Motorsåg och handhållet

Kedjeslip!!!!!!!

140 inlägg 125698 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

jørgenjthaule  
#444789 Absolutt :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

MartinH  
#445585 Jag funderar på att köpta en diamantslipskiva. De verkar kosta runt 2 000 SEK och uppåt.

Är det värt detta?
Vad har ni för erfarenheter av att använda diamantslipskiva?

Finns det någon annan typ av slipskiva förutom diamant- och stenslipskiva som är bra?

Med vänliga Hälsningar!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Pabene  
#445600 MartinH,
Vid slipning av verktyg för metallbearbetning, användes förr i tiden keramiska Aluminiumoxid-skivor för skär av kolstål och snabbstål. Nu tror jag att Bornitrid-skivor är det som gäller för sådana verktyg.
Diamantslipskivor är till för hårdmetallskär. Om du har sågkedjor med hårdmetallbestyckade tänder så är diamantskiva rätt.
Har du kedjor med "vanliga ståltänder" med hårdkrom, så skulle nog en Bornitrid-skiva vara det allra bästa. Sådana skivor slipar effektivt, med mindre värmeutveckling.
Jag tror att en diamantskiva är helt fel för vanliga kedjor.
För att avgöra vilken slags skiva "du håller i handen" så är diamantskivor märkta med ett D före numret, medan Bornitridskivor har ett B före numret. De kan för övrigt se förvillande lika ut.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

stegmaster  
#445635 Jag kör med dimantskiva på min Grindomatic v12 slip, och det funkar kanon bra på vanliga kedjor.
Menar priset var ca 1000kr. (köpte hos Logosol)
970kr+mva er prisen.

http://www.logosol.no/store/skjaereutst ... liper.html

1489864811_20151105_232153.jpg

1489864791_gopr0181.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#445651 Jag har i några månader körd med Stihls hårdmetalsskiva. Kostade ungefär 1.600,-N.kr.
Blir mycket bra resultat, och slipningen känns mjukare än när jag körde med Stihls stenskivor.

1489870006_diamantslipskive_(2).jpg


Men efter att jag läste vad "Pabene" skriver, får jag ta mig en sväng till en kompis som
jobbar med alla typer slipning utenom kedjor, och lära lite mera om vad dom använder :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#447557 Ni som funderar på att köpa en Oregon kedjeslip ! Jag köpte en 620-230 med hydrallåsning av kedjan vid slipning och är riktigt nöjd med denna...
Men, jag beställde för en tid sedan tillsatsen som Oregon säljer för att slipa röjsågsklingor med och det har visats sig att det inte fungerar tillsammans med maskiner med hydrallåsning !
Inte heller vår ÅF visste att det inte skulle gå (köpte allt genom dom).. Vid diskussionen med ÅF'n och deras kontakt med Svenska Blount så erbjuder man sig att ta tillbaka tillsatsen som Endast passar (om man ser till de maskiner som säljs just nu) till maskinen 520-230 (bara så ni vet Ni som går i funderingar runt Oregon maskiner)..
Jag var in till ÅF'n idag och ville dom skulle ta kontakt med Blount och höra vad dom skulle ta för att sälja endast slipöverdelen till en 520-230 och jag behåller tillbehöret.. Ska bli spännande att höra om man från Blount kan göra detta och i så fall till ett rimligt pris... Annars lämnas tillbehöret tillbaka och en annan får fortsätta handslipa som tidigare.. Så nu går man i väntans tider ...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#447571 Hoppas det går i ordning, "Delsbo" :smile:

Det är skönt med maskinslipning av klingor när man går i steniga områden, som vi har
överallt här, och tillika gillar att kapa så nära marken som möjligt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

MartinH  
#447597 Pabene jag håller på att kolla upp detta med bornitridskivor, hittade det på en hemsida almas.se. Jag har ställt fråga till dom vad skivorna kostar.
Blev lite osäker på om de har skivor med diametern 145 mm.

Får återkomma när jag fått svar.

Har du tips på vart man kan köpa dessa skivor till bra pris?

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Pabene  
#447610 MartinH,
För att beskriva mer utförligt vad jag ville informera om gällande slipskivor vill jag tillägga att bornitridskivor har slipkornorn av bornitrid, CBN = (Cubisk Bor Nitrid). CBN är hårdare än aluoxid och nästan lika hårt som diamant. Det har sedan stor betydelse i vilket bindemedel som slipkornen är "inbäddade i". Kanske finns säljare som frestas att kalla CBNslipskivor för diamantslipskvor. Om det kan hjälpa användare att välja rätt slipskiva för sitt behov är det ju bra. Jag har köpt mina verktygs-slipskivor från Norton och SlipNaxos. För slipning av mina stockbandsågsblad använder jag en keramisk Aluoxid-slipskiva från Pilous, det är en compound slipskiva. Den sidan på skivan som slipar bröstet på tanden har en sammansättning med rosa färg, den del av skivan som slipar tandluckan och ryggen på tanden har vit färg. Jag tycker det är utomordentligt bra slipskivor. Vid all egg-slipning gäller att ta fina lätta skär med liten/låg matningshastighet, i en stabil slipmaskin. (Amerikanarna säger att man ska avsluta med ett "kyss-skär"). Jag har sett att många slipmaskiner inte kan klara det. All tendens till blått på slipytorna är förbjudet.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#447616
JensSkoog skrev:Hoppas det går i ordning, "Delsbo"[emoji2]

Det är skönt med maskinslipning av klingor när man går i steniga områden, som vi har
överallt här, och tillika gillar att kapa så nära marken som möjligt :wink:

Håller med dig ang maskinslipning Jens ! Låta se vad man vill ha för bara slipöverdelen ! Såg på nätet att GÅRAB tar ca 3600 SEK för en komplett 520-230 !

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#450237
Delsbo skrev:Ni som funderar på att köpa en Oregon kedjeslip ! Jag köpte en 620-230 med hydrallåsning av kedjan vid slipning och är riktigt nöjd med denna...
Men, jag beställde för en tid sedan tillsatsen som Oregon säljer för att slipa röjsågsklingor med och det har visats sig att det inte fungerar tillsammans med maskiner med hydrallåsning !
Inte heller vår ÅF visste att det inte skulle gå (köpte allt genom dom).. Vid diskussionen med ÅF'n och deras kontakt med Svenska Blount så erbjuder man sig att ta tillbaka tillsatsen som Endast passar (om man ser till de maskiner som säljs just nu) till maskinen 520-230 (bara så ni vet Ni som går i funderingar runt Oregon maskiner)..
Jag var in till ÅF'n idag och ville dom skulle ta kontakt med Blount och höra vad dom skulle ta för att sälja endast slipöverdelen till en 520-230 och jag behåller tillbehöret.. Ska bli spännande att höra om man från Blount kan göra detta och i så fall till ett rimligt pris... Annars lämnas tillbehöret tillbaka och en annan får fortsätta handslipa som tidigare.. Så nu går man i väntans tider ...


Ja vår ÅF har tagit kontakt med Svenska Blount nu vid ett flertal tillfällen men dom väljer att inte svara på tilltal !!
Så nu vet man vad dom går för.. Tråkigt !!

Som sagt, jag har ju fortfarande möjligheten att skicka tillbaka klingslips tillsatsen men vill ju gärna ha en klingslip, ju !!

Så, nu tar jag en chansning till !! Jag kommer ju att använda klingslipen betydligt mycket mindre än kedjeslipen varför jag letade på nätet och hittar en "billig" kedjeslip från Einhell som har samma varvtal på motorn och samma diameter på slipskivorna vilket betyder samma skärhastighet, varför jag chansar och köper denna.. Om man studerar bilder på denna så ser det mycket snarlikt ut, fästet för Oregon kedjeslipar utan hydrallåsning... Ja för sjutton, det är värt en chansning :-bd om det inte ser ut att gå så kan jag ju alltid lämna tillbaka Oregon tillsatsen som jag fortfarande inte har skurit i / modifierat...

Ja ja, låt se hur det går !! :-bd
1492024832_2017-04-12_(2).png

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#450249 Blir spännande, @Delsbo :-ss
Hoppas det går så du får slipa dina klingor :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#450265
JensSkoog skrev:Blir spännande, Delsbo :-ss
Hoppas det går så du får slipa dina klingor :wink:


Ja den är beställd sen ett par timmar..

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

uffejohan  
#450299 Jag har också kollat på denna kedjeslip men hittar ingen tillsats för klingor. Har du Delsbo hittat någon sådan eller kommer du bara att använda den till kedjor?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#450401
uffejohan skrev:Jag har också kollat på denna kedjeslip men hittar ingen tillsats för klingor. Har du Delsbo hittat någon sådan eller kommer du bara att använda den till kedjor?

Om du läser det tidigare så ser du att jag har köpt en tillsats för klingslipning som Oregon säljer men att min kedjeslip Oregon 620-230 inte passade tillsammans med denna... Därför jagar jag en maskin som KAN passa... Nu hoppas jag (vet inte än) om jag kan "slakta" denna Einhell och ta överdelen och sätta denna på Oregon tillbehöret och efter lite strulande / ombyggnad få dessa att passa ihop... Min förhoppning är att slipskivan i nedfällt slipläge, har ett byggmått som är lika eller mindre än vad en passande Oregon maskin har..

DVS jag vet inte än om de kommer att passa... men om ca en vecka borde jag ha ett svar.. fick besked idag att maskinen (Einhell'n) är på väg och kommer om 4 arbetsdagar. ..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).