direkt, så man har bevis på att det var en älg, annars är det knappt någon som tror en...

Sedan är det klart att det är problem på många håll, men djuren lär sig var det är lugnast att vara, där dom inte blir så hårt störda och då klumpar dom ihop sig.

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444847
boksson skrev:Ett problem är att i vårt viltvårdsområde får fastigheter under 50 ha får endast kalv skjutas.
Ännu värre är det när man endast får ta en dubbelkalv. Det uppmuntrar inte till jakt.
Mina julgranar, vanlig rödgran, har ökande betesskador. Bete på toppskoten kan i de allra flesta fall korrigeras men bete på översta sidogrenarna är värre. Ofta är det ordentliga bett på flera grenar där inga knoppar lämnas. Det blir helt enkelt ingen julgran av det :sad: .

Mina 9 ha i ena hemmanet ingår till fullo i ett viltvårdsområde, mer värt att jaga på 1400 ha än 9 ha. De övriga 35 ha ingår till fullo i ett viltvårdsområde på 1600 ha, dessa viltvårdsområden gränsar till varandra, vet inte varför det fortfarande hålls på dessa b-licenser. Har älgjakt i två jaktlag med detta, samt småvilt på 1400+1600 ha.

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland

hfab  
#444880
Seb macahan skrev:Måste hålla med hfab.
Älg/viltstammen är utsatt för en hel del "lobby verksamhet" från olika håll.


Enligt storskogsbruket och SkS har betesskadorna ökat med ungefär samma procent som älgstammen har minskat i Västerbotten. Lobby versamhet? Eller realistiska fakta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).