Motorsåg och handhållet

Kedjeslip!!!!!!!

140 inlägg 125736 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Initium  
#439415 http://www.logosol.no/store/skjaereutst ... sagkjeder/

Denne til 2500 ser også fin ut...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#439419
Initium skrev:http://www.logosol.no/store/skjaereutstyr/slipeutstyr/slipemaskiner-for-sagkjeder/

Denne til 2500 ser også fin ut...

Det er nok hakket bedre!
Hvis du ser etter, så har den en skala der du kan forflytte anordningen som kjedet spennes fast i inn og ut. Da får du slipt bedre inn og ned i tanna enn på den fra Antons Timber, eller på Stihl HOS maskinen som jeg hadde tidligere.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Initium  
#442094 jeg vet ikke helt forskjellene, men ser det fins haugevis av tilsvarende maskiner på EBAY.
Jeg har tilgang på 220/110V omformer, og da kan vel en 120V utgave brukes ?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... r&_sacat=0

Er det stor forskjell på de ulike modellene, føler det er 410 som er i min prisklasse..

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#442151 Den er sikkert bra. Ser mye mer stødig ut en billigskiten fra Jula og Biltema. Det betyr mye, men den har ikke flyttbart anlegg, som er en ulempe.
Men, det viktigste med kjedeslipen er at en jobber med innstilling og justering. Tar litt tid før en blir god "maskinoperatør" :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Tretoppen  
#442222
Initium skrev:http://www.logosol.no/store/skjaereutstyr/slipeutstyr/slipemaskiner-for-sagkjeder/

Denne til 2500 ser også fin ut...


Jeg bestilte denne fra Logosol, men da jeg åpnet pakken var det denne jeg fikk: http://www.amacoo.com/grinder-for-saw-chain-jack (finner ikke så mange andre bilder av den.)
Denne er laget av samme produsent og i følge Logosol hakket bedre enn den de har bilde av på sin nettside.

Jeg må innrømme at jeg ikke har blitt helt venn med denne; jeg får ikke tennene til å bli like på begge sider uten å endre innstillingene når jeg skal bytte side. Når jeg først har fått stilt den inn riktig for hver side, fungerer den utmerket.
Tror kanskje @JensSkoog må gi meg et kurs :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#442240 Et lite slipetreff hadde jo vært hyggelig! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Janne Deutz  
#442264 Hej
Jag har en Logosol sågkedjespip som inkl frakt kostade 2300 inkl moms
den funkar klockrent och kedjorna blir riktigt vassa. En annan frågade om Ryttarna men dom måste slipas separat på dom flesta maskiner av den här typen som inte är helautomatiska.

Först slipas sågskäret sen slipas Ryttarna på nästa varv

är ingen expert på området men jag har slipat lite kedjor och resultatet blir riktigt bra



Bengt olsson skrev:Skall köpa mej en el kedjeslip ,men frågan är vilken man skall välja, har kollat på forumet och skall man tolka olika synpunkte så lutar det åt en oregon med hydral låsning.Men hur är max slipen???.
Behöver den i första hand till vedmaskinen som jag inte kan slipa för hand.
Är det lönt att köpa en maskin på claes olsson för 600??,eller är det lika bra att blåsa på vad tycker ni?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

jørgenjthaule  
#444562 Jeg kjøpte nylig en motorsagkjedeslipemaskin på tofte.biz...har slipt 20 kjeder og den funker bra...Kostet 800kr.Hadde skrekkelig mange kjeder som jeg hadde vært i spiker og stein med som jeg kviet meg for å slipe for hånd..så den har tjent seg inn allerede i kveld..Har slipt 20 kjeder i dag
..Tar bare 2-3 minutter å slipe et kjede.
Rytterne må man slipe for hånd da denne ikke er stillbar til en slik vinkel..

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

jørgenjthaule  
#444572 En ting jeg lurer på..Jeg hugger for det meste hardved,,,90%eik..og kapper de opp i 30 cm kubber..Burde jeg ha 30graders vinkel,eller 25?Eller er det minimal forskjell?
Jeg har slipt opp noen kjeder i både 25 og 30 grader..Originalt kommer de kjedene jeg bruker i 25 grader..
Er det noen som kan berike meg med deres kunnskap ang dette?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#444579 Beror väl lite på vilken kedja du använder, men om den har 25 grader, så skulle jag köra på det. Men du kan väl testa 25 på en kedja och 30 på en annan av samma typ och se om du känner någon variation i sågningen.

Tänker väl att underställning på ryttare betyder mera, isär på hårda trädslag. Mina Stihlkedjor slipar jag på 30 grader, och om jag ska såga ek och ask använder jag kedjor där jag har underställning på 0,55-0,60 mm hellre än 0,65-0,70 som jag använder på annat.

Annars så är ju tandvinkel och hur djupt du slipar rätt så viktigt. En tand med "höknäbb" duger absolut inte i ek och annat hårdt. Vet inte om du kan ställa in den vinkeln på din slip??

Men, jag säger grattis till köpet :-bd
Finns många som inte skulle villa "sätta sin fot" i en elektrisk slip, men själv gillar jag den. Vet ju att filen ofta kan ge det lilla extra, men för mig passar det bäst att köra dom genom slipen och kasta på ny kedja när den som står på inte biter så bra som jag vil. Har alltid med extrakedjor och det går snabbt att byta.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444584 Kva ķjede navn og nummer☺ kjøre du med

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

jørgenjthaule  
#444658 husquarna,oregon,stihl,jonsered,ehh ja en salig mix.Har testet ut litt kjeder nå i dag,men ser ikke noen særlig forskjell om jeg sliper dem 25 eller 30 grader..Ja makinen min kan ikke stilles i den vinkelen,altså vertikalt..litt dumt kanskje,men har funket til nå..

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#444762 Om dom blir bra och duger för dig, så holler ju det länge. :grin:

Står det något i handboken till maskinen om att det är viktigt att göra slipskivan ren, eftersom en skitig skiva snabbt ger blåbrand i tänderna. Du kan ochså profilera skivan så den tar bättre ned i tanden. Till båda använder du en hård brynsten. Jag tvättar gärna mina kedjor innan jag körer dom i slipen. Då får man inte så mycket skit på slipskivan, och ser bättre hur resultatet blir.
Gäller ochså att inte köra för hårdt på. Sten-eller spik-körde kedjor körer jag ofta genom två gånger så är det skonsammare på båda kedja och slipskiva.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

jørgenjthaule  
#444768 Nei det står ingenting om det,men takk for tipsene..
Hadde enormt med kjeder som hadde vært kraftig i stein og plast,hard plast..Brukte motorsag til å kutte rør med,det skjemte kjedet ganske godt det og..Dessuten har jeg restaurert et gammet hus og har derfor mange kjeder som har fått smake håndsmidde spiker fra 1800 tallet..Noe de ikke liker spesiellt godt..

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#444775
jørgenjthaule skrev:Nei det står ingenting om det,men takk for tipsene..
Hadde enormt med kjeder som hadde vært kraftig i stein og plast,hard plast..Brukte motorsag til å kutte rør med,det skjemte kjedet ganske godt det og..Dessuten har jeg restaurert et gammet hus og har derfor mange kjeder som har fått smake håndsmidde spiker fra 1800 tallet..Noe de ikke liker spesiellt godt..

Då sparar du mycket tid och pängar på en slip. :-bd
Oftast går ju sådana kedjor rakt i sopen.

Om du har vägen förbi Sandefjord, så får du göra en fikavisit
så kan vi prata lite kedjeslipning :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).