tis 14 mar 2017, 17:32#444653
Igår på eftermiddagen så meddelade leverantören att de membran och packningar som var beställda hade kommit.Troligen hade de beställts ända från Japan, där Yamamoto tydligen sköter om Echo delar.
Monterade allt och kollade att det höll tätt.Vid test av förgasaren så gjorde jag fel, den måste vara ansluten på motorn för att fungera.Om man testar utanför motorn så suger den inte bränsle alls.
Nu började den suga och då borde den ju gå, men nej .
Men nu till det skojiga, lösningen var den att man måste justera på en liten mässingsskruv som sitter mitt i axeln på den vridbara delen där gasreglaget är fastsatt.
Denna skruv gör att man kan öka eller minska bränslemängden som går in i motorn.
Nästan underverk att detta hittades för hålet där man ser in på skruven är mycket litet.
Hålet syns i övre kanten av gallret som täcker svänghjulet, och där är förstås hål i plastskalet under detta också.Rakt in i förgasaren således.
Nån hade skruvat in den här skruven så motorn fick inte bränsle tillräckligt.Men nu får den.
Skruvade ihop allt och föll ner på jorden med ett brak igen, för nu fungerar inte smörjoljepumpen!
Den är också gjord av plast och axeln där kuggarna sitter är så sliten i ändan ( den borde vara aningen sned eller så kanske det fattas nån del) att den inte förflyttas i axiell led, dvs ingen olja trycks ut, trots att nog rotationen fungerar ok.
Hur lagar man dylikt lyder kvällens fråga, för en likadan pump har ni väl ej i gömmorna?